Mitt første akvarie eventyr! (side 2)

PH: 7
NH4: 0
NO2: 0.8

Plutselig høy NO2 verdi. Kanskje fordi det ikke har helt gått 24t enda, men tror jeg skal bare fyre oppi mer salmi som vanlig.


Nitritt-stigningen er nok en effekt av plutselig pH-fall i går. Filteret er ustabilt i starten, bakteriestammene er ikke helt ferdigutviklet og det skal lite til før noen faller fra. Salmi skal du tilsette hver dag helt til dagen før fisker skal settes inn...bakteriene må ha mat
Igår
PH: 7
NH4: 0
NO2: 0.1
Tilsatt salmi.

Idag
PH: 6.8
NH4: 0
NO2: 0.1
Tilsatt salmi.

Planlegger å kjøpe fisk denne uka. Reiser på juleferie mandag 21.12, så må ha fisk i før da for å ikke starte helt om igjen. Blir mest sannsynlig Rødmunnstetra.
Og selvfølgelig, verdiene skal være på 0 før kjøpet blir gjennomført.

Ellers er det fryktelig kjekt å se at mine Monte Carlo planter faktisk vokser! Har kjøpt meg Easy Care flytende CO2 og Easy Care Professional Plant Fertilizer.
Trodde alt skulle dø, ca 60% av det jeg planta døde og så klippet jeg det bort. Ble ett gledessyn uten like når jeg så nærmere i akvariet, det er jo mange bitte små spirer over alt!

Da var jammen meg fisken på plass!

Det ble 6 diamanttetra og 6 rødmunnstetra. Ut på nyåret har jeg lyst å skaffe noen ekstra, 14stk Rødmunnstetra og 4stk diamanttetra. Butikken hadde ikke så mye inne akkurat nå.
Litt nervøs, men etter ett par timer så var de i god stim. Fikk røde mygglarver, tenkte det kunne hjelpe på med litt ekstra god snacks i starten.


Det jeg har valgt av fisk nå er 30stk rødmunnstetra, 10stk diamanttetra, 2-3 sjakkbrettciklide (han, hunn, hunn), 2stk L201 Contradens, 10 dvergotocinclus og 10-15stk amanoreker. Har også 2 jegersnegler oppi og de har holdt seg bra. Fikk dem "for tidlig" egentlig, da jeg fortsatt tilsatte salmiakk. Har hørt at de skal tåle ganske mye og dette tålte de helt fint. Sprek og fin.

Diamanttetraen krever egentlig mørk bunnsubstrat. Løser dette med gressteppet mitt (og flyteplanter), som ikke er helt utvokst enda! Ett gressteppe i front av [URL=http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Micranthemum'MonteCarlo'(025TC)/4442]Monte Carlo[/URL], i det høyre hjørne ett større/høyere teppe av [URL=http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Gratiolaviscidula(042TC)/18390]Viscidula[/URL] (de er plantet bak steinene også). I venstre hjørne beholder jeg de store plantene og har gress foran skipet.
Skal etterhvert kjøpe [URL=http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Alternantherareineckii'Mini'(023CTC)/4439]Alternanthera reineckii 'Mini'[/URL] og plante denne i den lille gropen i midten/front av røttene, ca rett under Anubias.
Og så skal jeg ha [URL=http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Taxiphyllum'Flame'(003HTC)/4403]Taxiphyllum 'Flame'[/URL] på den øverste store lange rota, men det blir engang til neste år.

Tar vekk det værste av alger mens jeg tar vannbytter, ellers er planen å spare en del til Otocinclus og amanorekene.


Syns dette høres ut som en alt for stor fiskebelastning i 180 liter med innvendig filter. Tetraene er relativt store, og hyppene søpler en god del.

Men akvariet og innredningen ser lovende ut

Gratulerer! Spent på hvordan teppet ditt gror til, har lyst på sånn selv. Takk for at du noterte plantenavnene!

Bruker du CO2? Hvordan lysstyrke er det? Ser frem til "inngrodd"-bilder
Ja, tenkt litt på det Silver... Har det i bakhodet å justere fiskemengden litt ned. Må se det ann hva som blir best løsning.
Ser jeg har skrevet 30stk rødmunnstetra, mens det egentlig skulle stå 20stk. Evnt. 15 rødmunnstetra og 10stk diamanttetra. Fra 40 tetra ned til 25 tetra.
Vanskelig å bestemme seg! Sku så gjerne hatt plass til 100

Livsforvalteren:
Ja, bruker CO2, flytende.
Bruker følgende:
Easy-Life Easycarbo Liquid carbon Fertilizer ("CO2 from a bottle"). ca 3-4ml daglig. 349kr for 1L så dette holder LEEEEEENGE.
Easy-Life Profito Professional Plant Fertilizer. Ca 15-18ml ukentlig.

Så har jeg kjøpt gjødselampuller (akvaforum annonse) og har ett plantesubstrat under sanden.
Kan hende det blir for mye, men så jeg har flyteplantene som er veldig hurtigvoksende og tar seg av "gjødseltoppene" for å si det slik, det som blir igjen.

Lysstyrken er standard juwel lys. Har ikke byttet ut enda.
2x Juwel HighLight Day på 9000k.
Vurderer å bytte ut det bakerste lyset med ett Juwel Nature 4100k lysrør, men usikker.
Flytende carbo kan ikke på noen måte sammenlignes med CO2-injeksjon, men er bedre enn ingenting. Imidlertid det har en viss positiv virkning i forhold til alger.
Sjekket nettopp på fiskene.. KNALL STERKE farger
Så helt vissen ut og grå igår... nå er de knall fine så da trivs de!
SilverShaded
Flytende carbo kan ikke på noen måte sammenlignes med CO2-injeksjon, men er bedre enn ingenting. Imidlertid det har en viss positiv virkning i forhold til alger.

Takk! Godt å vite!
Syns det blir for mye på engang å starte med CO2-injeksjon allerede nå. Første akvarie, masse nytt, fiskeløs innkjøring osv. Så tenkte det samme, bedre enn ingenting. Når den flaska begynner å gå tom så skal jeg tenke på å skaffe ett enkelt CO2-sett.
Jeg liker planter og vil at det skal grooooo så bare det.
Ser den, helt klart Og Rom ble ikke bygget på EN dag !
Dessuten skal man være litt varsom med å drive plantene for hardt i starten, de trenger litt ro til å omstille seg til undervannslivet og danne røtter. Du er bare i begynnelsen av begynnelsen, vettu .
Ikke bare litt forskjell heller!
Jeg sammenligna bilde jeg tok rett etter de fikk svømme fritt og ett tatt nå. Fargene er mye sterkere enn vist på bildet, kameraet klarte ikke å få med seg alt. Rødmunnstetra.

Kjekt å se at de trivs
OOOOH LYKKE!!!!
Jeg så rødt på hele akvariet før jeg reiste! Målte 0.05-0.1 i NO2 og kunne ikke gjøre noe med det! Men! Det fiksa seg selv!
Målinger ca 00.30 inatt.
NO2: 0
NH4: 0
PH: ca 7.2

Så PH'en skal jo bli fiksa på, slik at den havner på 6.5 stabilt. Les her og her for de som ikke har fått det med seg. Og om produktene på Seachem.com.

Ååååh for en glede å se GULT på NO2 testen! *Phew*

Så klarte selgeren å prakke på meg noen ekstra Ottoer, så da endte jeg opp med 15 stk. De så litt livløse etter turen i kofferten, så det første jeg gjorde var å springe ned og hive posen oppi akvariet.
Fikk oppimot en time til tilvenning og så sluppet løs. Gikk rett på jobb og samtlige spiser nå alger!

Ang. alger.... Hehe.. det var kommet en del alger, kan man si. Det viser seg at timeren IKKE fungerer slik den skal (Biltema drit), så ja, lyset har stått på 24/7 i 1 uke. Det var grønt, men det var ikke frodig for å si det slik.


Neste fisk som blir kjøpt inn er 2stk Contradens og flere rødmunnstetra på nyåret (fiskebestilling).
Jeg har selvfølgelig lyst på mer, men skal heller vente å se det ann, hva som evt. kan passe.


Så må jeg ærlig innrømme min første "blemme", jeg knerta en diamanttetra.
Gjorde vannet klart kvelden før jeg skulle reise, står opp ekstra tidlig for å ta vannbytte og gjøre meg klar. Våkner, men forsover meg 1t. I all hast så hiver jeg slangene oppi, tømmer karet, syns noe ble borte i sidesynet men fant ingenting i vasken og rakk ikke å telle over. Har nå 5 diamanttetra igjen, dessverre. Så en ble sugd opp av slamsuger slangen (kun vanlig hageslange) og svømmer nå i fiskehimmelen. Kan ikke gjøre annet enn å angre og å være mer oppmerksom neste gang.
Foreløpig plan på fisk:
15stk Dvergotocinclus, 15stk Rødmunnstetra, 10stk Diamanttetra, 2stk L201 Contradens.
Hva syns dere, for mye? Eller ok?

Ser at Otto'ene holder for seg selv, noen svømmer sammen men ellers er de spredt over alt i hele akvariet. Så tar ikke opp så mye "plass", for å si det slik.
Plussmedlem
Nei, jeg synes ikke dette er for mye.
Kan med fordel ha noen flere rødmunnstetraer, men ettersom du kun har det originale innvendige filteret så er jeg usikker på belastningen.
Har selv et Trigon 190 med flere tetraer enn deg + en god del corydoras og to L-maller, men har i tillegg et utvendig Eheim-filter.
Takk for innspill. Kunne egentlig tenkt meg noen Corydoras, de ville passet fint inn. Jeg starter i alle fall med det jeg har planlagt og så legger jeg kanskje på noen Cory's.
Da var man kommet inn på nyåret, varetelling unnagjort og 2 fridager foran meg. Så da ble det bruk av det nye pinsett og saks-settet mitt. Trimming & Planting av Monte Carlo. Den hadde fått vokst som den ville siden den kom i akvariet, så nå var det på tide å kutte av toppene.

Det ene bildet viser før, det andre etter. Stod å planta i nesten 2 timer, sliten men vell verdt det. Gleder meg til å se det gro tett.

Så har jeg bestilt meg ett enkelt basic CO2 sett fra eBay, som en på facebook hadde god erfaring med. Kobler til Sodastream flasker og holder opptil 250L. Så skal koble opp det og få skikkelig CO2 inn.
Var jo ikke dyrt med CO2 flasker heller, 200kr for 1 flaske på Jula og 120kr i innbytte/pant så kun 80kr for påfyll.


Utenom det så har fiskene det bra.
Den ene rødmunnstetraen døde, den hadde en hvit/grå flekk ved ryggfinnen. Otto'ene har overlevd og trivs veldig godt. De spiser på alt og har gjort en sabla god jobb med algene. Det var sååååå mye alger etter jul. Jeg renska opp det verste og resten tar Otto'ene. Kan til og med se på røttene hvor de har spist.
Her er forresten ett bilde av en av mine L201, nyyyyydelige

Kan gå dager mellom jeg ser dem, så det er virkelig ett syn når de titter frem. De har funnet stedet sitt i og rundt røttene, er masse huler i dem.

Er kun 2-3 cm nå, så litt rart å tenke på at den blir opptil 13cm!
Hei! Kunne du postet en link til CO2-settet du kjøpte når du har fått testet det? Lurer på CO2 selv, men litt skeptisk så hadde vært fint å teste det uten å bruke for mye penger
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap