siamesisk algespiser - kontra malle

Heisann
Som stolt eier av nytt akvarium (bursdager er en fin ting) har jeg et spørsmål/problem. Mange vil nok bli fornærmet, men jeg er ikke så super tilhenger av malle, kan jeg ha siamesisk algespiser i stedet? Og hva er ca pris på disse??? Eller har noen forslag til LITEN malle som ikke er agressiv???
På forhånd takk
André

Når du sier malle så kan jo dette være så mangt. Hadde vært greit å vite noe om størrelse på karret og hvilke malller du egentlig tenkte på.

L-malller finnes i alle størrelser fra giantiske til rimelig små. Corydoras er en helt annen type malle og blir ikke så store. Utmerkede vaktmestre er de også. SAE kan man ha uavhengig om man har L-maller eller eller Corydoras.

Det finnes mange forskjellige Peckoltiavarianter som er meget pene og blir ikke særlig større en 8 cm. Sjekk denne oversikten så finner du garantert ei L-malle som vil passe.
Hvor stort akvarium har du fått, og har du fått noen fisker allerede?

Du kan sikkert ha andre algeetere enn maller om du ikke er begeistret for sorten. Otto kan gå i veldig små akvarier. SAE eller siamesisk algeeter blir fort veldig stor.

Har du lest disse artiklene? Om du er nybegynner er det godt å få noen tips før du går til innkjøp av mye som ikke går i lag.

Edit:
ser at Geir var raskere.
Er det en algespisende fisk du er ute etter?
Ikke alle maller spiser alger med samme effektivitet...

Ancistrus f.eks. er flinke til å spise alger. Corydoras driver mer med opprydding av matrester osv som faller ned på bunnen. Sjekk egenskaper og hva de ulike mallene foretrekker av mat før du bestemmer deg

Du kan også ha andre effektive algespisere hvis det er det du er ute etter, f.eks. Kinesisk algespiser (gul eller gråsvart) eller Otocinclusart?

Hilsen Kirsti
siamesisk algespiser.....
Heisann
Takker for svar.......og imponert over hvor raskt det gikk Akvariet er på 83 liter, og er ca 30 dypt, 38 høyt og 80 langt.......og har nå guppy, platy og ....eh....de små blå/rød stimfiskene nedi. Guppy fikk jeg av en venninne som hadde babyer, og platy og stimfisken kjøpte jeg i butikk. De har nå vært nede i 2 døgn, og alt ser bra ut så langt. Akvariet har lagt seg på ca 25grader. Jada - det stod tomt også før fisken kom, og jeg har puttet oppi det meste av ting, tang og remedier som de sa i butikken.
Men - nå er altså planen å kjøpe algespiser/bunnfisk neste helg, og da skal jeg også levere vannprøve. Problemet er jo at jeg synes maller er mindre pene, men skal lese nøye på linkene dere sendte med.
Du skriver at siamesik algespiser blir store - hva menes da med stort? Og hvor mange maller mener dere evt at jeg MÅ ha?
André
André Neby
Heisann:)Problemet er jo at jeg synes maller er mindre pene, men skal lese nøye på linkene dere sendte med.

Må si at før jeg selv kjøpte maller hadde jeg samme mening som deg. Men jeg er blitt mer og mer mallegal. Synes at spesiellt Pecoltia sortene er søte og passe store.

André Neby
Du skriver at siamesik algespiser blir store - hva menes da med stort? André

Den blir opptil 15 cm, men den blir tykk og feit som småsild. Du må ha minst 3 stk for de er stimfisk og da blir de lett veldig dominerende i karet.

Har hatt 5 i 250 liter og de bytta jeg inn mot 3 helt knøttsmåe. De er allerede vokst seg feite og fine og strukket seg mange cm.

De fiskene som er blå/rød kan være en sort tetra, evt neontetra?

Ta å sjekk i fiskebasen på Corydoras og finn deg en art du liker. 6 stykkker vil gjøre seg bra på bunnen av karret ditt.

Jeg ville ha sirkulert et par Ancistrus gjennom karret. Når de blir for store bytter du de ut med to mindre(det er beestandig noen som vil ha de litt større da de kan kjønnsbeestemmes). Er du medlem i en Akvarieklubb vil dette koste deg lite.

Kinesiske algespiser ville jeg holdt meg unna da disse har en tendens til å bli aggresive med alderen.

Maller er jo RÅKULE og PENE (ikke alle da)men de fleste
jeg anbefaler å kjøpe corydoras-maller eller siamesisk algespiser (har hatt den selv) eller flying fox. corydoraene ryder bunnen SAE og flying fox spiser alger. (ihvertfallSAE)
Denne tråden er faktisk snart to år gammel. Jeg antar at trådstarter har greid å bestemme seg nå.
Ooops
så det ikke før etter jeg hadde skrivd
Kirsti
Er det en algespisende fisk du er ute etter? Ikke alle maller spiser alger med samme effektivitet... Ancistrus f.eks. er flinke til å spise alger. Corydoras driver mer med opprydding av matrester osv som faller ned på bunnen. Sjekk egenskaper og hva de ulike mallene foretrekker av mat før du bestemmer deg :-) Du kan også ha andre effektive algespisere hvis det er det du er ute etter, f.eks. Kinesisk algespiser (gul eller gråsvart) eller Otocinclusart? Hilsen Kirsti

ikke kjøp deg kinesisk algespiser vertfall, de har en tendes til å være agressive å når de blir større så spiser de ikke mye alger leger. Fikk 2 fisker drept an kinesisk algespiser selv jeg, så vil ikke anbefale den. Men SAE er jo en mulighet

så ikke at tråden var gammel....!
Tilfeldig bekjentskap
© Pål R
Reklame for plussmedlemskap