Hva slags corydoras har du?

Hei, lite liv her i corydoras trådene 😜
Lurer på hva slags corydoras folk har? Og hva er din absolutte favoritt ? 

Jeg har pr nå x antall Corydoras aenus, x antall corydoras sterbai,x antall corydoras elegans og 8 corydoras Cw010 vf. Planen er å utvide samlingen å gå for litt mer "sjeldne" arter framover, men det er så utrolig mye forskjellig å velge mellom at man kan jo sitte i flere dager å bare se 🙈

Slenger med ett halv skurrete bilde av golden lasern ute på vift 🐠
[External Image]
Plussmedlem
Supert initiativ til tråd! *applaus*

Aeneus, sterbai og paleatus.

Av de coryene jeg noensinne har hatt så tror jeg kanskje atropersonatus tar førsteplassen, mest fordi de var de første coryene jeg hadde som hobbyist. Har like fullt vært svak for sterbai da jeg synes de er så fine.

Skulle jeg valgt en som jeg ikke har hatt så tror jeg kanskje C. pantanalensis vinner. Det er en seriøst vakker fisk. Dog veldig lite trolig at jeg kommer til å eie dem. I hvert fall ikke i nær framtid...
Plussmedlem
Godt initiativ sier jeg også, her jeg kommer slengende tre måneder etter siste innlegg Syns Cory-tråder som dette er supertrivelige, og de fortjener mer aktivitet.  

Jeg gadd endelig å skrape alger slik at jeg kan få sett det nyeste på Cory-fronten her litt bedre. For disse fortjener virkelig å bli beundret gjennom algefritt glass. Ble eier av 12 [i]Corydoras incolicana[/i] i helgen. Rasket med meg de siste syv WetPet i Moss hadde inne, og supplerte med noen like flotte og store eksemplarer fra Aquamanias på Kløfta. 

De største hunnene i gruppa må være de største, eller på størrelse med de største Corydorasene jeg har hatt noen gang. De er knallfine, og ruver skikkelig i akvariet Skal se om jeg får tatt noen flere bilder av dem når jeg først har rengjort glasset – men så måtte selvfølgelig Canon-batteriet på lading. 

I tillegg til Corydoras incolicana har jeg [i]Corydoras [/i]sp. C121. De har jeg hatt i snart ti år. Denne foreløpig ubeskrevne arten skiller seg fra Corydoras adolfoi med litt hvitere kropp, litt tynnere/mer avgrenset ryggstripe, et hodeparti som er en anelse mer gul-oransje enn adolfoi sin oransje-røde, og det sikreste tegnet: et pigmentløst/brunt parti bak gjellelokkene. 

... og det er alt jeg har plass til nå med bare to kar i drift.
(Sitat av Line Holst) Planen er å utvide samlingen å gå for litt mer "sjeldne" arter framover, men det er så utrolig mye forskjellig å velge mellom at man kan jo sitte i flere dager å bare se

Nettopp! Jeg kjenner det skriker etter bare to-tre akvarier til nå som begge de jeg har er fylt opp :p Savner for eksempel «broren» til Gold laserne dine, CW009 "Green Laser", som jeg hadde før. De er sykt fine! Og i tillegg er det et hav av andre arter som også er sykt fine og jeg kunne tenke meg. Et evig dilemma. 

Corydoras incolicana
[External Image]
[External Image]

Incolicanaenes tanksamboere og konstante linselus, 35-40 stk. ildtetra

[External Image]

Corydoras sp. C121 (gammelt bilde)
[External Image]

Til sammenligning: Corydoras adolfoi.
[External Image]
Plussmedlem
Har ikke så veldig mye spennende av corydoras nå, men har da noen arter....

Aeneus albino, loxozonus, trilineatus, sterbai, green laser, cw10 gold laser, par arter jeg alltid glemmer navnet på, cw 23, Aspidoras cw 052...
Sikkert noen arter jeg har glemt i farten...
Plussmedlem
(Sitat av milo) (...) par arter jeg alltid glemmer navnet på (...) Sikkert noen arter jeg har glemt i farten...

Du vet du har mye spennende når...  
Plussmedlem
...adolfoi... <3
Plussmedlem

(Sitat av milo) (...) par arter jeg alltid glemmer navnet på (...) Sikkert noen arter jeg har glemt i farten...


Du vet du har mye spennende når... 


Du vet du burde søkt hjelp for lenge siden når...
Skjønner jeg har åpnet Pandoras eske her 😅 Det er så alt for mange kule, fascinerende corydoras. Jeg har utvidet samlingen siden sist med 10 stk corydoras sp 123 VF og 10 stk paleatus. Har funnet ut at jeg må få på plass en akvariereol så jeg har mer plass til flere 🙈
Kjører dere rene artskar eller hva har dere samme med de forskjellige?
Plussmedlem
Litt både og.
En del arter har jeg alene (lettere pga oppdrett osv), mens i andre kar holder jeg arter, som ikke kan krysse seg, sammen...
Plussmedlem
Gratulerer med nye sp. C123, Line! Det ser ut som du har noen fine, rognstinne hunner der Herlig!

Hos meg har jeg for det meste hatt Corydoras i artskar, men med en del unntak altså. Det er litt flere grunner til det.

Corydorasene som har lekt og lagt egg hos meg har stort sett gjort det i akvarier med bare sin egen art som selskap. Sammen med andre fisk har de ofte holdt igjen. 

Det handler også litt om at det er lettere å tilpasse akvariet til hver enkelt art, for eksempel med tanke på temperatur. Det er viktig å ikke blande en art som vil ha mer enn 26 grader med en art som trives best på nedre 20-tall, liksom. Og så har vi faren for at to Coryarter krysser seg, da, hvis de ikke er ulike nok. Som milo er inne på. 

Liker dessuten best å ha litt store grupper av de artene jeg har. Og ettersom de fleste akvariene mine opp gjennom har vært under 100 liter har fiskene hatt behov for såpass med plass. 

Til slutt er det nok litt OCD involvert, innser jeg. Det ser bare så mye mer ryddig ut når det kun er én art per akvarium :p Jeg husker jeg hadde en 230-liter med fire (!) Coryarter samtidig en gang. Orange laser, adolfoi, vittatus og CW006 i skjønn forening. Pluss en kampfisk. 

Det var etter at Cory-interessen min hadde eksplodert, men før jeg hadde rukket å dra flere akvariereoler inn i hus. Det var om og gjøre å stue flest mulig Corydoras inn på ganske få kar. Jeg innser at OCD'en har forverret seg siden da, for i dag blir hodet mitt helt kaos bare jeg tenker på bunnen av det karet  

Hah! Jeg fant til og med et bilde av akvariet fra 2011 i den gamle akvarietråden min. Savner fortsatt den sinnsyke sverdplanten (men ikke det støvete vannet)  

[External Image]

Men for å avrunde med artskar-poenget: I samme innlegg skrev jeg om flørting hos Corydoras vittatus, som altså var en av artene i denne Corysuppa. Noen måneder senere fikk de artskar og gjorde alvor av det: de la egg, og fem-seks små vittatus vokste opp  

Ellers er jo slikt som små tetraer supre tanksamboere med Coryer, da! Og hvis Coryene trives best under trerota slipper man unna noen kommentarer som «har du ikke noen fisk her, da?» fra lite opplyste besøkende hvis det er noen andre småfisk å feste øynene på  

(Herregud som jeg skriver når jeg først starter!? Jeg jobber til daglig med å skrive også, og det er egentlig helt utrolig at jeg aldri blir mett. Men det er noe med Cory-prat som fører ny energi til fingertuppene!) 
Plussmedlem
Kjører dere rene artskar eller hva har dere samme med de forskjellige?


Som de andre er inne på, både óg. 
Det er helt klart lettest å kjøre rene artskar mtp avl. Jeg tror ikke nødvendigvis du vil få det problemet med paleatus da. De er rimelig glade i å verpe. 
 
Skjønner jeg har åpnet Pandoras eske her

Ånei du! Ikke Pandoras eske, men Sareptas krukke!
Hvis du ikke kjenner uttrykket så stammer det fra Bibelen og omhandler en dame ved navn Sarepta som hadde noen krukker som aldri gikk tomme. Og det er alltid en ny corydoras en plass.
Haha skjønner. Nå har jeg startet oppsett av reol, som sagt det er alltids plass til en cory eller to til 😎 Farlig å starte med en reol for jeg tror én kjap kan bli flere.

Har forresten også fått tak i en leksgruppe C.Granti så det blir spennende å følge de framover å se om det kommer noen små!

Og endelig fikk jeg ett bra bilde av c-123 gjengen [External Image]
Coryer
Jeg har en gruppe på 10 Coydoras Sterbai. De var dyre, men er fantastisk vakre og har vokst seg store. De er knapt ett år gamle. Disse går i et selskapsakvarium sammen med Hvittippede Rosentetra, ti stk, fire-fem Kardinalneon, Kileplettrasbora,  11stk. Og en kampfisk hunn.
I et annet akvarium har jeg seks Corydoras Panda. Sammen med fem eller seks Mollyer og massevis av Endlersguppy. De føder jo hele tida. En kampfisk hunn der også. I et tredje akvarium har jeg et par blå marmorguramier. To mollyhanner og en platy. Her hadde jeg syv Corydoras Pygmeus? Usikker på hvordan det skrives. To Platyer til og en Ancistrus. En defekt varmekolbe som hadde hengt seg opp på varme gjorde at det var 45 grader i karet da jeg oppdaget det.... Så mallene og to større platyer døde ut. Heldigvis har jeg masse platyer i et fjerde akvarium. Sammen med ti Ildtetra. Et feilkjøp. Jeg er veldig glad i Sterbaimallene mine. Men det er umulig å velge mellom dem og Pandamallene. Så jeg må visst si at begge er favoritter av ulike grunner.
Eggbonanza
corydoras sp. c123 la egg for en 3 ukers tid tilbake. Endelig! Og nå har jeg en haug med små corys som jeg driver å forer opp. Utrolig hvor mange det ble. Talte litt over 40 egg og det er ihvertfall det dobbelte som har klekket. Veldig gøy å få til iogmed at foreldrene er VF. Skal prøve å få tatt noen bilder av de små i nær framtid,
Plussmedlem
De er jo dritfine! 
Smyger seg rett inn på ønskelista! 
Corydoras paleatus
Har satt opp mitt 375 liters akvarium.Her er det 10 Flekkede pansermaller. En er veldig stor i forhold til de andre. Så den er sikkert hunn. Ellers er det seks Scalarer i karet, pluss ti viltfangede Dolkestikk tetra. To kvittippede Rosentetra. Resten står i et annet kar. Holder på å flytte dem. Har også tre sverddragere her. Den fjerde er gått bort, trolig i barsel. Masse planter og en kampfisk.
 
Sør-amerika biotop.
I 375l karet er det bare kampfisken som ikke er fra Sør- Amerika. Har satsa på å ha biotop fra sør og Mellom-Amerika her. Hovedsakelig fisk fra Amazonas.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap