Bga - tips for å fjerne

Hei,

Har problemer med BGA, og jeg håper noen har noen tips for å klare å bekjempe dette.

Akvariet det gjelder er et 360 liters selskapskar med sandbunn (Biltema), Eheim utvendig filter pro 3 2075. 4 x 54w T5 belysning. (ca 10 timer daglig), temp ca 26-29 grader. (Morgen til kveld). CO2 tilsetning. PH 6,8 - CO2 - ca 25 ppm.
Gjødsler nå med Pmdd.

Jeg har hatt akvariet "oppe å gå" i to perioder. Først fra 2012 - 2015, og nå fra starten av året (Jan-2016) til dags dato.

Har i begge periodene hatt problemer med BGA. Samme oppsett i første periode, som nå, foruten om at jeg nå har automatisk vannbytte.

Begge gangene innkjørt med salmiakk. Begge gangene egentlig helt likt forløp. Mye Bga ved innkjøring, men forsvinner strax akvariet er innkjørt. Det går så et halvt år kanskje, så begynner problemene. Forrige gang jeg hadde oppe akvariet hadde jeg en lang periode med utrolig bra plante vekst og 0-alger. Tilsatte da også pmdd.

I denne perioden har jeg brukt mye mindre gjødsel, da jeg tidlig fikk inntrykk av at BGA kom ekstra sterkt etter dosering med pmdd. Jeg har derfor tilsatt lite og ingen ting med gjødsel, men co2 + forholdsvis sterkt lys. Har forsøkt å redusere belysnings-tid til 7-8 timer uten at dette hjelper noe som helst.

Første perioden jeg hadde akvariet oppe byttet jeg ca 30% hver 14-dag.
Nå byttes ca 30 liter (10%) daglig. Fordelt på 10 liter 3 ganger daglig.

Har målt NH4 og NO2 uten utslag.
No3 og PO4 på null. (For 3 uker siden)

Jeg har googlet mye og lett på forumet etter svar på BGA-problemet, og kom for 14 dager- tre uker siden frem til at BGA faktisk kunne komme av for lite gjødsling og for lite næring i vannet. Planteveksten er / har vært dårlig.

Tok for tre uker siden ca. et stort vannbytte og suget ut alt av BGA. Tok ut stener og røtter og skrubbet disse. Tok ut plater og vasket disse rene for Bga. Suger opp så mye som mulig fra sanden, og etterfyller etterpå en sekk med sand.

Kjøper inn "Algin extra" som jeg ser noen mener kan hjelpe mot bga, og startet tilsetning av dette. Dette skal doseres en gang i uken, men mtp. mitt automatiske vannbytte system blir alt vann byttet i løpet av en uke. Jeg har derfor nå endret til å dosere noe hver dag.

Har også startet med pmdd igjen samtidig.

Resultat: BGA vokser som aldri før , plantene blir kvelt.

Utblåset til filteret peker opp mot vannoverflaten.

Har vurdert å kjøpe en ekstra sirkulasjonspumpe, men har 5 store scalare som jeg ikke tror vil like det? (Har ellers lite fisk pr i dag. 3 sae, 2 ancistrus, 3-4 cory)

Vurderer å ta alt av fisk over i et annet kar og mørklegge totalt, men vil dette fjerne BGA på sikt?

Er det noen som har slitt med det samme og kan komme med noen tips? Har ikke alger utenom BGA (Som ikke er en alge heller).



Siden BGA er en symbiose med en alge og en bakterie, kom jeg på ideen å medisinere mot bakterier en gang. Brukte den milde medisinen Esha 2000 og det fungerte faktisk. BGA'en forsvant i det akvariet. Nå hadde ikke jeg noe massivt angrep om jeg husker rett, men det var noen "flak" på trerota i akvariet. Uansett; de ble borte etter medisinering med Esha 2000.

Kanskje du har samme hellet med deg om du prøver.
Kom på èn ting til; eplesnegler. De spiser BGA. Jeg har selv satt dem inn i kar med BGA for å få opprenskningshjelp, og de har spist rubb og stubb. Lar du dem gå der en stund, vil de spise alle forsøk fra BGA om å blusse opp igjen, før du ser det!

Nå vet jeg ikke hva slags fisk du har i karet, men eplesnegler fungerer dårlig om man har botia.
Takk for tips
Esha 2000 kan jeg forsøke om jeg ikke ser noen endring av "algin extra" etter hvert.
Kan du huske hvor lang tid det tok fra du startet behandling til du så resultat?

Eplesnegler kan jeg kjøpe inn noen av straks å se om det hjelper, men må sikkert ha en gjeng er det en spesiell type som ikke spiser planter?

Mitt Akvarie er nok forresten forholdsvis sterkt "angrepet".
Dersom jeg ikke rensker ut, dekker bga hele bunnen, bakgrunn, planter, røtter, og glass innen en-to uker.

Har forresten nye lysrør, byttet type ift sist, og nye reflektorer, så det er også forsøkt.
Lurer på om temp kan spille inn, men det er vanskelig å få den ned pga at rommet er varmt.

Bga lukter jo pyton og ødelegger dessverre hele gleden med akvariet, så håper virkelig at jeg snart kunne fått kontroll

Noen som har andre tips er det bare å dele erfaringer

Windm
Takk for tips :) Esha 2000 kan jeg forsøke om jeg ikke ser noen endring av "algin extra" etter hvert. Kan du huske hvor lang tid det tok fra du startet behandling til du så resultat?

Dessverre kan jeg ikke huske det, men det tok ikke lang tid.

Windm
Eplesnegler kan jeg kjøpe inn noen av straks å se om det hjelper, men må sikkert ha en gjeng :) er det en spesiell type som ikke spiser planter?

Eplesneglene mine rørte (nesten) aldri planter. Et eneste unntak; det var en gang jeg hadde en spesielt myk stilkplante (husker ikke navnet på den, begynner på H, men den vokser raskt og er lysgrønn med fine, tynne blader) i et eplesnegle-kar. Sneglene spiste da av de myke toppskuddene på denne stilkplanten. De rørte ikke resten av planten, kun toppskuddet. Men det er eneste gangen jeg noengang har opplevd at eplesneglene spiste planter. Tror kanskje de var litt utsultet i det karet, mange snegler og for lite grøntfôr som ble gitt av meg. Så det var kanskje min feil

Eplesnegler har rensket karene mine for flere forskjellige typer alger, det er forbløffende hvor mye alger de klarer å fordøye pr døgn. En gang hadde jeg et kar på 80 x 35 x 35 cm som var helt neddynget i trådalger. Lange, sleipe trådalger dekket overflaten fullstendig i karet. Jeg satte inn to små eplesnegler, kun to, og på EN uke renspiste de karet for rubb og stubb av alger! Man kunne ikke se at det noengang hadde vært alger der!

Deres evner som algespisere er undervurdert
Kjøpte i kveld 10 svart-lilla eplesnegler og satte i, så det blir spennende og se

Jeg hadde noen gule/orange snegler en gang, og de måtte jeg bare ta ut igjen da de spiste på alt av planter ...
Det er flere arter av eplesnegler. Den vanlige eplesneglen, Pomacea bridgesii, spiser normalt ikke planter, mens kjempeeplesneglen, P. canaliculata, kan meie ned alt som er. Håper du har fått førstnevnte Det blir spennende å se om de får tatt seg av BGA'en! Vær litt obs på vannverdier - eplesneglene bør ha pH over 7 og litt høy GH, samt kalsium i kosten, ellers kan skallet bli veldig stygt og ødelagt.

Jeg hadde selv litt BGA en gang, som kom gjentatte ganger på de samme stedene - på noen røtter og planter. Jeg mistenker at røttene skapte sirkulasjonsproblemer/dødsoner. Samtidig var det lite nitrat og fosfat, og ganske sterkt lys (men kort lystid). Da jeg fjernet mesteparten av røttene, forsvant BGA helt. Men det høres ut som problemet ditt er mer omfattende, siden det dekker så mye. Kan det tenkes at vannbytterutinene fører til for hyppige svingninger i CO2-nivået, og at det kan ha noe med saken å gjøre?? Bare vill gjetning fra meg, altså, jeg kan ikke så mye om dette
Jeg bør nok øke gk dersom jeg skal ha sneglene ja. Regner med at denne er på 0, uten at jeg har målt den i det siste.

Jeg må nå forsøke alt, så alle forslag mottas med takk
Det kan være at C02 nivået svinger med tanke på slik vann byttes, men jeg vet ikke det sikkert. Mtp. at det byttes 10 liter av 300-330 liter ca. hver 8-time, så trodde jeg ikke det skulle gi store utslag, men det kan være. Forrige gang jeg hadde oppe akvariet hadde jeg også perioder hvor jeg ikke hadde co2- tilsetning, uten at det utgjorde noen forskjell.

Jeg tror at jeg skal ta ut fiskene (I allefall scalarene) og forsøke å mørklegge akvariet en uke dersom jeg ikke får noen resultater i løpet av den neste uken.

Jeg har vel ikke så veldig stor tro på at sneglene skal ordne dette, men håper jeg tar feil




mona o
Et eneste unntak; det var en gang jeg hadde en spesielt myk stilkplante (husker ikke navnet på den, begynner på H, men den vokser raskt og er lysgrønn med fine, tynne blader) i et eplesnegle-kar.


Nå husker jeg navnet på planten eplesneglene spiste toppskuddene av;
Hygrophila polysperma!

Windm
Jeg har vel ikke så veldig stor tro på at sneglene skal ordne dette, men håper jeg tar feil :)

Hvis du dropper å fôre fiskene, så "tvinger" du sneglene til å spise alger istedenfor fiskefôr. Fiskene tåler fint en uke uten mat.
Hva slags lysrør har du? Jeg sverger til 950 rør, har aldri problemer med alger med disse røra.
Jeg har nå 3 stk osram lumilux T5 daylight i kombinasjon med et stk. Arcadia original tropical pro. Hva legger du i "950-rør"? Jeg har som nevnt tidligere i tråden også hatt problem med bga i et tidligere oppsett. Jeg hadde da en annen type lysrør.

Sneglene har dessverre ikke forsynt seg nevneverdig av bga'en... dei ser ut til å være nokså stasjonære men er sikker mest aktive i mørke.

Jeg heller mot at jeg må ha veldig gode forhold for bga med høy temperatur på vannet, sterkt lys, ikke den beste sirkulasjonen og sandbunn.

Jeg vil nå forsøke å mørklegger karet en uke. Har satt opp en 128 liter i går som Scalarene flytter over i en ukes tid. Litt lite, men satser på at dei klarer å besinne seg

Filteret er kickstartet og har tilsatt salmi, så flytter over scalarer og mørklegger karet så snart filteret i 128 literen er klar.

Vurdere forøvrig behandling med hydrogen peroksid som visstnok skal være effektivt . noen som har erfaring med dette?
950 rør er jo dagslys rør det også, har en farge gjengivelse (Ra) på 90 og kelvin (Fargetemperatur) på 5000-5400. Normalt hjemme så bruker vi jo 827, 830, 840 rør som er gyllen, varmhvit og hvit.
Men ser du har dagslys allerede så da er det ikke sikkert det har noe for seg og bytte. Jeg har prøvd litt forskjellig oppigjennom men når jeg holder meg til Philips 950 så holder algene seg vekk hos meg. Jeg bruker 4XT5 80W Philips 950. Lykke til med kampen.
Takk for info Skal vurderes ved neste bytte, hvis jeg ikke går over til LED

Kampen må vinnes, for bga er siste sort...!
Jeg hadde et hel**** med BGA i de 6 karene jeg har på akvarieklubben (3 og 3 akvarier i reol sammenkoblet med felles sump).
Prøvde "alt" av midler som skulle fjerne dette, inkludert;
Happy Carbo har hjulpet noen med å totalt fjerne BGA: Hos meg: Bare enda verre
Kjøpte 5 liter (!) av denne: link
Hjalp det? Ikke i det hele tatt. Men det kom noen andre stygge sorte alger i tillegg!
Satt så inn noen flere fisker (medførte vel noe mer NO3) og begynte å gjødsle med Tropica Premium Fertiliser.
Hjalp det?
JA! Nesten alt forsvant i løpet av et par uker!
Det ligger fortsatt noen bitte små øyer av BGA innimellom alle flyteplantene, og gjødsler jeg ikke på en stund, ser jeg at de øker i omfang...

Aner jo ikke om dette er løsningen for deg, men det reddet meg fra å gi opp alle disse 6 akvariene.




Det høres jo logisk ut, -plantene må utkjempe Bga.
Problemet hos meg er bare at selv om jeg fjerner alt, og gjødsler godt etterpå legger bga'en raskt over plantene og ser ut til å "kvele" disse fullstendig..

Satser nå på en god ukes mørklegging, og håper at dette iallefall setter bga sterkt tilbake slik at plantene kan komme i "makt" før bga får etablert seg igjen...

Kampen fortsetter

Slet veldig med BGA i ene karet mitt - brukte 5-6 timer hver søndag i kombinasjon med vannbytter for å plukke vekk alt i månedsvis, i tillegg til å ta litt nå og da ellers i uka.. Gikk vel på Algin Extra i 2 måneder, og i tillegg i kombinasjon med Algin Regular en måneds tid.. Men selvom alt var vekk hver søndag kveld, var det en masse igjen allerede mandag! Siste løsning ble en søndag å fjerne alt mekanisk i kombinasjon med vannbytte (som vanlig), for så å ha lyset av i 4 dager i strekk! Doserte EI og CO2 som vanlig selvom lyset var av. Etter dette var det borte vekk og har vært det nå en god stund!

Grunnen til utbruddet hos meg mistenker jeg var dårlig gjødning (EI som var blitt gammel/muggen), for diverse alger begynte komme og plantene slet. Etter en stund slo det meg at det kunne være blandingen som var blitt dårlig/muggen (selvom hatt i ascorbic acid og potassium sorbate for å hindre dette), og etter nærmere kontroll så oppdaget jeg noe smått muffens i mikro blandingen min! Blandet opp ny mikro og makro, og alle alger forsvant og plantene kom seg! Bare BGA'en gjensto.. ..fram til nå

Så prøv en runde til med Algin Extra uten lys
Hei,
min erfaring med BGA er at kun total mørklegging tar knekken på faenskapet.
Jeg slamsuger alt jeg får tak i, tar et godt vannbytte og setter karet helt mørkt i minst tre døgn.

Jeg (dvs. karet mitt ) har et nytt angrep av BGA nå.
Årsaken til utbruddet er (tror jeg) et kar som har gått en lengre tid (old tank syndrome), mye har avleiret seg mellom småsteinene i bunnsubstratet, og et ciklidepar graver nedi når de legger egg. Da kommer det en del stoffer opp, f.eks. fosfat. Når vannet får en riktig blanding av nitrat og fosfat, blir det drømmeforhold for BGA-dritten. Det ligger en tabell ute et sted som forklarer dette.

Jeg har prøvd en del forskjellig. Det er kun mørklegging som har virket hos meg.

Lykke til!
(Unnskyld språkbruken, men alle som har vært borti GBA vet hvorfor.)
Takk for erfaringer/tips fra alle!

Bga kan ikke beskrives med så mange fine ord nei
Satser på total mørklegging...!

Skal komme med status etterpå
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap