Vannverdier

Jeg er helt nybegynner på akvarium å har satt opp ett 250 l akvarium. Det har stått å gått en uke nå. Jeg har tatt en vann prøve for å se om allt er greit. Legger ved bilde. Noen som hvet om dette ser bra ut ? Fiskene ser ut til å ha det greit. Men svømmer mye i overflaten. Har satt inn både utvendig og innvendig pumpe.
Uff og uff, gått rett i nybegynnerfellen dessverre

Akkurat nå (uten at jeg klarte å lese bildet ditt) går nok fiskene dine i giftig vann, "fullt" av amoniakk. Ta 50-70% vannbytte så fort som mulig! Om du har mulighet til å få tak i filtergugge eller en svampebit fra et innkjørt filter, hell/putt det i filteret ditt så fort som mulig. Tilsett gjene Aquasafe eller liknende vannbehandligsmiddel om du har.

Fortsett med minst 50% vannbytte daglig i 3-4 uker/noen dager etter filtergugge (til vannverdiene har stabilisert seg på normalen). Få også tak i dråpetester (mye mer presis og pålitelig enn strips) for å følge med på situasjonen.

Når du har byttet vann kan du lese denne, og få vite hva de i dyrebutikken BURDE fortalt deg..

Det var kjappversjonen, sikkert noen som kan modifisere/fylle ut. Spør om du lurer på noe, og lykke til tol deg og fiskene! De er heldig som har en eier som undersøker når noe virker galt
Å nei...håper fiskene mine klarer seg =(
Jeg har satt inn den innvendige pumpen i dag, den er brukt i et annet akvarium for en uke siden.
Etter den kom inn er det ingen som svømmer i overflaten lengre. Har ikke gitt dem kveldsmat i dag, i tilfelle jeg har gitt dem for mye mat.

Men hvordan kan det bli så mye ammoniak i vannet på en uke?

Akvariumet er på 250 l, så 50% vannskifte pr dag blir mange bøtter det....

Har skiftet ca 1/4i dag. Får vel bare fortsette med vannbytte i morgen da=)
Takk for svar
Om du har satt inn en innkjørt/levende pumpe er du jo i mål Bedre enn filtergugge det! Regner med den ikke var tørket ut siden den ble fjernet fra det andre karet? En del bakterier kan nok ha overlevd.

Nå må du bare vurdere om mediet i pumpen er stort nok til å støtte fiskebestanden i det nye karet over tid. Kan jo virke sånn siden den tilsynelatende ordnet (den tilsynelatende) forgiftningen, men ting er ustabile i et nytt kar så mål verdiene fortløpende til de har vært stabile en stund (1-2 uker?).

--

Om filteret du satt inn ikke levde, kan det ha blåst ut nok dritt til å gi utslag på fisken til det fordelte seg i karet, og amoniakk/nitrittproblem kan fort komme tilbake. Karet ditt er i en sårbar periode.

Ellers kan en kran-til-slange løsning kanskje hjelpe på vannbyttesituasjonen? Biltema har slikt. Det finnes også slanger man kobler på kranen som har en ventil som muliggjør både tapping og fylling uten at hevert-effekten må spille inn. Men tapper man direkte fra kran til kar må man tenke på gassovermetning som kan være skadelig. Man får god innsikt i det i denne tråden.
Mulig fileteret har tørket ut, det har ikke vært i vann på en uke.
Men fiskene har klart seg bra i natt, og svømmer ivrig rundt å spiser mat nå.

Drar på dyrebutikken i dag å handler inn diverse. Har tatt en tetra PH test, det er en dråpetest. Den viser PH 7,5

Har en algespiser som har lagt egg inne i en hule hær også, så det er virkelig mye som foregår =) Hannen har ikke kommet ut på 4 dager nå....

Men da fortsetter jeg med hyppig vannbytte ihvertfall.
Er det lurt å kjøre både innvendig og utvendig pumpe samtidig?
Den innvendige pumpa virker veldig kraftig. viskene må "jobbe" litt for å komme seg mot den delen av karet dær pumpa sitter....
Spennende med egg

Kan være lurt å handle dråpetester på nett, som oftest billigere der og man får tak i JBL sine, som de fleste anbefaler fremfor Tetra. Du er jo nå klar over innkjøringsproblematikken, så ikke SÅ brennhast med ny test.

Når du sier det med strømmen, kommer jeg på at det kan og ha vært en forklaring på overflatesvømming at det var lite oksygen i vannet. Når pumpen kom i gang har det nok økt overflatesirkulasjonen og dermed gassutskiftningen i overflaten. Lurt å ha litt krusninger i vannet for å sikre dette.

Stort sett ikke noen problem med to filter samtidig, men noen fisketyper liker litt rolig vann. Har du noen av dem bør du sørge for at det er noen rolige områder i karer også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap