Små mark i akvariet

Jeg har fått en hel haug med små hvite mark i akvariet mitt. Det er ikke planarier som ser svære, flate og ekle ut, men heller mer som små hvite sytrådbiter. ca 5 mm lange og mindre. De har til nå vært noen i fritt omløp i akvariet, mens resten har sitti i strømpa på filterinnsuget. I forbindelse med fjerning av strømpa så er akvariet nå fult i mark i fri flyt. (de går igjennom den grove svampen, der de tidligere ble fysisk hindret av strømpa. Så vidt jeg har sett av planarier, så har de mer kroppskontroll en disse greiene som bare "viggler" rundt.

Jeg er ganske klar over at overforing, samt fraværet av omni og carnivore kan være årsaken, men ottoene trenger litt ekstra mat nå, så det blir ikke veldig aktuelt å kutte ned på squashen, som ligger i karet fra ca 12-14 timer om dagen. Ellers er det ingen annen foring.

Er disse farlige for fisken, eller er de bare gyslig ekle å se på? Det forsvinner en god del med vannbytte, men de ser ut til å komme raskt tilbake i antall. Noen befinner seg også i/på sanda, men det er stort sett rett ved filterinnsuger.

Er dette noe som vil havne på menyen når jeg får Stjernedanio i karet? Jeg må vel fortsette å leve med marken i et par uker til, men om fisken kan hjelpe til med å redusere bestanden hadde jo det vært fantastisk.
Det er nok planarier i meget unge enda siden dem ser ut som små hvite sytrådbiter.
Det er gjerne sånn dem først blir oppdaget.
Mine så sånn ut da jeg så dem og ble fort kvitt dem før dem ble større.
Hmm. Da blir det flittig vannbytting og forsøk på mekanisk rensking av disse fremover til jeg får noe fisk som kan spise seg runde på disse.
Takk for svar.
Er du sikker på at planarier har to slike stadier, Skattebo? Tviler litt. Tror nok også at stjernedanioene vil gjøre kort prosess med disse, så jeg ville tålt markene litt til og gitt "galaksene" en verdig velkomst
Disse små hvite markene i akvariet er i alle fall planarier som jeg og mann min kjenner godt til.
Har ikke sett dem større så er litt usikkert på om det er av samme rase/type i grunn.
Men dem blir borte ved mindre mating for da dør disse ut relativt raskt.
Hyppige vannskift kan og vil også hjelpe til for å tynne ut mengden på kort tid.

Lykke til.

Men som Enah er inne på har planariene vel mer kroppskontroll, og oppfører seg omtrent som en skogssnegl? Jeg begynner å tenke på mikroorm el.l. når jeg hører beskrivelsen hennes, uten at jeg har sett noen selv da..
Hvis det er planarier, har de trekantet hode. Ta en titt i mikroskop/lupe? Tipper danioene vil gjøre kort prosess med dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap