Helt nytt akvarium. hjelp.

hei.

Jeg har fått et helt nytt akvarium av en bekjent. dette er et superlite 17 liters akvarium av typen aquabox 2. det jeg lurer på er hvilken fisk som kan trives i et så lite akvarium.

Jeg far fylt dette med grus, litt vann fra dyrebutikken og resten springvann. Planter og dekor vil jeg kjøpe inn i morgen. Hvor lenge bør dette stå før jeg kan ta i fisk?

på forhånd takk for alle svar
Desverre er et så lite akvarium ikke egnet til å ha noen fisk i. Men det fins jo masse flotte reker som kan leve der, og nydelige snegler også

Uansett hva man skal ha i et ekvarium, må det jo kjøres inn først, så vil foreslå at du leser deg opp på Fiskeløs innkjøring, f.eks. her og her. Og hvis du søker i forumet på "innkjøring", finner du masse stoff som handler om innkjøring og hva andre har opplevd rundt dette.
Tre-fire guppyer eller neontetra vil kunne ha det greit oppi der. Innkjøring er litt oppskrytt, mener jeg og "banner nok i kirken" her. Det er hardføre fisker, så bare kjør på med vanlig kranvann, noen ML Happylife og et par lettstelte planter, så går det bra. Bytt ut fem liter vann to-tre ganger i uken vha en grei akvariehevert som du roter opp i grusen med og fjerner slammet, så trenger du ikke mer enn et lite innvendig filter.
Det sier seg selv, Bjarne, at dette ikke er godt fiskehold. Neontetra blir 4-5 cm, og bør dessuten være en stim på litt størrelse (8-10 stk. minst). Det er ikke uten grunn at de anbefales til kar fra 60 liter og oppover. Hunner av guppy blir enda større. Ingen av dem kan holdes i 17 liter ut fra dyrevernshensyn.
Det erALT for lite til noe voksene fisker, ville bare brukt dette til enten små reker eller som et oppvekstkarr hvor fiskene blir flyttet fra så snart dem er store nok til at det ikke er fare for at dem blir mat for di andre fiskene ihovedkarret.

Men uansett.....
Før det kan brukes til dette er det er viktig at karret er innkjørt på en skikkelig måte.
At aller verdiene er i orden med bruk av dråpetester mener jeg her.

Ellers så har jeg sett noen fryktelig søte microkrabber på Tommy Tran sin rubrikk anonnse her, det er det good plass til en del av i en 17 liter.

Nå aner jeg ikke hvor mye de tre literene har å si, men i fiskebasen så kommer det opp et par fiskevalg på minimum 20 liter. Tror noen andre en meg er bedre på å vurdere om det er heeelt i grenseland, eller fy på lanken.



SilverShaded
Det sier seg selv, Bjarne, at dette ikke er godt fiskehold. Neontetra blir 4-5 cm, og bør dessuten være en stim på litt størrelse (8-10 stk. minst). Det er ikke uten grunn at de anbefales til kar fra 60 liter og oppover. Hunner av guppy blir enda større. Ingen av dem kan holdes i 17 liter ut fra dyrevernshensyn.

Det sier ikke seg selv. Det er ren synsing, basert på en kombinasjon av mer synsing og en eller annen moralsk oppfatning av hva som er rett og galt, og en slags innbyrdes konkurranse her på forumet om å være mest mulig perimeter i forhold til alt fra pH og gh til bakterier, filtre og optimal sammensetning av dyr og planter. La folk få kose seg, sier nå jeg.
Det sier faktisk seg selv, da karet tilbyr alt for liten plass til både bevegelse, planter/skjulesteder, og ikke minst blir det fort svingninger i vannverdi, temperatur.
Noe som stresser fiskene og gjør dem syke/død..
Greit at folk skal kose seg, men det er da ikke mye kos i fiskedød og sykdom.
I tillegg er det imot dyrevellferd loven og godt dyrehold.
Bjarne : Nå er du vel litt ute og sykler. Dette har ikke noe med hverken synsing eller "perimeter" (!), og slett ikke med noen form for "konkurranse". Det har med rene dyrevelferds-hensyn. Å "la folk få kose seg" på bekostning av fiskenes helse/velferd, som du taler for her, er både lovstridig og uforsvarlig. Når man holder dyr, tar man også på seg ansvaret for å holde dem på en forsvarlig måte når det gjelder helse og trivsel. Et minstemål av plass er en selvfølge. Nå kan man selvsagt diskutere om dette er 30 liter eller 40 eller 60....men 17 liter for disse artene er uholdbart uansett det du kaller "moralsk oppfatning". Å holde fisk i alt for små kar (og blåse i innkjøring) går det ikke an å kalle forsvarlig hverken i dette forumet eller noe annet sted. La folk kose seg med fisk...men la fiskene ha det bra ! Heller ikke nybegynnere "koser seg" når fisker blir syke og/eller dør, tør jeg påstå...så hvorfor oppmuntre til det ?
Selv har jeg ett 30 liters akvarium med en liten stim boraras brigittae, røde rilireker og sandsnegler. Meget enkelt og simpelt akvarium, men pent er det. Nå skal jeg ikke påstå at boraras brigittae trives i ett 17 liters akvarium, men antar at de vil trives mye bedre i ett så lite akvarium enn neontetra og guppy som har blitt foreslått her om du absolutt vil ha fisk.

Ett annet alternativ kan jo og være en kampfisk. 17 liter er vel for lite for en kampfisk også, men denne trives ihvertfall godt alene og vil vel være en av de få fiskene du kanskje kan ha i ett så lite akvarium antar jeg.

Ellers så ville jeg som flere her har nevnt satset på reker eller snegler. Finnes jo mye vakre reker og snegler, også er de jo veldig lett å få til å formere seg litt og! Er jo litt morsomt å følge med på eggstinne hunner og se det bli noe avkom i akvariet og.

Du kan jo og prøve micro krabber eller triops, uten at jeg har noe erfaring med noen av disse.
Synes ikke kampfisk får utfoldet seg i mindre enn 50 cm lengde. Min liker ihvertfall å bevege seg litt, og "jogger" i frontglasset.

Har selv små (ca 4 cm) fisk i 30 cm, som går greit med en del gjemmesteder. Men er karlengden mindre enn ca 25 cm ville jeg ikke hatt fisk i det hele tatt.
En guppy er 3-4 cm lang, og halen er cs halve fiskens lengde, og vil kunne trives like godt i et så lite kar som en 15cm lang fisk vil trives i et kar på 100 liter, noe det er svært mange her på forumet som har. Det er enkel matte.
Lenge siden du hadde guppy? Guppy-hunnene kan bli ganske så store.. Selv endlers-hunnene syns jeg er i grenseland i 30 cm, og de blir ca 4-5 cm.

Vi kan vel være enig om at vi beveger oss i grenseland her? Fisk til nanokar bør velges med omhu, jo mindre jo bedre og ingen; best.

Man må også være mer påpasselig med vannverdier i småtanker, så et nano uten fisk kan være lettere å holde.
[QUOTE=Livsforvalteren]Synes ikke kampfisk får utfoldet seg i mindre enn 50 cm lengde. Min liker ihvertfall å bevege seg litt, og "jogger" i frontglasset.

Jeg antar det er Betta splendens det er snakk om, siden det er "kampfisk" det er snakk om..

Det er riktig det at den trenger liten plass... I naruren har den bare 1 m^2 territorie, men omgjør du 100 cm *100 cm * 100 cm = 1000 l = lite i naturen. Men det blir et stort akvarie, skal man tilfredstille dens naturlige krav. Og det er territoriet til en hann. Skal man ha hunner i tillegg, må man utvide området. Slik hunnene kan finne tilflukt, utenfor territoriet til hannen.

Da er den ikke så enkel, og lite plasskrevende likevel..

Bjarne Sverkeli
En guppy er 3-4 cm lang, og halen er cs halve fiskens lengde, og vil kunne trives like godt i et så lite kar som en 15cm lang fisk vil trives i et kar på 100 liter, noe det er svært mange her på forumet som har. Det er enkel matte.

Her snakker vi synsing og mening..
Selv om andre har fisk som egentlig ikke passer i karet, så betyr det jo ikke at man trenger og anbefale det for andre.
Jo mer plass, jo bedre..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap