Hann eller hunn kampfisk først?

Dersom man skal plassere en hann kampfisk med to hunner. Er det noen som har erfaring angående hvilken rekkefølge det lønner det seg å gjøre dette i? Først de to hunnene og så hannen, eller først hannen og så hunnene. Tenker å ha hoven og et lite ekstra akvarium beredt in case of emergency men lurer allikevel.Videre lurer jeg i forhold til hunn kampisk på om noen har erfaring med hvordan de har det sammen og hvor mange det i så fall lønner seg å ha. Er veldig mye info angående samspillet mellom hann og hunn kampfisk og hann kampfisk alene og veldig lite om kun hunn kampfisk. Jeg så i en dyreforetning flere hunnkampfisk i samme akvarium og det så ut som at de hadde det riktig så trivelig sammen. strøk seg inntil hverandre osv. Var kjempe søtt.
Hei

Husker ikke hva jeg leste om det, men fortsett lesingen til du finner det ut, det står et sted der ute på det store nettet.

Men om du tenker å ha de i 60-literen din, bør du slå det fra deg med en gang! Jeg forsøker nå i min tett plantede 300l på 120 cm lengde, og ikke sikkert det går heller. Du kan lese i min personlige tråd fra post #89 hva jeg har erfart så langt:
akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=79390&message_id=679941#679941

Mulig andre betta-arter klarer seg sammen med mindre plass, men det vet jeg ikke noe om.
ok da slår jeg fra meg det med en gang, så skal jeg gå inn på posten du nevner nå. problemet nå er at jeg har blitt helt tussete etter hunn kampfisk etter å ha studert de litt i dyrebutikken. Synes de er skikkelig nusselige og beveger seg på en så flott måte. Jeg skjønner jo ved nærmere ettertanke at det blir alt for lite med 60 liter på en hann og to hunner, ble bare så ivrig. Men hva tenker du om to kampfisk hunner og la det bli med det. Har skjønt at to kampfisk hanner er uaktuelt, men er det samme loner greia med kamp fisk hunner? de jeg så i dyrebutikken så som sagt ut til å være snille mot hverandre.
Her må du lese mer i tillegg til mitt svar, for husker ikke alt jeg har lest, og det jeg har lest kan jeg huske unøyaktig. Men altså:
- Mistenker at tre er bedre enn to. Når de er få blir rivalisering et tema selv om de ikke har egne territorier på samme måte som hannene. Er de to er jeg redd de vil slåss hver gang de ser hverandre.
- Med hunnene er planter viktig. Bettahunner lever i underskogen, og min ihvertfall trives best der og i flyteplantene.

Men les mer, spennende lesning uansett Synes min hunn er vel så flott og minst like spennende som hannen.
ok, takk for nyttig info. Har heldigvis lang tid til å reasearche og tenke meg om før 60 litern som dessverre er det eneste jeg har plass til, er innkjørt. Hadde ikke hatt noe imot å ha plass til et akvarium som ditt. Det var kjeme flott! og veldig gjennomført valg av "innbyggere". Sjekka opp alle artene og de var veldig flotte. Også var det veldig veldig søtt det bildet av flotte Olav og Elsa. Takk igjen for tips, og ha det fint så lenge
Hei, jeg har ikke det minste peiling på kampfisk, men kom en gang over profilen til Betta imbellis - "Fredelig kampfisk" (enda en link), kanskje verdt å sjekke ut nærmere? I profilen står det at hann og hunn kan holdes sammen. Om dette er riktig vet jeg ikke,ei heller hvor lett/vanskelig det er å holde denne fisken
Jøss, ja det hadde vært noe. Skal definitivt undersøke nærmere. Det som er rart er at det i de dyrebutikkene jeg har vært i til nå ikke har annet enn den siamesiske varianten. Jeg har derfor gått ut ifra at det var den eneste "varianten" som fantes. Takk for tipset
Takk for skryt, det varmer Veldig glad du har hatt nytte og glede av tråden min!

Fin fisk, Kuledrøm

Du kan ta en titt på hvilke bettaarter de fører på Imazo som fører til de fleste akvariebutikker om du ikke har noen andre kilder. Dessverre var ikke imbellis der. De fleste "andre" betta står mot bunnen av siden.
https://imazo.se/Servlet?page=6&parent=s3U

Jeg synes Elsa passer min plantedelen av min tank bedre enn Olaf, det er en fryd å se henne blant plantene. At de andre bettaenes hanner også nærmer seg denne kroppsformen ser jeg som en fordel, om du finner en fredelig art å få tak i.

Spent på hva du lander på. Lykke til, og kos deg med lesingen
Hei du, så var det meg igjen da. Har bestemt meg for en kampfisk hann og en gjeng khulii åler. Det jeg lurer på nå dersom du har tid til å svare, er om du har noen tips til hva han burde ha av mat og når. Jeg har en liten anelse om at din Olav har vært en bortsjemt liten en og det skal også min bli.
Nå er ikke jeg noen erfaren betta-holder, men kan jo gjenngi rutinen og kanskje vi begge får tips fra mer erfarne

Jeg mater med tre forskjellige Dr. Bessler-granulat og litt forskjellig frossenfor; cyclops, artemia og blodormer. Ikke alle fortyper på en gang, selvsagt Frossenforet er Olaf ikke så flink å oppdage, så ofte er det meste tatt av endlers før han oppdager det.

Prøver derfor å punktmate ham (og Elsa) en gang om dagen også, gjerne mens de andre innbyggerne er opptatt med matskyen. Hehe, ja kanskje han er mer bortskjemt enn jeg tenkte

Ellers står det meste grunnleggende her:
www.bettafish.com/showthread.php?t=232570
Ja der kan du se.. tenkte meg han var en liten heldig-fisk.. er ikke alle fisker som får så mange forskjellige typer for. Jeg så forskjellige dr bassler produkter på en butikk i Oslo. Har vært gjennom en del butikker nå og det er den på oslo city de har best utvalg i mat. Der hadde de blant annet dr. bassleer biofish med tilsatt acai. Hva tenker du om det? Jeg bruker selv acai som kosttilskudd og innbiller meg at det hjelper for slimhinnene mine som pleier å være veldig tørre, men nå er jo ikke jeg en fisk. takk for linken, var mye nyttig info på den siden
Men det er en ting jeg tenker på med tanke på info man får fra kilder fra US; de har et heelt annet forhold til hva som er ansvarlig av plass i et akvarium for fisk. Jeg har sett på diverse sider og youtube klipp og de plasserer fisk fullstendig ukritisk i mye mindre akvarier enn det akvaforum anbefaler. Med tanke på dette blir jeg litt usikker på hvor pålitelige disse kildene egentilg er, eller om det er vi som er for "strenge" med tanke på plass. Hva tenker du?
Bare hyggelig

Tenker egentlig ikke så mye på det enkelte foret. Fokuserer på variasjon, samt hvordan foret "oppfører" seg i karet om noe skulle legge seg. Det fine med granulatene er at de flyter, men også kan kastes mot vannskorpen så de synker (Elsa kommer ikke alltid opp, om Olaf er der.) Lar det dryppe litt på stjernedanioene og, av den minste granulattypen. Så får de litt variasjon på cyclops/yngelflak-dietten sin i tillegg til det de måtte finne i tanken
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap