Både kardinaltetra og neontetra er arter som er ganske vriene å få drettet på. Jeg vil tro at de fleste barber er hakket enklere, så du har nok bare gjort det enda vanskeligere for deg selv når du gikk over til arter fra
Paracheirodon-slekta (spørs litt på hvilken barbe da).
Men så godt som alle eggleggende stimfisk kan drettes på den måten du foreslår ja; et eget akvarium/boks med en mekanisme for å fange eggene som ligger på bunn. Det er sjeldent vanskelig å få verken kardinaltetra eller neontetra til å legge egg, men hos begge artene er både lys og yngel svært sensitive for lys. Etter et par dager klekker eggene, og da må du ha fôr klart. Jeg ville nok brukt infusorier de første dagene, og gått over til mikroorm eller artemia etter noen dager.
Om du vil prøve deg på noen enklere arter i fremtiden kan jeg anbefale venusfisk, sebrafisk, eller andre arter fra Danio-slekta. Disse er generelt sett på størrelse med neontetraer, men svært mye enklere å få frem yngel på. Der har man litt større rom for å gjøre småfeil under oppdrettet, så det er nok ikke like frustrerende som å avle på neontetra eller kardinaltetra.
Her er litt lesestoff om oppdrett av Danio-arter. Mange av disse tipsene kan også brukes direkte på neontetra og kardinaltetra også, men bare husk det med å unngå lys.