Helt grønn på alt

Heisann..har nå startet jobb i en dyrebutikk men kan absolutt ingen ting om fisk :/ får enkel opplæring og er en fiskegeek der innimellom jeg håper å få lære en del av.. men kanskje jeg kan få en bra start her.for jeg ønsker å lære mere slik at en kan være en god resurs og ikke minst hjelpe kunder. Kan noen forklare meg basis og start.. prøvde å lese litt her men alle navna går i surr ph.salmiak? Trenger å vite alt,forklar gjerne så enkelt som mulig.. som sagt kan INGEN ting..
Det går for langt å gå gjennom alt her...det ville bli en avhandling

Du har vel noen kjemikunnskaper fra dine skoledager, de kommer godt med nå ! Jeg foreslår at du begynner med å lese deg opp på vannkjemi...lær hva pH og KH er, om vannets hardhet og viktigheten av dette for fiskene. Alle fisker er genetisk tilpasset å leve i de vannverdiene som finnes der den lever, og det er DET vi trenger å etterligne i våre akvarier. Etter hvert kan du begynne å se på hva slags fisk som lever i hvilke vannverdier/områder....som f.eks at levendefødere lever i vann som er hardt og basisk (høy GH og pH), mens de aller fleste tetraer og dvergciklider lever i vannn som har meget lav pH og GH.

Når dette begynner å falle på plass, kan du begynne å se på dette med oppstart og Fiskeløs innkjøring med Salmi. Du finner gode tråder å starte med her, her og her. Og søker du i forumet på "fiskeløs innkjøring", finner du masse mer stoff !

Hvis du kombinerer litt Google og søking her på forumet på en konstruktiv måte, vil du lære masse. Læringskurven er bratt for en som er helt blank, men det trengs bare innsats og vilje for å lese seg opp Etterhvert vil det være enklere for deg å komme tilbake hit med mer fokuserte spørsmål når det er noe du lurer på, og hjelp skal du få !
Tusen hjertelig takk..da vet jeg hvor jeg skal begynne hen i hvertfall.. tror nok jeg har undervurdert temaet fisk og dens miljø..men gleder meg til å starte nå som jeg vet hva som er lurt å begynne med
Du er ikke den første som undervurderer emnet...og mange havner her med spørsmål som "Hjelp, fiskene mine dør !". Et akvarium er et ganske komplisert system av levende vesener av alle slag, og de har vannet til felles. Så vannet er hovedgrunnlaget for all akvaristikk, og jo bedre man forstår sammenhengene, jo bedre/riktigere forhold kan man tilby fiskene, og jo bedre helsetilstand vil de ha. Mange tror at glasskar+fisk+vann+planter = fiks ferdig akvarium, men fullt så enkelt er det ikke Med interesse og innsats lærer du fort !
Hurra for deg, Inanna! Veldig glad for å se en så initiativrik fiskeforvalter

Gjør et lite forsøk på å sette ting i perspektiv for deg, så kanskje ting blir litt klarere før du leser deg opp.

Akvariet må være levende og balansert på alle biologiske nivå, fra bakterier til fisk, for å fungere tilfredsstillende (for meg ihvertfall . Grovt sett er nivåene:

Alger og bakterier - For å oppnå balanse: Nok "filterbakterier".
Stikkord: omdanning av avføring (NH3/4, giftig) til nitritt (NO2) til det, i mindre konsentrasjoner ufarlige, nitrat (NO3).

Planter - For å oppnå balanse: Passende lys og næring for valgte planter. (Noen bruker bare plastplanter, dem om det
Stikkord: Omdanning av nitrat til plantematerie, estetikk (sammen med akvaskaping), fisketrivsel, eventuell gjødsel og CO2-tilsetting.

Fisk - For å oppnå balanse: Ta hensyn til valgte fisks, og mer sjelden, planters, behov for vannverdier. Stikkord: Vannkjemi (GH, ph,, tilsetting av GH/TH-Salt m.fl.)

Før fisk kan settes inn må bakterier og planter være i balanse, og bakteriekoloniene må være livskraftige nok til å bryte ned avføringen fra fiskene så de ikke forgiftes av amoniakk og/eller nitritt.

Et sted å begynne å lese er ARTIKLER over her, dessverre er mange av dem ganske utdatert. Er også en spennende innfalsvinkel å lese forumtråder som fanger din interesse, en del kategorier du kan begynne med i FORUM.

Etterhvert er jeg nysgjerrig på hvordan du løser din kundeopplæring, håper du får med deg dem som i utgangspunktet ikke er interessert i å starte akvariet skikkelig (har hørt de fins . Lykke til, håper du poster oppdateringer og videre spørsmål
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap