Opphopning av avfallstoffer?

Jeg har et lite Fluval Edge med bare et lite toppglass. Jeg har kun reker i det, men de har ikke akkurat formert seg som jeg hadde håpet. Vet ikke helt årsaken, men jeg har vært litt bekymret med at det fordamper så mye vann fra karet.
Jeg vet at reker vil ha stabile vannverdier og at man ikke bør bytte vann så ofte, men siden så mye vann fordamper pga det lille toppglasset må jeg fylle på relativt ofte. Dermed er jeg redd det kan bli en opphopning av stoffer man helst vil ha fjernet ved vannbytte.
Er dette et problem?
Hei!
Svarer ut fra at du har 30-litersutgaven, og jeg vet jo ikke hvor mye glasset ditt dekker.

Har hatt et liknende problem (intet toppglass) og det fordampet ca 1 l/dag i 30 l. Dette betyr vel en endring i konsentrasjonen av stoffer fra 3,3%/dag. Det laget ikke synlige problemer for mine fisk, men tenker det må jo ordnes før man kommer opp i 10-15% reduksjon. Jeg løste det midlertidig med mindre vannbytter hver 3-4 dag. Så skaffet jeg toppglass, og nå er det knapt et problem og jeg gjør ukentlige 20% vannbytter.

Samtidig er produksjonen av avfallsstoffer og filterets kapasitet konstant så amoniakk og nitritt vil holde seg stabilt, mens du får svingninger i nitrat og andre verdier. Det kan jo ha en viss innvirkning om det går mange dager før vedlikehold..

Kanskje du kan tette deler av åpningene med plastfolie og tape? Men ville latt minst en hel sidekant vært åpen. Jeg har plate med trekantkutt som utgjør drøye 5% av lokket. Holder fint med lufting.

Reker som ikke formerer seg. Kan det være du har mye nitrat i vannet? De er vel sårbar for svingninger, så om du har drøyet mange liter før fylling kan det og spille inn tenker jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap