Fått mine to første fisk!

Hei I dag kjøpte jeg to slørhaler. Jeg har aldri hatt fisk før, så dette er helt nytt for meg. De ser ut til å trives, og har alt de trenger. Er det noen ting jeg burde være obs på nå i starten? Tegn til mistrivsel og sykdom?

Takk for svar.
Første tanke er har du et ny oppstartet akvarium som eksempel kjøpte fisk og akvarium samtidig puttet fisk og vann i samme dag.
Grunnen til at jeg spør er om akvariumet akkurat har fått vann er det ingen posetive bakterier, i filter eller grusen/sanden.
Som da kan føre til farlig høyt nivå med amonia og det hadde vært en kjedelig start. Men det er håpp litt vansklig da jeg ikke vet helt hvor stort akvariumet ditt er men om det er 100L +++ så holder det ned at de 2 første uken bytter ca 10% hver 3 dag. på 100L er det 1 full bøte med vann. etter det ca 1-2 ganger i måneden er det mindre så er det enda mer jobb. Er litt mindre i starten da fiskene er små menn slørhaler blir store etterhvert.

Skrev litt om vannbytting her inn om du vil lese litt mer. Holde vannkvaliteten bra er som regel hovedregel med og ha fisk som trives og har god helse
Den er også regnet i at du har en pumpe med filter.
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=82367

Står enda mer om det her
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=56604&sr=1


Slørhalene litt generel info.
Slørhaler/gullfisk har ikke magesekk, så om mulig ville jeg ihvertfall anbefalle og mate 2 ganger om dagen, reduserer faren for noen helseplager. 1 foring ca hva de spiser på 1min. Men greit og passe på ser du at magen dems vokser veldig etter 1 foring er det for mye mat på en gang. At magen blir stor en sjelden gang går som regel greit men gjentar det seg ofte så fører det til skade på svømmeblære.

Det som er kult med slørhaler er at de kommer til og kjenne igjen ansiktet ditt. De vet hvem som gir de mat. Etter du har blitt kjent med de er det som regel ikke vansklig og få de til og spise direkte av hånden din.
De er en kaldtvannsfisk så romtempratur er som regel bra nok for de. Men de kan tilpasse seg tempratur veldig bra. Så om strømmen hadde gått i en uke og det hadde vært iskaldt i huset hadde de overlevd det. Men kan ikke fore de da vanntempraturen blir lav ca under 7 klarer de ikke fordøye mat lenger og er det høyere ca 20++ tempratur har de behov for mer mat. Også med høy tempratur i vannet lever slørhalene kortere liv og de vokser forte, så og ha de i et tropisk klima ville jeg ikke anbefalt.


Litt mer avanser,
slørhaler kan spise en god del forskjellig. Noe jeg er litt mer inn på tiden, med mine gullfisker er og lese litt om litt godbiter de kan spise. Alt fra en reke med skall fra skallsdyrsaveling på matvare butikken litt litt agurk og kokkt brokoli Men viktig og sjekke på nettet om det er trygt og meste trenger og være kokkt blødtest som mulig.
Som oftes første gang du putet opp i noe nytt er det ikke alltid de skjønner det er mat så noen ganger må prøve 1-3 ganger før de skjønner det også moro og finne det de virkelig liker. men viktig og varier de trenger grønt og proteiner(insekter/annen fisk det de finner naturlig i vann)


Gullfisk bolle eller mindre akvarium 30-60L hvorfor det ikke passer en slørhale.

Om du har en bolle så har ikke skaden skjedd da de enda og en 60L kan de vokseog bo i litt lenger i siden de er små kanskje ca 3cm. Men en slørhaler kan fint bli 15CM ++ og blir for stor fisk for den størrelsen. I en liten plass får de ikke vokse til sitt pontensiale. Der høre vi ryktene om at fisken kan tilpasse seg bollen vi velger. Vel det er ikke helt sant den blir ikke så mye større på utsiden men insiden vokser alltid og til slutt har ikke plass til organene lenger og fører til døden. Ofte blir svømmeblære ødelagt før den tiden, veldig ofte fordi bollen er så liten og det er en relativ stor fisk og bytte vann på den 1-3 dag er litt mye jobb, så da etter for dårlig vannkvalitet kommer sykdom eller andre skader.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap