Vannverdier

Jeg var innom dyrebutikken i byen idag og kjøpte strips for å sjekke Vannverdier. Noe de mente var mer eller mindre tull, jeg kunne bare kjøpe fisken og putte den nedi. Det gjorde de da de satte opp akvarium rundt. Denne butikken heter nettopp akvarium. Men jeg kjøpte altså ikke fisk, bare strips. Og skjønner selvfølgelig ingenting...
Kjøpte JBL easytest 6-1. Iflg den er nitrat og nitrit svært bra. Men GH er ikke innenfor normalen. Ei heller klor og KH. Klor er sånn akkurat på grensen. PH kunne vært hakket bedre.
Så, noen som orker mer mas fra meg og min 60-liters oppstartstank? Jeg har ikke brukt salmimetoden. Filteret ble satt i gang den 21.12. Men ble liggende i bløt uten strøm i noen dager. Fylte opp tanken igår.
Hva gjør jeg nå? Vannbytte? I utgangspunktet er det ikke mye klor i vannet her. Ifølge testens bruksanvisning skal jeg putte opp i all slags remedier...
Beklager strips test er mer eller mindre ubrukelig, og bare å se på den pinnen uten skala sier ingen verdens ting.
Vannbytter er lurt, og du må gjøre det ofte (50% daglig ville jeg gått for) når du har satt i gang uten noe innkjøring å snakke om. Klor fordamper fra vann over tid, så la vannet modnes et døgn eller så før du bruker det. Så slipper du å tenke så mye på temperatur også.
--
Eller du hadde vel kanskje ikke hatt fisk i Da ville jeg gått over på salmi med en gang. Fint å ha en oppskrift å følge.
Føler med deg at du har dessverre kommet til en dyrebutikk som ikke har det minste peiling på fisk og akvarie. Jeg mener etter å tatt akvarist hobbyen ett hakk opp at alle dyrebutikker burde hatt ett kurs i fiskehold med pålagt eksamen.

Det du gjør å siden du ikke har verken fisk eller noe å booste filteret ditt med er å gå å få fatt i dråpetester til KH, GH, PH, No2, No3 og NH3/4+ og så starter du med salmi innkjørng. Det er det kjappeste og tryggeste du kan gjøre nå. Det er bare å spørre i vei her inne om du står fast eller lurer på noe omkring det, vi hjelper deg 100% hele veien, det finnes ingen dumme spørsmål
Takk for svar! Jeg forstår at alle Vannverdier er svært viktige, men trodde at filteret var ferdig innkjørt når nitritt og natrat var ok? Trenger jeg likevel salmiakkmetoden? For det viser stripsen. Jeg har selvfølgelig avleserskjema og er vant til å lese strips i forbindelse med arbeid. Men det er altså disse andre verdiene som ikke er ok. Jeg leser at om jeg skal senke KH så vil PH øke? Nå lurer jeg på om jeg gjorde en tabbe ved å ikke skylle sanda før jeg hadde den oppi.... Den kan jo ha inneholdt en del kalk? Skal ta å bytte 50% av vannet idag allerede og sjekke igjen imorgen. Det skal egentlig ikke være mye klor eller hardt vann her.
Jeg hadde tenkt å følge salmiakkmetoden, men ble litt usikker da jeg leste den på nytt og ble enda mer usikker av å teste vannet.

Og nei, det er ikke fisk eller planter i akvariet. Temperaturen er stabil innenfor der det skal ligge.
Nitritt oppstår ikke før det er tilført næring en stund, derfor er ikke det målbart enda. Ei heller amoniakk (NH3/4) som er før det igjen. Salmi tilfører denne næringen (amoniakk) så de to bakterietypene får etablert seg.
Det er klart nitritt og nitrat holder seg stabilt fordi det er ingenting i akvariet ditt som lager ammoniakk. Normalt vil jo avføringen fra fisker lage ammoniakk. Og da må en jo ha ett filter med en bakterie kultur klar som omdanner disse. Når du har ett filter som bare står å går i rent vann så vokser heller ingen bakterie kultur som skal ta seg av avføringen. Ergo må du gjøre noe, og det beste for fisken er å gjøre dettte med salmi, da får du ett filter som klarer jobben.

Som sagt så er det bare å spør i vei, siden du gikk bort fra å kjøre fiskeløs innkjøring når du leste om den er det sikkert noe i fremgangsmåten som har skremt deg? Det ser kansje komplisert ut, men jeg kan lov deg at det er ganske så lett. Du må gjerne sende meg en mail om du vil ha hjelp.
AnnChristin
Men det er altså disse andre verdiene som ikke er ok. Jeg leser at om jeg skal senke KH så vil PH øke?

Hvilken ph, kh og Gh dom er riktig kommer an på hvilke fisk du ønsker og holde.
Forskjellige fisk krever forskjellig vannverdi. Men da du har målt med strips kan du ha vannverdier som er helt forskjellig fra hva stripsen viser.
Lord-Robin
Det er klart nitritt og nitrat holder seg stabilt fordi det er ingenting i akvariet ditt som lager ammoniakk. Normalt vil jo avføringen fra fisker lage ammoniakk. Og da må en jo ha ett filter med en bakterie kultur klar som omdanner disse. Når du har ett filter som bare står å går i rent vann så vokser heller ingen bakterie kultur som skal ta seg av avføringen. Ergo må du gjøre noe, og det beste for fisken er å gjøre dettte med salmi, da får du ett filter som klarer jobben. Som sagt så er det bare å spør i vei, siden du gikk bort fra å kjøre fiskeløs innkjøring når du leste om den er det sikkert noe i fremgangsmåten som har skremt deg? Det ser kansje komplisert ut, men jeg kan lov deg at det er ganske så lett. Du må gjerne sende meg en mail om du vil ha hjelp.


Jeg har ikke gått bort fra Fiskeløs innkjøring, bare i villrede og hodet fylt opp. Vil ikke pine fisk. Får lese linje på linje om salmiakkmetoden igjen. Ble litt mye tall ?? Takk for tilbudet om Mail. Kan hende jeg må benytte meg av det.
Tilsatt 1.5 ml salmiakk ?? Så får vi se imorgen og frem mot nyttår hva som skjer nedi der.
Huske å få fatt i dråpe tester og, ville gått for Tetra sin NH3/NH4 siden JBL sin har vert litt ustabil en stund, (ett dårlig parti) Jeg testet enda en fra JBL i går som var defekt, andre settet nå. Samt dråpe tester for resten også, så skal vi lose deg trygt i havn gjennom dette
Lord-Robin
Du må gjerne sende meg en mail om du vil ha hjelp.

Veldig snillt av deg det, Lord-Robin. Men hele vitsen med forumet er jo at alle skal kunne bli klokere av å følge ulike spørsmålsstillinger og løsninger. Så jeg syns mest mulig av stoffet bør legges til tråder i forumet, ikke via privat email. Trådstarter kan jo lage en egen Personlig tråd, en egen innkjøringstråd, eller eventuelt poste i en av trådene som omhandler Fiskeløs kjøring.
SilverShaded
[QUOTE=Lord-Robin] Du må gjerne sende meg en mail om du vil ha hjelp.

Veldig snillt av deg det, Lord-Robin. Men hele vitsen med forumet er jo at alle skal kunne bli klokere av å følge ulike spørsmålsstillinger og løsninger. Så jeg syns mest mulig av stoffet bør legges til tråder i forumet, ikke via privat email. Trådstarter kan jo lage en egen Personlig tråd, en egen innkjøringstråd, eller eventuelt poste i en av trådene som omhandler Fiskeløs kjøring.

Kunne jo være noen er redd for å spørre dumme spørsmål tenkte jeg Ikke at jeg sier at trådstarter er det, men ville bare tilby muligheten tilfelle Jeg er en sånn snill person
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap