Hva kan man gjøre for å påvirke ph i vannet?

For en uke siden fikk jeg meg et Juwel Rekord 600 (61 liter) som jeg hadde litt grov sand i og pyntet med LEGO. I dag kjøpte jeg et par planter som er plantet, samt plantenæring. Jeg kjøpte også pH måleutstyr, og målte pH på det jeg tror er 8 (må sammenlikne fargen med en skala.

Dette fikk meg til å lure på hvilke ting man gjør for å senke, eller om så skulle være nødvendig øke pH i vannet?
Gratulerer med nytt kar. Vil bare gi deg ett tips om å kjøre inn filteret med fiskeløs innkjøring, du kan lese mer om det HER og HER.

Når det kommer til å heve og senke PH så finnes det PH+ og - på markedet. Men det finnes langt billigere metoder å gjøre det på, som for eksempel å heve den så bruker du vanlig Natron, kommer ikke på i farten nå hva du bruker for å senke den.

Men Lego altså? Hehe, dette må du vise
Takk for svar. Ja jeg skal fortsatt vente noen uker til før jeg kjøper noen guppies. Jeg har brukt Easy-Life EasyStart siden start, ble anbefalt den av dyrebutikken.

Interessant å vite at det går å bruke hosholdnings ting til å justere pH

Ja LEGO bare plutselig slo meg som noe jeg hadde lyst å putte i akvariet. Jeg har lagd en liten politijakt, i tillegg har jeg funnet tak i en plakat i samme tema med LEGO som jeg skal feste på en bit papp og gjør til bakgrunn
Hehe, kult! Fikk plutselig en drøss med ideer

Når du sier "noen uker" tenker jeg du må lese deg litt opp? Lett å unngå gift i vannet, om man bare vet litt. Viktig at den biologiske syklusen er etablert før fisk kommer inn, og "kickstart"-produkter kan ha liten effekt. Derfor må man ha mulighet til å følge andre vannverdier enn pH.

Ta for deg av artiklene under ARTIKLER i fanen over til venstre, mye spennende og viktig for en akvarist. Kanskje best å begynne der, så forstår du bedre hva det er snakk om i linkene til Robin.

Du kan bruke lego til å bygge ting fiskene vil like også, har hørt om mallehuler laget av det Andre skjul og konstruksjoner blir bra, gleder meg til å se om du finner på noe mer! Les litt om fiskene du tenker på i fiskebasen (under KUNNSKAP-fanen) så kanskje du kan bygge noe spesialtilpasset dem? Men lurt å supplere med mye planter.

Vær obs på at skarpe kanter på lego kan skade noen fisketyper, spesielt med de med slør eller andre sarte kroppsdeler. Noen har løst dette med å ta en stripe akvariesilikon på kanter, hjørner o.l.

Kjenner det må være noe lego i mitt neste kar
Dette var jo i og for seg ganske kult å se på, men jeg ser muligheter her for fisk til å sette seg fast og/eller skade seg. Det jeg lurer på er om det vil være like pent når det kommer lag med slam og alger på legoen...huff for en rensejobb...
Enig i det her ja.
SilverShaded
Dette var jo i og for seg ganske kult å se på, men jeg ser muligheter her for fisk til å sette seg fast og/eller skade seg. Det jeg lurer på er om det vil være like pent når det kommer lag med slam og alger på legoen...huff for en rensejobb...


Kom på en ting til: Har du sjekket at det er farge og flass fritt?
Det kan være enkelte stoffer i legoen som er uheldig for fiskene.
Krysser fingrene for at det vil gå bra for deg.
Lego skal jo være trygt for barn som kan finne på å putte dem i munnen, men det er rapport at malingen inneholder tungmetaller som anitimon, kobolt og molybden, samt Sudan1 som er et sterkt men toksisk fargestoff. Hvordan dette vil oppføre seg etter en stund i akvarievann, er et åpent spørsmål.
Takk for alle kommentarer og svar

Livsforvalteren
Når du sier "noen uker" tenker jeg du må lese deg litt opp? Lett å unngå gift i vannet, om man bare vet litt. Viktig at den biologiske syklusen er etablert før fisk kommer inn, og "kickstart"-produkter kan ha liten effekt. Derfor må man ha mulighet til å følge andre vannverdier enn pH


Jeg har nok ikke lest en haug med bøker eller artikler, men leste oppstartsartikkelen under akvarieskolen, og forstår at det skal danne seg bakteriekultur i filteret, noe jeg forstår kan ta en stund, ble anbefalt en måned på begge dyrebutikkene her i byen.

Når jeg sa "noen uker" var det litt slurvete sagt, men ikke ment. Det er gådd en uke siden jeg fyllte vann i akvariet og i går plantet jeg noen planter som jeg får se hvordan de vokser og eventuelt beplante mer.

Jeg har som nevnt skaffet pH måling, men har kikket på noen strips fra JBL, Pro Scan, som kan måle pH, nitritt, nitrat, hardhet og annet. Hadde ikke tenkt å putte fisk i akvariet før jeg har målt mer enn pH

Jeg ignorerer ikke artiklene som Lord-Robin linker til. Jeg har en kosentrasjonsevne som kommer og går, så jeg må nok vente noen dager før jeg vil få noe ut av dem

Jeg gjorde noen søk på nettet før jeg begynte å dekorere, kom over flere som har gjort det samme før, og noen som visstnok skulle hatt kontakt med LEGO og fått beskjed om at klossene ikke skal avgi stoffer i vannet. Men så er det internett så man må jo ta det med en klype salt. Jeg kommer til å følge nøye med. Da spesielt med tanke på LEGO-mennene som har ansikter og uniformer påmalt, ved første tegn på at disse begynner å gi slipp er det ut av akvariet.

Men jeg er usikker på hvor lenge annet enn konstruksjoner av enkle klosser kommer til å ligge. Som SilverShaded nevner har dette potensiale til å bli et mareritt å holde pent. Jeg kan allerede se ting som har lagt seg på de lyseste overflatene, så blir å støvsuge til helgen.

Jeg har allerede startet en liten hule av LEGO som jeg har tenkt å fortsette videre på.
Ja jeg og. Håper det lar seg vedlikeholde uten for mye bry. Har en nevø som kommer til å gå av skaftet når han får se akvariet
Ikke meningen å virke nedlatende, mistenkte at du gjerne var orientert så la til spørsmålstegnet

Gleder meg til oppdateringer!
Jeg oppfattet det ikke som nedlatende

Har akkurat nå opprettet en egen "profil" for mitt akvarie Skal få lagt inn mer utfyllende informasjon og ikke minst bilder av dette prosjektet

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=25353
Det var godt å høre! Bra bilder
Tilfeldig bekjentskap
© S i m e n
Reklame for plussmedlemskap