Må luftpumper "innkjøres"?

Må de?

Og er det ok å ha det i 25 l akvarie med 1 malle og 1 kampfisk. Eller burde man ha filter?
Har et 110 l akvarie, men skal flytte til neste uke, så får ikke satt det i gang med det første. Derfor tenkte jeg å la mallen og kampfisken bo sammen i 25 literen.
Du mener luftdrevet svampefilter? I så fall, ja. Du kan evt se om du kan modde en innkjørt svamp så den passer.
Ja, det er nok det jeg mener.. hehe.
Modde en innkjørt svamp? Hva mener du da?

Bildet jeg har delt: har en sånn. Den er grei til 25 l? Er så redd for at det blir for lite luft til mallen min Men den hadde vært fin å bruke.
Med å modde innkjørt svamp mener jeg at om du har en filtersvamp som er innkjørt kan du sette den der den originale står om du får den til å sitte.

Ellers så syns jeg det ser ut som den svampen har nok overflate til at jeg ville tatt sjansen, selv med relativt liten flow. Men alltid lurt å følge vannverdiene tett når man tukler med filteret/er usikker

Ville ikke vært bekymret for oksygenmengde til to fisk med et slikt filter Da ville jeg heller bekymret meg for om mallen hadde nok plass i en 25liter.
Åja, oki.. Tusen takk for svar

Vil tro mallen har det greit, den er bare 3-4 cm, så tror det skal gå bra en liten stund
Et lite spm til.. Selve luftpumpa eller pumpa som man kobler dette filteret til- Hvor mange watt burde det være på den?
Plussmedlem
Hei.

Watten er ikke så viktig. Det kan variere litt fra produsent til produsent.
Det man bør se på er volum, altså hvor mange liter den pumper pr time.

Men i ditt tilfelle holder det med en som virker, mtp at dette kun er midlertidig. Nesten viktigere å begrense strømmen siden det fort blir mye strøm i et så lite akvarium.
Ok. Da vet jeg det Takk for svar.

Og er det normalt at pumpa blir varm? Kan det være farlig? eller er det også normalt, kanskje. Prøvde den i en bøtte i går, for å se om alt fungerte slik det skulle, og synes den ble litt varm etterhvert.
Vet ikke, bruker ikke luftpumper selv :/
Plussmedlem
Spørs jo helt hvor varm den blir, akkurat som med så mye annet...
Du tilfører jo energi for å sette deler i bevegelse og en del av den energien går over i varme
Luftpumper blir varme, men de skal såvidt jeg vet ikke bli såpass varme at du ikke kan ta på de når som helst. Hvis det er vondt å ta på den pga varmen,ville jeg nok prøvd en annen!
Grapejuice
Luftpumper blir varme, men de skal såvidt jeg vet ikke bli såpass varme at du ikke kan ta på de når som helst. Hvis det er vondt å ta på den pga varmen,ville jeg nok prøvd en annen!



Oki
milo
Spørs jo helt hvor varm den blir, akkurat som med så mye annet... Du tilfører jo energi for å sette deler i bevegelse og en del av den energien går over i varme

Og ikke minst at temperaturen til en gass øker når man komprimerer den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap