Led belysning

Har lyst å benytte LED lys til min nye 720 liter. Men finner veldig få modeller i norske nettbutikker. De som er, er ofte svært dyre. Eheim sine LED planker, finnes ikke i norge? Evt kunne jeg tenke meg Aqualighter 90 cm, men de er ikke på lager...Vil det være nok med 2x 90 cm LED til dette karet? Jeg har ikke oversikt over lysmengde i forhold til tradisjonelle T5 rør. Hva skjer om man bruker f.eks Biltema sine LED utelys, kelvin ser ut til å stemme...?

Zoopermarked har også noen, men de ser ut til å måtte ha en masse ekstrautstryr før de kan brukes. Jeg liker "plug and play"

Noen som har tips til hvor jeg kan kjøpe LED lys? Evt utenlandske nettbutikker, som leverer raskt og rimelig til Norge?

Takk for alle tips!
Ledsale.no???
Noen erfaringer med lysene fra ledsale.no?? Grei pris, og spesifikasjonene ser ok ut?
Dette karet er vel 2 m langt ? Uansett hvordan du snur og vender deg, det vil koste en god del å belyse dette akvariet skikkelig, både med rør og LED. For å få et "helt" LED-armatur til et 2-meters kar, må det nok spesialbestilles eller bygges selv. Ellers er rundt 150-160 cm det lengste du får 'ferdig', og en slik kommer opp i tilsvarende 3-400 Euro.

LED-plankene til Eheim er det ikke noe problem å få tak i, men du må nok handle dem fra f.eks Tyskland. Aquaristikshop har dem ihvertfall. Helt trygt å handle derfra, er min erfaring.Har ikke noen specs på disse, hverken på PAR eller spektrum, så kan ikke si noe om kvaliteten. Du måtte vel hatt minst to stk 30W...da er man fort oppe i 350 Euro...huff

En annen mulighet er å belyse med spots (f.eks. Arcadia's Eco-LED), men det blir også dyrt til et akvarium som er både langt og dypt.

Edit : Akvariumsbelysningen fra ledsale.no ville jeg ikke kjøpt...dette er 5050 LEDS (RGB) og ikke så godt egnet til å belyse et slikt kar. Dårlig spektrum for plantevekst, og sikkert også lave PAR-verdier.
Akvastabil?
Takk for gode tips. Jeg sitter å leser litt om akvastabil sine LED lamper. Den på 140 cm kunne jo være en god start. Men ingen i Norge ser ut til å ha den inne. Er det noen gode, danske nettbutikker dere kjenner til? Bruker danskene samme støpsler som oss? Så det bare er å plugge i veggen?

Sett litt på youtube, og disse armaturene ser i allefall veldig flotte ut. Erfaringer?
Sloppy
Noen erfaringer med lysene fra ledsale.no?? Grei pris, og spesifikasjonene ser ok ut?


Wow! Akkurat denne har jeg sett etter... Men lurer også på om lyset er riktig og bra nok til god plantevekst?

https://ledsale.no/aqua-classic-led-akvariums-lys-60cm-90cm-120cm.html
Akvastabil sine LEDs har det vært litt dårlige tilbakemeldinger på, både her på AF og andre steder.

Her et sitat fra medlem sonic :
"Problemet med Akvastabil LED er to ting

1: De bruker kun 1 type CREE LED (Cool White) med meget smalt spektrum
2: Kvalitet på loddinger er dårlig. Så dårlig at det gikk ut over lyset. "

Men Unimati i Danmark har noe som kanskje kunne være verd å prøve, JMB IP68 LEDs. Da trenger du bare 1 planke, så prisen blir ikke så værst.

@Andre : Det var Aqua-Classic fra ledsale.no jeg kommenterte på over her.
SilverShaded
Akvastabil sine LEDs har det vært litt dårlige tilbakemeldinger på, både her på AF og andre steder. Her et sitat fra medlem sonic : "Problemet med Akvastabil LED er to ting 1: De bruker kun 1 type CREE LED (Cool White) med meget smalt spektrum 2: Kvalitet på loddinger er dårlig. Så dårlig at det gikk ut over lyset. " Men Unimati i Danmark har noe som kanskje kunne være verd å prøve, [URLBLOCK1]. Da trenger du bare 1 planke, så prisen blir ikke så værst. @Andre : Det var Aqua-Classic fra ledsale.no jeg kommenterte på over her.


Så ikke det. Beklager.
Tusen takk for alle gode tips! Kjempe spennende! Jeg tror jeg går for Eheim sine "planker". To stykker på 1 meter. Men denne engelske nettbutikken? Har de samme strømtype som oss? Har disse led plankene behov for ekstern strømforsyning?

Etter at lommeboken har kommet over sjokket, kan jeg spe på med to til
"Denne nettbutikken" er ikke engelsk, men tysk. Strøm-nettet er det samme, og kontaktene er samme euro-standard som vi har. Når du blir kunde her og er pålogget, vises prisene uten tysk moms siden det er hva du skal betale. Så kommer det 25% norsk mva (og en tollbehandlingsavgift på ca 150 kr.) i tillegg når du henter pakka.

Ja, du trenger et power-supply til denne. Du får dette i samme butikk, her.
Ah! Ser du alt jeg ikke vet Tusen takk - dette blr gøy! Skal lage en liten tråd med det nye karet og jobbem med å sette det opp. Forhåpentlig med pene LED planker som kronen på verket

Tusen takk for hjelpen!
Ikke meningen å "kuppe" tråden. Men hva tror dere om denne?

https://www.ebay.com/ulk/itm/322012323689
Det ser ut til å bli ganske mye dyrere fra Aquaristik Shop, enn fra f.eks danske Avifauna. Samme bestilling... Høres jo litt rart ut?
Det skjønte jeg ikke helt. Eheim 969mm koster :
€170 hos Aquaristikshop, tilsvarer NOK 1615 (Euro-kurs 9.5)
DKK 1400 hoa Avifauna, tilsvarer NOK 1778 (DKK kurs 1.27)

Begge steder trekker fra mva, og jeg har ikke sett på frakt (som du også uansett må betale og antagelig er temmelig likt).
Andrè Nyborg
Ikke meningen å "kuppe" tråden. Men hva tror dere om denne? https://www.ebay.com/ulk/itm/322012323689


Legg merke til at denne ikke har noe merkenavn, og den oppgir heller ikke antall LEDs. Ikke noe spektrum heller. Heller ingen bilder som er såpass at man kan telle seg fram til antall LEDs.
Dette er billige bin-LEDs fra Asia, og antagelig med veldig lave watt-verdier. Dette viol ikke duge til kar som er 40-50cm dype.
Når det kommer til LED-belysning til akvarium bør man holde seg unna disse super-billige greiene hvis man vil dyrke noen planter. Hvis noe ser for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
Jeg har sikkert trykket på noe feil, men får opp dette:

Akvaristik Shop:
2 stk 1374, 43 w, mm Eheim LED, totalpris: 352,77 Euro.
En strømforsyning, 100 watt: 46.13 Euro.
2 stk sunriser dingser: 80,50 Euro.

Subtotal: 479.41 EUR
Shipping Costs: +19.90 EUR
Discount 3%: - 14.38 EUR
Total: 484.93 EUR

Avifauna:
2 x EHEIM powerLED lysdæ...
DKK 606,40
1 x EHEIM powerLED netde...
DKK 344,00
2 x EHEIM powerLED dayli...
DKK 2.590,40
Sub-Total: DKK 3.540,80
Total: DKK 3.540,80
(+frakt DHL DKK 299)



Da sammenligner vi epler og blomkål her. Sa du ikke at du skulle ha to stk. på 969mm, altså 30W ?? Ikke 1374mm (40W) ? Koster 169.99 på Aquaristikshop MED tysk mva.

Men for meg spiller det niks rolle...det er du som skal betale og kjøper hvor du vil
Endret på valget - men samme inholdet i handlekurv
http://www.finn.no/67390781

Så den i linken over er heller ikke noe å satse på? Der er det mange lys i hvertfall... Men for lite watt?
Jeg handlet nylig LED- lys fra aquaristikshop i Tyskland. De virker veldig seriøse og varene kom greit fram. Måtte også ringe dem fordi jeg ville endre noe på ordren etter jeg hadde bestilt og betalt på nett. Det var ikke noe problem. Fikk pakken i posten to ukers tid etter bestilling.
Andrè Nyborg
http://www.finn.no/67390781 Så den i linken over er heller ikke noe å satse på? Der er det mange lys i hvertfall... Men for lite watt?


Dette er en butikk type Jula...og helt tydelig ikke norsk. Gjelder i grunnen det samme for dette lyset som jeg sa over. Mange lys, ja...men hvert er bare på 0.15W og er sannsynligvis samme billige 2.sorterings LEDs som ikke når særlig langt. Greit nok til et kar der man har kun noen lite krevende planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap