Salt eller ikke salt?

Har et akvarium på 110 liter.
Der har vi foreløpig to ancistruser og seks guppier. Det kommer også to eplesnegler.

I butikken sa de at Guppiene må ha salt i vannet. Men samtidig er jo ikke ancistrusen så glad i det.

Hvor mye skal jeg ha i slik at guppiene blir glade og friske men samtidig uten å plage ancistrusene (og eplesneglene).

(Til info: Fra før har jeg i midler for å heve PH og GH da vannet i springen ikke tilsvarer kriteriene til Guppiene og eplesneglene. Jeg bruker produktene fra Noraq
Har også i gjødsel for plantene.)

Saltet jeg har kjøpt heter: Noraq akvariesalt og det står følgende bakpå
Bruksområde:

Forebygge nitrittforgiftning
Støttebehandling ved stress
Ved utbrudd av hvitprikksyke
Forebygge hvitprikksyke (1-2 ‰)
Ved oodinium
Ved soppinfeksjoner
Ved ciliatinfeksjoner
Dosering*:

1/2 - 1
1/2 - 1
2
1 - 2
1/2
2
1-2

* Doseringen er angitt i måleskjeer per 10 liter akvarievann. En strøken måleskje inneholder ca. 10 gram salt. 1 gram salt per liter vann tilfører ca. 0,6 gram (600 mg) kloridioner. Ved behandling av parasittinfeksjoner anbefales å øke temperaturen til 27-28 grader dersom dette er mulig. Sørg for god gjennomlufting.

Det står også at man skal halvere dosen når man har maller i karet. Men jeg klarer ikke å forstå hvor mye salt som skal i totalt..

Håper på hjelp.
Var jeg deg ville jeg tatt med meg saltet til butikken og vært forbannet og forlangt å få pengene igjen! Jeg hadde forlangt en viss kompensasjon for å ha blitt lurt også, men så er jeg en kranglefant når noen gir meg dårlig info når jeg gir dem penger Hadde også vært interessant å høre hvorfor selger mener de skal ha salt i vannet, sånn for diskusjonens skyld.

Guppy trenger ikke salt, men hardt vann (høy GH). Du har kontroll på GH ser det ut for, det er det viktige for dem. Du kan søke opp fiskene dine i fiskebasen (KUNNSKAP-fanen over her) for å se mer spesifikke behov. Ancistrus og guppy har ingen problemer med å gå sammen så lenge du treffer "fellesvinduet" i vannverdibehov.
--
Ser du har kontroll på fiskenes behov også, men lar fiskebasekommentaren stå likevel
Ah, så jeg trenger altså ikke å styre med dette!?
Egentlig en lettelse.

Da lar jeg saltet ligge


Fikk ingen begrunnelse. Men leste på nett en tråd hvor en mistet den ene guppien etter den andre til tross for riktige vannverdier. Så fikk hun tips om å spørre om butikken hadde salt i vannet. Det hadde de. Dermed fikk altså fiskene hennes sjokk når de kom i et rent ferskvannsakvarium og døde. De sluttet å dø etter at hun hadde salt i.

Jeg spurte derfor i to butikker om det stemte at man burde ha i salt og begge butikkene bekreftet at det MÅTTE man ha.. Så da turte jeg jo ikke annet enn å kjøpe salt..

Tilvenning er viktig, enten man går fra salt til ikke-salt eller tilbake Jo større forskjell på vannet, jo større sjanse for problemer og jo lenger tilvenning er nødvendig.

Virker som det er mange dyrebutikker som "anbefaler" salt. Har til gode å se en god begrunnelse. Men det skal bemerkes at jeg ikke har vært i gamet lenge, så hadde vært interessant å se hva en med mer erfaring mener om saken også.
Her er en video av Guppier som går i 100% saltfritt vann



Mor og far er kjøpt i butikk så disse er en del svakere enn ungene siden dem var vant til salt i vanne mens ungene er egen oppdrett og har aldri sett salt i vannet.

Moren ser man i videoen rundt 0:09

Masse unger utover hele videoen pluss annet

Faren viser seg (til høyre) ca 1:30 sammen med en av ungene
En ting er sikkert : Guppy MÅ ikke ha salt i vannet. En annen sak er at arten er meget salt-tolerant, og enkelte stammer lever i områder der det enten er brakkvann eller vannet i perioder har tilsig av saltvann.
Det er mye bedre å konsentrere seg om at pH og GH er riktige. Saltet kan du putte i skapet og ha som mulig støttebehandling i tilfelle sykdom der salt kan ha en viss effekt.
Når jeg tenker meg om kan det jo virke som om butikkene som anbefaler salt generelt bruker dette preventivt mot sykdom? Da vil jo tilfeller som du refererer til kunne oppstå ved dårlig tilvenning, og de "må" anbefale salt. Merk at salt ikke virker som medisin, det er vel omtrent som å ta paracet mot lungebetennelse. Men nå ror jeg meg enda lenger ut på utrygg grunn. Må prøve noe:
*tenner lyskasteren med sølvskyggen og retter den opp i skyene*
--
Haha, det virket allerede før jeg skrudde på bryteren
Forskning viser at guppy er veldig tilpasningsdyktig når det gjelder å bevege seg fra salt- til fersk-vann eller omvendt. Selv 150% sjøvanns-styrke klarer de, dersom de får noen timer på overgangen. Så uansett om butikken bruker salt eller ikke så burde guppyene takle det helt fint, under forutsetning av at man gjør en langsom og omhyggelig tilvenningsprosess før man slipper dem i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap