Mindre akvarium passer perfekt til reker.
Rekene er små og nyttige vaktmestere i ett akvarium, da de spiser matrester og alger og holder det rent. Men i ett selskapsakvarium blir de fort mat med mindre de har godt skjul eller bor med fisker som har for liten munn til å spise dem. Feks Moskitorasbora.
De aller fleste velger å ha rekene i artskar. Jeg opplever at rekekar krever mye mindre stell. Jeg har 6 rekekar og jeg mater bare en gang i uka fordi de finner mat i karet selv. Jeg tar små vannbytter ett par ganger i uka.
Rekene fåes i alle prisklasser og fargevarianter.
Noen kjappe tips er å tilsette aquasafe i vannet, da rekene er litt mer ømfintlige for klor og metaller i vannet enn fisk. Det er også greit med en dott javamose som de kan beite i og føle seg trygge i. Rekene skifter skall etterhvert som de vokser, og da er det greit med litt kalsium i vannet for å hjelpe på skallskifter. Jeg har en bit sepiaskall (samme type som brukes til burfugl) i mine rekeakvarier.
Reker som trives formerer seg godt og du får kjapt en fin stamme. De trives i grupper så jeg ville anbefalt å kjøpe minst ti stk. Ett rekesikkert filter er å anbefale, så slipper du at rekene suges inn i filteret. Jeg bruker luftdrevne svampefilter. Slike filtre får du for 20,- på ebay.
Du kan kjøpe kirsebærreker eller reker med dårlige farger til gibort pris, eller litt knæsjere dyrere reker fra feks Relicon Aqua, som sender til hele landet.