Kjøre inn akvarium med fishless cycling

Hei! Jeg er helt ny på akvariehobbien, så det kan hende det blir noen rare spørsmål her.

Jeg har et 55 liter akvarium (kjøpt brukt) som jeg vil ha planter og etter hvert kanskje noen kirsebærreker. Hovedmålet er å prøve meg på aquascaping. Jeg vil kjøre inn akvariet med "fishless cycling", og tenkte å ha i litt salmiakk i vannet for å starte. Har noen prøvd denne metoden før? Jeg lurer på om jeg bør kjøre inn filteret før jeg planter, eller om planter tåler dette? Jeg har kjøpt litt javamose, 2 moseballer og litt micranthemum monte carlo. Har dere noen tips for å holde dem i live en stund hvis de ikke tåler å være med på innkjøring? Til dekorasjon har jeg to steiner, et dødt bonsaitre og jord som skal være trygg for reker. Jeg regner med at det vil påvirke vannverdiene når alt det er oppi. Skal jeg putte alt oppi før jeg begynner å kjøre inn filteret, eller senere? Bør man bruke aquaSafe ved innkjøring?
Hei, Moseballen!

Ja, jeg har prøvd det, flere ganger, og det fungerer supert. Noen linker her, særlig steg-for-steg-guiden til Silvershaded er fin:
her, her, og her.

Jeg vet ikke om akkurat de plantene du nevner tåler det. Alle mine planter har tålt det fint ihvertfall, og har trivdes under disse forholdene med mye nitrogen i vannet. Pass på å ikke ha for lang lystid, for å unngå alger. Bare å kjøre inn med alt av dekorasjoner. Men ett spørsmål: Er det rekesoil av en type som avgir ammoniakk? I såfall skal du nok ikke bruke salmi-innkjøring - trur eg...?
Takk for linkene : ) Godt spørsmål. Er ikke helt sikker på om rekejorden avgir ammoniakk. Det var ikke nevnt konkret, men jeg tok et bilde av det som står på pakken. Kanskje noen som er flinkere på prosessene bak endringer i vannverdier kan tyde det.
Det er litt "magisk jord som mirakuløst endrer vannet" for meg enda :p
Ikke så magisk, hehe - produktet er satt sammen slik at stoffene det inneholder (bl.a. humussyrer og diverse mineraler) endrer vannverdiene, bl.a. er den laget for å bufre pH i den sure enden av skalaen, ettersom mange rekearter krever surt vann. Surt vann med lav KH kan være utsatt for pH-svingninger, og det er et eller annet i slik jord som angivelig bidrar til å holde pH mer stabil, til tross for lav KH. Men jeg vet ikke hva det er, har ikke satt meg inn i rekejord-kjemien Hva heter denne rekejorda? Er det ingen bruksanvisning?
Den heter ShrimpKing og er fra Dennerle. Ikke noe særlig til bruksanvisning, men det er sikkert ikke så vanskelig. Har bestemt meg for å starte innkjøringen før jeg tar jord og planter i akvariumet, bare for å være på den sikre siden. Jeg har det ikke så travelt. Prøver meg på litt "emersed growing" med plantene og jorden så lenge, tror de skal klare seg.

Det er jo et brukt filter jeg har, siden det fulgte med akvariet, men jeg trodde alle bakteriene var døde nå. Filteret har bare lagt i vann i en isboks, ikke vert brukt på noen uker. Ser at kh og pH har endret seg fra kranvannet til nå. KH fra 1,5 til 3 og pH fra
Ang. Planter:
Leste meg opp på Walstadmetoden nylig (ifm ditt spørsmål rundt vannbytter, Kuledrøm) og fant i en artikkel hun har skrevet at akvatiske planter foretrekker amoniakk og nitritt (i den rekkefølgen) over nitrat. Så plantene vil kose seg
Så bra Da kan jeg kanskje plante snart
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap