Dvergciklide i 54 liter? Hvem vil trives?
Jeg har et 54 liters kar, som jeg ikke klarer å finne passende beboere til. Jeg har hatt corydoras og ancistrusyngel der, men nå skal coryene flyttes over i 250 literen. De har det bedre der.
Det jeg lurer litt på er om det er en dvergciklidetype som kan passe i en 54 liter? Jeg var innom Oslo City i går og de har flere typer inne og jeg har tilgodelapp
Jeg lurer også på om det er andre fisk som vil passe bedre... en som ikke er sky og gjemmer seg når folk fyker forbi! Og en som er spennende og fascinerende og som kanskje kan finne på å yngle under rette forhold!
Det jeg lurer litt på er om det er en dvergciklidetype som kan passe i en 54 liter? Jeg var innom Oslo City i går og de har flere typer inne og jeg har tilgodelapp
Jeg lurer også på om det er andre fisk som vil passe bedre... en som ikke er sky og gjemmer seg når folk fyker forbi! Og en som er spennende og fascinerende og som kanskje kan finne på å yngle under rette forhold!
Postet 15.01.06 kl 16:24
Jeg har et par med Nanochromis Transvestitus i en 45 liter, ilag med 5 rødmunntetra.
Det fungerer veldig fint, de må ha lav Ph derimot for at egg skal klekkes.
Mine leker ofte, og har hatt egg et par ganger, men pga min Ph har de ikke klekket.
Nydelig fisker!
Postet 15.01.06 kl 16:29
Hva med et Apistogramma harem? En sør-amerikansk dvergciklide.
En hann og et par hunner, kanskje? Det finnes masser av flotte og fargerike Apistogramma-arter å velge mellom. De blir såpass små at det skulle gå helt fint. Gi dem bare masse tette planter, noen gjemmesteder i form av bittesmå huler og røtter, lav ph og surt, bløtt vann, så stortrives de.
En hann og et par hunner, kanskje? Det finnes masser av flotte og fargerike Apistogramma-arter å velge mellom. De blir såpass små at det skulle gå helt fint. Gi dem bare masse tette planter, noen gjemmesteder i form av bittesmå huler og røtter, lav ph og surt, bløtt vann, så stortrives de.
Postet 15.01.06 kl 18:00
Jeg synes Nanochromis Transvestitus er veldig flotte, men tenkte på noen som er ca 5 cm. Har også mest lyst på Sør-Amerikansk.
Har tenkt på apistogramma eller mikrogeophagus, men da noe som ikke er så mye større enn 4-6 cm.
Har sett på for eksempel Apistogramma piauiensis... men har ikke lest så mye om den enda. Jeg har også sett litt på Apistogramma panduro, den blir ca 5 cm, men det anbefales 80 liter og da blir vel 54 for lite?
Sommerfuglciklide skal kunne ha det fint i en 54 liter, og Boliviansk sommerfuglciklide er også et alternativ.
Neolamprologus brevis er jo en liten sneglehusleker, men noe helt annet enn søramerikanske fisk jeg har der nå. Jeg synes det er praktisk med to akvarier med samme verdier, slik at jeg kan flytte litt på fisken om ødvendig. Men det er klart jeg kan prøve noe nytt. Jeg synes bare det virker litt kjedelig med kun sand og sneglehus, da må jeg få litt innredningstips!
Har tenkt på apistogramma eller mikrogeophagus, men da noe som ikke er så mye større enn 4-6 cm.
Har sett på for eksempel Apistogramma piauiensis... men har ikke lest så mye om den enda. Jeg har også sett litt på Apistogramma panduro, den blir ca 5 cm, men det anbefales 80 liter og da blir vel 54 for lite?
Sommerfuglciklide skal kunne ha det fint i en 54 liter, og Boliviansk sommerfuglciklide er også et alternativ.
Neolamprologus brevis er jo en liten sneglehusleker, men noe helt annet enn søramerikanske fisk jeg har der nå. Jeg synes det er praktisk med to akvarier med samme verdier, slik at jeg kan flytte litt på fisken om ødvendig. Men det er klart jeg kan prøve noe nytt. Jeg synes bare det virker litt kjedelig med kun sand og sneglehus, da må jeg få litt innredningstips!
Postet 15.01.06 kl 19:00
mona oHva med et Apistogramma harem? :-) En sør-amerikansk dvergciklide.
54-liter blir altfor lite for Apistogramma. De bør helst ha 80 liter per familie.
Hadde ap. borelli (1 hann, 2 hunner) i en 400-liter og fikk yngel på disse. Satte opp et artskar på 54 liter til de samme borelliene, og de ynglet ikke igjen...
Postet 16.01.06 kl 00:16
Tja, har nå lest en god del artikler rundt om på nettet, og ser at de som har lykkes med oppdrett på dem har dem i alt fra 45 og 70 liter til 90 og oppover. De minste karene egner seg nok best for et par bare, det er riktig, for i mindre kar vil nok ikke flere hunner få etablert hvert sitt revir.
Men jeg fastholder at ett par (en hunn og en hann) ville kunne gå helt fint i det nevnte karet i denne tråden. Tett beplanting og gjemmesteder er imidlertid et must.
Om de yngler, vil de nok trenge mere plass når yngelen begynner å bevege seg rundt.
Jeg har lest dette så mange plasser, men sånn i farta kan man jo ta en titt på The Kribs mail list side ang. størrelsen på akvariet.
Men jeg fastholder at ett par (en hunn og en hann) ville kunne gå helt fint i det nevnte karet i denne tråden. Tett beplanting og gjemmesteder er imidlertid et must.
Om de yngler, vil de nok trenge mere plass når yngelen begynner å bevege seg rundt.
Jeg har lest dette så mange plasser, men sånn i farta kan man jo ta en titt på The Kribs mail list side ang. størrelsen på akvariet.
Postet 16.01.06 kl 03:19
Endret: 16.01.06 kl 03:27
Jeg har undersøkt litt mer rundt på nettet nå, og det skrives svært mye forskjellig info om dette. Noen steder står det en ting, andre steder en annen. Så jeg moderer meg litt fra innlegget over, for å være sikker.
Altså;
54 liter kan kanskje bli for lite, om det skal deles med andre fisk. Men om du kun har ett par og vil forsøke å drette dem der, kan det gå helt fint. Men for generell hold av denne typen dverg-ciklide, trengs det større kar på grunn av territoriene de trenger.
Altså;
54 liter kan kanskje bli for lite, om det skal deles med andre fisk. Men om du kun har ett par og vil forsøke å drette dem der, kan det gå helt fint. Men for generell hold av denne typen dverg-ciklide, trengs det større kar på grunn av territoriene de trenger.
Postet 16.01.06 kl 03:41
jeg ville ikke puttet apisto og IHVERTFALL ikke sommerfugler i et 54 liters kar med mindre du har et større stående som du kan ha fisken i hvis dette går galt.
hvis du bestemmer deg for apisto, sørg for tett beplantning og lag skiller i karet minst halvveis frem mot fronten for å avgrense territoriene og så hunnen har mulighet til å gjemme seg.
prøv også kun med ett par, hvis de allerede er etablert bør dette gå bra hvis du har triggere i karet som gullbåndstetra, smykketetra etc.
hvis du bestemmer deg for apisto, sørg for tett beplantning og lag skiller i karet minst halvveis frem mot fronten for å avgrense territoriene og så hunnen har mulighet til å gjemme seg.
prøv også kun med ett par, hvis de allerede er etablert bør dette gå bra hvis du har triggere i karet som gullbåndstetra, smykketetra etc.
Postet 16.01.06 kl 03:58
mona oJeg har undersøkt litt mer rundt på nettet nå, og det skrives svært mye forskjellig info om dette. Noen steder står det en ting, andre steder en annen.
Det er nettopp deror det er så vanskelig å vite... Mange som har dem i 45 litere, med tilsynelatende hell, og andre har dem i 90 litere. Det er også derfor jeg kun vurderer de minste, som er ca 5 cm
Stina Engerudjeg ville ikke puttet apisto og IHVERTFALL ikke sommerfugler i et 54 liters kar med mindre du har et større stående som du kan ha fisken i hvis dette går galt.
Det står faktisk i fiskebasen av sommerfugler skal ha minimum 50 liter, det er derfor denne ble nevnt. Og jeg har et større kar de kan flyttes over i om nødvendig.
Er det noen av dere som har erfaringer med N. Brevis og Tanganika?
Postet 16.01.06 kl 09:48
Endret: 16.01.06 kl 09:49
Heihei.
Jeg har et kar på 63 liter med Signatus, som er en vakker sneglehusleker fra Tanganyikasjøen. Et par av disse kan en ha i kar på 30 liter.
Andre sneglehuslekere er N. multifasciatus, denne kan du ka en liten gruppe av i en 54 liter.
Brevis burde du kunne ha to par av, disse er skikkelig morsomme å se på Har foreløpig 4 i 180 literen sammen med andre Tanganyika ciklider.
Innredning kan være både skifer, steiner, et par planter, som javabregne eller en vallisneria type. I tillegg til sand og sneglehus.
For å ta seg av renhold kan en bruke eplesnegler, sandsnegler og sort molly.
Lykke til!
Jeg har et kar på 63 liter med Signatus, som er en vakker sneglehusleker fra Tanganyikasjøen. Et par av disse kan en ha i kar på 30 liter.
Andre sneglehuslekere er N. multifasciatus, denne kan du ka en liten gruppe av i en 54 liter.
Brevis burde du kunne ha to par av, disse er skikkelig morsomme å se på Har foreløpig 4 i 180 literen sammen med andre Tanganyika ciklider.
Innredning kan være både skifer, steiner, et par planter, som javabregne eller en vallisneria type. I tillegg til sand og sneglehus.
For å ta seg av renhold kan en bruke eplesnegler, sandsnegler og sort molly.
Lykke til!
Postet 16.01.06 kl 10:56
Merete GrammHeihei. Jeg har et kar på 63 liter med Signatus, som er en vakker sneglehusleker fra Tanganyikasjøen. Et par av disse kan en ha i kar på 30 liter. Andre sneglehuslekere er N. multifasciatus, denne kan du ka en liten gruppe av i en 54 liter. Brevis burde du kunne ha to par av, disse er skikkelig morsomme å se på:-) Har foreløpig 4 i 180 literen sammen med andre Tanganyika ciklider. Innredning kan være både skifer, steiner, et par planter, som javabregne eller en vallisneria type. I tillegg til sand og sneglehus. For å ta seg av renhold kan en bruke eplesnegler, sandsnegler og sort molly. Lykke til!
Sneglehuslekere høres veldig spennende ut! Jeg skal gå innom butikken i dag, tror jeg, og se hva de har! Må uansett få endret vannverdiene i karet, og ominnrede litt!
Heller mot N. multifasciatus eller Brevis... kanksje signatus også... Må nesten se de live!
Postet 16.01.06 kl 11:32
Postet 16.01.06 kl 12:40
Postet 16.01.06 kl 13:10
mona oJeg har undersøkt litt mer rundt på nettet nå, og det skrives svært mye forskjellig info om dette. Noen steder står det en ting, andre steder en annen...
Bare tenkte det var greit å snakke ut i fra erfaring, og ikke bare gjengi ting jeg har lest et og annet sted... :op
Jeg har nå et 54-liters artskar med 4 stk Lamprologus Stappersi - sneglehuslekerne MC hadde før. De ser ut til å ha det helt fint, det har til og med vært antydning til kos (to fisk inn og ut av samme sneglehus? *kremte*), uten at jeg har sett noen resultater av dette enda da. :op
Postet 16.01.06 kl 13:38
TerapitanktenkerJeg har nå et 54-liters artskar med 4 stk Lamprologus Stappersi - sneglehuslekerne MC hadde før. :) De ser ut til å ha det helt fint, det har til og med vært antydning til kos (to fisk inn og ut av samme sneglehus? *kremte*), uten at jeg har sett noen resultater av dette enda da. :op
Husk at de holder yngelen i sneglehuset til de er frittsvømmende.
Derfor jeg fikk sjokk de tre gangene jeg så yngel på de.
(En gang i 45 literen, de jeg foret opp. To ganger i 112 literen som Compressaen nok smasket i seg fort)
Postet 16.01.06 kl 14:03
Terapitanktenker[QUOTE=mona o]Jeg har undersøkt litt mer rundt på nettet nå, og det skrives svært mye forskjellig info om dette. Noen steder står det en ting, andre steder en annen...
Bare tenkte det var greit å snakke ut i fra erfaring, og ikke bare gjengi ting jeg har lest et og annet sted... :op
Jeg har nå et 54-liters artskar med 4 stk Lamprologus Stappersi - sneglehuslekerne MC hadde før. De ser ut til å ha det helt fint, det har til og med vært antydning til kos (to fisk inn og ut av samme sneglehus? *kremte*), uten at jeg har sett noen resultater av dette enda da. :op
Helt enig, det var også derfor jeg spurte, for å høre hva deres erfaringer er
Går det greit med 4 stappersi i 54 liter?
Postet 16.01.06 kl 14:03
ElinGHHelt enig, det var også derfor jeg spurte, for å høre hva deres erfaringer er :) Går det greit med 4 stappersi i 54 liter?
Jeg hadde seks stk i en 45 liter, med yngel.
Så lenge du tenker på innredning ser jeg ikke at dette skulle by på problemer.
Lag små skiller og muligheter for fisken å skjule seg.
Anbefaler sterkt et amerikansk forum for sneglehuslekere som heter
shelldwellers.com
Veldig hyggelige og hjelpsomme folk der
Postet 16.01.06 kl 14:07
MC DarupJeg hadde seks stk i en 45 liter, med yngel. Så lenge du tenker på innredning ser jeg ikke at dette skulle by på problemer. Lag små skiller og muligheter for fisken å skjule seg. Anbefaler sterkt et amerikansk forum for sneglehuslekere som heter [URLBLOCK1] Veldig hyggelige og hjelpsomme folk der :)
Skal gå inn og kikke på det forumet. Jeg begynner å bli skikkelig gira nå
Og stakkars samboeren min som trodde jeg skulle "legge ned" det karet - hihihi!!!
Det er foressten mange hjelpsomme folk her også Dere er gode, jenter!
Postet 16.01.06 kl 14:15
ElinGHSkal gå inn og kikke på det forumet. Jeg begynner å bli skikkelig gira nå :D Og stakkars samboeren min som trodde jeg skulle "legge ned" det karet - hihihi!!! Det er foressten mange hjelpsomme folk her også ;) Dere er gode, jenter!
Hjerte mitt er enda sårt etter at jeg la ned mitt Tanganyika-kar,
men...
det er håp!!
Postet 16.01.06 kl 14:16
Men MC, bare tenkte på en ting... Det er ikke helt off-topic dersom Elin bestemmer seg for sneglehuslekere... :op
Selv om Stappersiene mine ser ut som de trives (de spiser med god appetitt og er nysgjerrige slik som de skal være) så tenker jeg litt på om jeg skal forsøke i innrede litt mer så de får noe å leke med. Du hadde jo masse skifer som du bygget opp og lagde hulrom med...
Noen ideer om hva jeg evt. kan bruke som ikke stjeler all plassen i 54-literen?
Akvariet er foreløpig innredet med masse sneglehus (selvfølgelig), en rot (som danner en hule til ancistrusen) med anubias og javamose på, samt en diger javabregne som deler opp akvariet litt.
Selv om Stappersiene mine ser ut som de trives (de spiser med god appetitt og er nysgjerrige slik som de skal være) så tenker jeg litt på om jeg skal forsøke i innrede litt mer så de får noe å leke med. Du hadde jo masse skifer som du bygget opp og lagde hulrom med...
Noen ideer om hva jeg evt. kan bruke som ikke stjeler all plassen i 54-literen?
Akvariet er foreløpig innredet med masse sneglehus (selvfølgelig), en rot (som danner en hule til ancistrusen) med anubias og javamose på, samt en diger javabregne som deler opp akvariet litt.
Postet 16.01.06 kl 14:19