Hvor lenge går de gravide?

Jeg har en platy som har vært gravid veldig lenge, den har vært som på bildet i et et par måneder... Jeg lurer på hvor lenge fisker pleier å være gravide, og om denne er det eller om den er syk eller bare har spist veldig mye? (det er innmari vanskelig å ta bilde av en fisk i full fart! Hehe)
Om de er som guppy (og det tror jeg) føder de ca. hver måned. Har denne gått slik over flere måneder er det nok noe annet. Det første jeg tenker på er: hvor varoert mater du/hva er matingsrutinene dine?
Takk for svar
Takk for svar! Jeg mater ca. en klype to ganger om dagen...
Kan hende den får i seg mer mat enn de andre... Tror du det er noe å bekymre seg for?
Hva fôrer du med? Bare flak, eller også litt frossent (f.eks. dafnier, artemia) og grønt (forvellede grønnsaker)? Ensidig mating med flakfôr er ikke bra for noen fisk.
Jeg mater bare med flakfor. Synes du jeg skal begynne med å gi dem litt av det andre du nevnte? Takk for svar!
Ja, det skulle være godt for dem. Du trenger ikke å mate med alt mulig hver dag, spre det utover i uka. Kanskje ha et godt sammensatt basis-tørrfôr (eller et par typer å veksle mellom), og så gi frossenfôr og grønnsaker/spirulina fx 2-3 dager i uka? Prøv deg litt fram, se hva de liker. Det viktigste er at de får variert "alt-eter"-kost med tilskudd av grønt og fiber Vær påpasselig med å fjerne matrester hvis du mater med grønnsaker - vannet blir fort dårlig hvis det blir liggende.

Sånn umiddelbart, hvis det kan mistenkes forstoppelse på den tjukke platyen, kan du prøve å mate med en forvellet ert.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap