Viftereke med merkelig oppførsel?

Jeg har lavere vannstand med et landområde i tanken min. Kjøpte noen viftereker i går, også ser jeg at tre av fire reker har krabbet opp på land. Om jeg dytter de pent ned i vannet så går det ikke lange stunden før de er tilbake på land. Noen som har vært borte i dette tidligere, eller noe lignende?

To hoppet nå frivillig tilbake i vannet når jeg skrudde på lyset.
Kan du ha giftige tilstander i vannet (amoniakk, nitritt o.l.), eller er dette i artens natur kanskje? Ville tatt tester så fort som mulig, og så lest meg opp om viftereker.
Har aldri hørt at disse går på land, og mine har aldri prøvd å komme seg ut av karet. Tror jeg ville sett dette som et tegn på at noe er galt med vannet, så da er spørsmålet om du har kontroll på vannverdiene og vannkvaliteten ? Også mulig at de sulter. Om man ikke tar spesielle hensyn når det gjelder foring, kan disse rekene sulte ihjel. Særlig er dette tilfelle i et nyoppsatt kar, hvor det er lite mat-organismer de kan fange i vannet (ingen reker burde egentlig settes i nyoppsatte kar).
Kall meg Nysgjerrige Nils...

Dette støtter det Silver sier (bombe , at de vil prøve å komme seg vekk om det er noe med vannet/for lite mat:
www.plantedtank.net/forums/33-plants/3607-my-bamboo-shrimp.html
Alt av vannverdier er under kontroll, har dobbelsjekket i butikk også. Karet er godt innkjørt. De burde jo ikke rømme vannet grunnet lite mat på bare noen timer? Og nå er de ute i vannet igjen :P
Vet veldig lite om reker, men har sett bilder av reker hvor amanoreker og slike småreker klatrer "mot strømmen" og setter seg med hodet over vannet, i strømmen og slikt. Viftereker klekkes jo ut når de skylles nedover, eller i saltvann, og søker oppover mot ferskvann senere. Var de nær ett pumpe utløp?
Viftereker setter seg helst der det er mest strøm i vannet og beveger seg ellers veldig lite. Om de begynner å vandre rundt er det gjerne pga lite svevepartikler i vannet eller på leit etter kraftigere strøm. Nyinnkjøpte reker vil antagelig prøve å finne områder med mest mulig strøm og de nøler heller ikke med å klatre en kort periode på land for å finne det beste stedet. Hos meg har de klatret over røtter som har stukket opp over vannflaten.

Jeg mistenker at det ofte er for lite mat for de i butikkarene, hvor det er svært lite svevepartikler og også mange reker i et lite kar. Om de begynner å vandre rundt på bunnen så kan det være en ide å gi de litt tilleggsfôr. Jeg fôrer med frossen cycklops annenhver dag siden dette holder seg i vannmassene en tid. Noen amanoreker i karet gir også mat for viftereker siden amanohunnene slipper larver innimellom som vifterekene siler ut. Godt med planter gir også avfall som brytes ned og transporteres rundt i vannet.

Krystallklart vann er altså ikke noe man skal strebe etter med viftereker i karet.
krisks
Alt av vannverdier er under kontroll, har dobbelsjekket i butikk også. Karet er godt innkjørt. De burde jo ikke rømme vannet grunnet lite mat på bare noen timer? Og nå er de ute i vannet igjen :P

Hva var/er faktiske vannverider og hva ble vannet testet med?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap