Led
Skal sette opp et nytt aquascape, men er veldig usikker på hva slags lys jeg skal gå for!
Karet skal ha målene 100x50x50 (250 liter), og vil ha CO2 tilførsel..
Planen er lyskrevende planter som blant annet HC Cuba og Rotala Macrandra, så da utelukker det noen rimeligere modeller jeg har titta på - som feks Finnex Planted+ 24/7 (med mindre man kjører 2 kanskje?)..
Har sett litt på disse 2, og lurer på om noen har noen kommentarer eller evt andre forslag? De er litt stive i pris, men vil ha bra lys, og gjerne automatisert sol opp/ned etc..
AquaLighter 3: (392 euro med kontroller)
Arcadia Classica OTL LED: (436 euro)
Det vil kanskje lett by på alger med Arcadia da den har hele 200 PAR ved 50cm?
Finner ikke PAR til sammenligning på AL3, men feks Finnex Planted+ 24/7 mener jeg at jeg leste hadde ca 50 PAR ved 45cm!
Karet skal ha målene 100x50x50 (250 liter), og vil ha CO2 tilførsel..
Planen er lyskrevende planter som blant annet HC Cuba og Rotala Macrandra, så da utelukker det noen rimeligere modeller jeg har titta på - som feks Finnex Planted+ 24/7 (med mindre man kjører 2 kanskje?)..
Har sett litt på disse 2, og lurer på om noen har noen kommentarer eller evt andre forslag? De er litt stive i pris, men vil ha bra lys, og gjerne automatisert sol opp/ned etc..
AquaLighter 3: (392 euro med kontroller)
Arcadia Classica OTL LED: (436 euro)
Det vil kanskje lett by på alger med Arcadia da den har hele 200 PAR ved 50cm?
Finner ikke PAR til sammenligning på AL3, men feks Finnex Planted+ 24/7 mener jeg at jeg leste hadde ca 50 PAR ved 45cm!
Postet 28.01.16 kl 21:35
Du må ikke finne på å kjøpe den Arcadia-LEDen...med mindre du enten planter bare langs ytterkantene, eller henger den opp høyere over tanken.
AquaLighter ser ikke helt tilforlatelig ut heller, med null spektrum og null PAR-data og kun IP40 (ingen beskyttelse mot vann).
Nei, Planted+ er ikke nok for karet ditt, den ligger på ca. 60 PAR ved 50cm midtlinjemåling. Derimot kan muligens RayII være aktuell...to av denne hadde nok gjort susen. legger ved PAR-karakteristikk for denne. 18 tommer er omtrent så høyt som den avstanden du får med bunnlag i karet ditt.
AquaLighter ser ikke helt tilforlatelig ut heller, med null spektrum og null PAR-data og kun IP40 (ingen beskyttelse mot vann).
Nei, Planted+ er ikke nok for karet ditt, den ligger på ca. 60 PAR ved 50cm midtlinjemåling. Derimot kan muligens RayII være aktuell...to av denne hadde nok gjort susen. legger ved PAR-karakteristikk for denne. 18 tommer er omtrent så høyt som den avstanden du får med bunnlag i karet ditt.
Postet 29.01.16 kl 00:29
Spektrum hadde den, men ikke noe PAR data nei..Har prøvd søke, men ikke funnet noe! IP graden falt det meg ikke inn å sjekke engang - takk for at du gjorde meg oppmerksom på den!
AL2 har IP67 ser jeg, men kanskje litt i overkant mye gult?
Men fortsatt ingen PAR data.. Og ingen mulighet for sol opp/ned etc..
Har titta på de forskjellige Finnex'ene, men da måtte det vel blitt 36", og da er jeg litt usikker på om den passer på rammeløst kar? Den er vel ~91.5cm, og er litt usikker på om føttene er justerbare i lengden? Men mener jeg har sett at du har et Finnex, så det vet kanskje du?
Men misforstod jeg PAR bildet til Arcadia så mye altså? Forstod det som at ved 50cm dybde er det 200 PAR i midten og 95 PAR langs ytterkantene? Det er jo isåfall betydelig mer enn 2 stk RayII?
Postet 29.01.16 kl 02:17
Nei, du misforsto ikke...det var jo derfor jeg sa du måtte "plante i ytterkantene eller heve den opp" En PAR på 200 er, som du selv nevnte, mye i overkant...en PAR på 100 er mer enn tilstrekkelig for selv de mest krevende planter.
AL3 har et brukbart spektrum, men ikke AL2. Der er det lite i de to områdene som plantene trenger mest av. Å sette inn et IP40-armatur over et akvarium er ganske uaktuelt etter min mening. Det bør minst være IP44.
Nei, føttene på Finnex-armaturene kan ikke trekkes ut til større lengde, kun omvendt. Da måtte man mekke 'forlengere' selv på en eller annen måte. Men de kan enkelt settes rett på dekkglass. Ja, jeg har Planted+ og er fornøyd med det (beste spektrum som fins), men karet mitt er 120x45x35. Ser imidlertid ikke helt bort fra at 2x Planted+ kunne gjøre en bra jobb i ditt kar. Fordelen (fremfor RAYII) er at du da får med ekte røde 660nm LED. De fleste LED-armaturer bruker RGB LEDs som gir lavere rød-bølgelengde.
AL3 har et brukbart spektrum, men ikke AL2. Der er det lite i de to områdene som plantene trenger mest av. Å sette inn et IP40-armatur over et akvarium er ganske uaktuelt etter min mening. Det bør minst være IP44.
Nei, føttene på Finnex-armaturene kan ikke trekkes ut til større lengde, kun omvendt. Da måtte man mekke 'forlengere' selv på en eller annen måte. Men de kan enkelt settes rett på dekkglass. Ja, jeg har Planted+ og er fornøyd med det (beste spektrum som fins), men karet mitt er 120x45x35. Ser imidlertid ikke helt bort fra at 2x Planted+ kunne gjøre en bra jobb i ditt kar. Fordelen (fremfor RAYII) er at du da får med ekte røde 660nm LED. De fleste LED-armaturer bruker RGB LEDs som gir lavere rød-bølgelengde.
Postet 29.01.16 kl 03:42
Ah, ja, da er vi på bølgelengde der
Planted+ ser jo kurrant ut! Eneste negative er at jeg da ikke får sol opp/ned som jeg ønsker meg..
Trodde at 24/7 hadde samme spec, men ser at den blant annet har de RGB LEDsene du nevnte..
Men du mener 2 stk Planted+ er et bra valg? Hva med 2 stk 24/7?
Har du lest/hørt om Daytime sine LEDs?
De har en serie som heter Cluster, hvor man kan sette sammen sin egen kombinasjon på skinner.. Hva med en blanding av feks 5000k (120lm/w) og 10.000k (100lm/w) på en sånn? Burde dekke spekteret ganske bra? 10w per Cluster, og max 50w per skinne..
Men info om PAR der heller, kun lumen.. Og de sier at jeg burde ha rundt 50 lumen per liter, så 2 stk skinner av den med 4-5 Cluster i hver burde vel være knall?
Planted+ ser jo kurrant ut! Eneste negative er at jeg da ikke får sol opp/ned som jeg ønsker meg..
Trodde at 24/7 hadde samme spec, men ser at den blant annet har de RGB LEDsene du nevnte..
Men du mener 2 stk Planted+ er et bra valg? Hva med 2 stk 24/7?
Har du lest/hørt om Daytime sine LEDs?
De har en serie som heter Cluster, hvor man kan sette sammen sin egen kombinasjon på skinner.. Hva med en blanding av feks 5000k (120lm/w) og 10.000k (100lm/w) på en sånn? Burde dekke spekteret ganske bra? 10w per Cluster, og max 50w per skinne..
Men info om PAR der heller, kun lumen.. Og de sier at jeg burde ha rundt 50 lumen per liter, så 2 stk skinner av den med 4-5 Cluster i hver burde vel være knall?
Postet 29.01.16 kl 10:59
Imazo.se, som leverer til de fleste butikker i Norge, fører Econlux Sunstrip (fresh 35/70W pr. m) som kan kjøpes med kontroller. Den er ikke billig og vanskelig å si noe om pris da butikkene setter den selv. Men om du har andre alternativ (forhandlingskort) kan du prøve å prute og se hva du får til. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Sunstrip 70, 65 cm.
Det er en mulighet ihvertfall, og om det blir litt dyrere enn alternativene har du ihvertfall en butikk i nærheten å gå til om noe går galt.
Link til produsenten, dessverre på tysk.
Link til mer informativ .pdf
Men dette blir nok uansett ikke noen billig løsning, og du må kjøpe alle deler "for seg", inkludert feste (om du syns du trenger, jeg rigget det selv).
Lykke til med valget, vet det ikke er enkelt!
Det er en mulighet ihvertfall, og om det blir litt dyrere enn alternativene har du ihvertfall en butikk i nærheten å gå til om noe går galt.
Link til produsenten, dessverre på tysk.
Link til mer informativ .pdf
Men dette blir nok uansett ikke noen billig løsning, og du må kjøpe alle deler "for seg", inkludert feste (om du syns du trenger, jeg rigget det selv).
Lykke til med valget, vet det ikke er enkelt!
Postet 29.01.16 kl 11:24
LivsforvalterenImazo.se, som leverer til de fleste butikker i Norge, fører Econlux Sunstrip (fresh 35/70W pr. m) som kan kjøpes med kontroller. Den er ikke billig og vanskelig å si noe om pris da butikkene setter den selv. Men om du har andre alternativ (forhandlingskort) kan du prøve å prute og se hva du får til. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Sunstrip 70, 65 cm. Det er en mulighet ihvertfall, og om det blir litt dyrere enn alternativene har du ihvertfall en butikk i nærheten å gå til om noe går galt. Link til [URLBLOCK1], dessverre på tysk. Link til mer informativ [URLBLOCK2] Men dette blir nok uansett ikke noen billig løsning, og du må kjøpe alle deler "for seg", inkludert feste (om du syns du trenger, jeg rigget det selv). Lykke til med valget, vet det ikke er enkelt!
Takker! Enda mere lesestoff Har lest og lest i dagesvis, så noen dager til går nok bra
Postet 29.01.16 kl 11:29
Postet 29.01.16 kl 11:38
SilverShadedSunstrip 70 Fresh er forsåvidt et brukbart alternativ, men også den er belemret med dårlig rød-område pga. RGB-LEDs. Tror kanskje jeg hadde gått for 1x 24/7 pluss 1x Planted+, hvis det hadde vært meg (men jeg er forutinntatt, da). Da får du både sunriser og røde LEDs.
Også kjørt 24/7 på nettopp 24/7 syklus, og Planted+ de "lyseste" timene på dagen med timer tenkte du? Høres vel ikke så dumt ut det.. De burde jo fylle spekteret ganske bra sammen!
Så kan jeg se etter noen slags universalfester som kanskje kan brukes til å feste de på kantene, siden jeg helst ikke vil ha glass over som hindrer lyset
Postet 29.01.16 kl 11:59
Postet 29.01.16 kl 12:02
Vurdert tmc aquagro 1500?
Har lest alt jeg har funnet om dette i et par måneder nå og hadde egentlig vurdert Finnex Planted + som det beste alternativet.
Men nå har dette svingt over til TMC Aquagro 1500 Ultima Daylight.
Tiltross for at den ikke har de røde ledene eller har en ekstra hump i det røde ca 660 nm spekteret rapporteres det gode PUR og PAS verdier for dette lyset . Vanskeligheten i å vurdere disse opp mot hveandre er bare at det virker som de som skriver mest positivt ikke er uhildete, men ofte forhandlere eller test personer som har fått lyset gratis.
Det som har påvirket meg er Finnexs 6 måneders garanti mot TMCS 5 års garanti. Det viser jo hvem som tror mest på sitt produkt. Begge mener jo at levetiden på LED er opptil 40-50 000 timer. Tiltro til en som gir 6 måneder på et produkt de mener skal vare 5-10 år er ikke helt god.
Andre som bruker/har vurdert TMC lyset?
Jeg ser for meg 6 stk i en 1000 liter (2.5 meter langt).
Men nå har dette svingt over til TMC Aquagro 1500 Ultima Daylight.
Tiltross for at den ikke har de røde ledene eller har en ekstra hump i det røde ca 660 nm spekteret rapporteres det gode PUR og PAS verdier for dette lyset . Vanskeligheten i å vurdere disse opp mot hveandre er bare at det virker som de som skriver mest positivt ikke er uhildete, men ofte forhandlere eller test personer som har fått lyset gratis.
Det som har påvirket meg er Finnexs 6 måneders garanti mot TMCS 5 års garanti. Det viser jo hvem som tror mest på sitt produkt. Begge mener jo at levetiden på LED er opptil 40-50 000 timer. Tiltro til en som gir 6 måneder på et produkt de mener skal vare 5-10 år er ikke helt god.
Andre som bruker/har vurdert TMC lyset?
Jeg ser for meg 6 stk i en 1000 liter (2.5 meter langt).
Postet 29.01.16 kl 21:12
Postet 29.01.16 kl 23:00