Helt fersk! trenger råd :)

Kjøpte nettopp et kar på 112 liter. Karet har tidligere stått på dyrebutikk i Trondheim, og sand/varmekolbe/pumpe fulgte med, samt belysning.

Står nå helt tomt (uten vann og fisk).

Hvor lang innkjøringstid bør jeg legge opp til, og har pumpen og sanden noe å si for dette. Har ennå ikke målt pH i vannet.

Sliter med å feste pumpe og varmekolbe til glasset. Tips?

Pumpe: Vita Tech
Kolbe: Elite 100W
Lysrør: Sylvania Aquastar F18W 10000k

Før jeg fyller d med vann, hvordan bør jeg best rengjøre karet. Prøvde m 7% eddik, uten at det gjorde underverker...

Venter litt med råd om planter og fisk.
Innkjøring kan du lese mer om i nylige nybegynnertråder, mye bra der Se også Artikler over her.

Min foretrukne måte er:

1. Sette opp karet og se til at alt det tekniske fungerer og at planter og innredning er der de skal være.

2. Få tak i filtergugge (levende bakteriekulturer) fra biofilteret i et sykdomsfritt kar og kickstartet filteret mitt. Da våger jeg å sette inn de første fiskene, og følger godt opp med vanntester.

3. Setter så fisk inn i grupper som ikke overstiger 50% av biomassen jeg allerede har for ikke å overbelaste biofilteret, tenker en ukes mellomrom vil passe. Da har jeg også tid til å kose meg med å lese skikkelig om fisken jeg vil sette inn Vil man sette inn større mengder må man fore bakteriene med salmi en stund før for ikke å få skadelige utslag.


Pumpe og varmekolbe:
Gamle/skitne sugekopper eller skittent glass?

Rengjøring:
Jeg pleier å skrubbe med grov svamp (uten tilsetningsstoffer og rent vann.


Lykke til, spennende fase i hobbyen du er i nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap