Fra laks til akvariefisk og førstehåndserfaring med Murphys lov

Velkommen til min akvarietråd!

I disse første to innleggene gir jeg en oppsummering av hvordan oppstarten av mitt første akvarium, etterhvert kalt Jungelen, har gått. Fra før har jeg en del erfaring med fisk i form av norske arter i havbruksnæringen, men akvarium er helt nytt for meg. Noe er likt og noe er forskjellig, og jeg ser for meg at det vil være mulig å overføre kunnskap og erfaringer mellom disse feltene. I løpet av min første måned som akvarist har jeg fått erfare at alt (eller i det minste mye) av det som kan gå galt, vil gå galt før eller siden, også kjent som Murphys lov.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle ha et 60 L akvarium med kampfisk, og ville helst ikke kjøpe fisken fra en av disse dyrebutikkene som holder fisken i bittesmå bokser. Jeg ser ikke på dette som å redde fisk fra en trist tilværelse - hvis man kjøper kampfisk slike steder gir man dem bare en grunn til å fortsette å kjøpe inn flere.

Jeg har heller aldri satt særlig pris på dyreavl som kun fokuserer på utseende og gir beng i funksjon. Vi har for mye kunnskap i det 21. århundre til at dyr skal måtte lide for sin egen anatomi, og vi burde for lengst ha avviklet denne avskyelige praksisen. Ta for eksempel ulike gullfiskvarianter som ryukin, løvehode og buble eye. Disse er for meg intet mindre enn misfostre. Og ikke få meg igang på temaet hundeavl med mindre du vil ha en flere timer lang lektyre. For å relatere dette til kampfisk så ønsket jeg i utgangspunktet ikke en fisk som måtte slepe med seg et slør av finner over alt, og i hvert fall ikke en crowntail (hallo, finnestråler uten membran mellom, hvor mye mer dysfunksjonelt kan det bli?) eller dumbo. Men dersom anledningen bød seg til å kunne gi en kampfisk et godt og romslig hjem uten å bidra med økonomisk støtte til formålsløs avl eller hold av fisk i fengselsceller, ville det være min høyeste prioritet.

14/3: Kjøpte pent brukt Juwel 60 L akvarium med innvendig pumpe, varmekolbe, armatur med lysrør og litt tilleggsutstyr. Jeg er i ekstase. En akvarist er født!

Gjorde alle feilene en overivrig nybegynner gjør, og puttet i ting i den rekkefølgen jeg klarte å skaffe dem. Hadde i vann før dekor, og sand til slutt, deretter prøvde jeg å feste en innvendig bakgrunn. Smalt en stein rett i glasset og slapp unna med et bittelite skår helt øverst som heldigvis gikk fint å silikonere på plass igjen (puh!). Bestemte meg først for at det ikke gjorde noe at gulvet mitt tydeligvis er skjevt, men ombestemte meg senere (etter å ha lest noen skrekkeksempler på hvor galt det kan gå) og har prøvd å rette det til med liggeunderlag og isoporbiter. Det står fortsatt ikke helt rett, men forbedringen er stor. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte ta alt ut og begynne på nytt, men når jeg ser tilbake tror jeg egentlig jeg koste meg ganske mye underveis og det ga meg god tid til å tenke gjennom hvordan jeg ville ha karet til slutt.

Har brukt salmiakk og billig flakfôr for å gi bakteriene noe å jobbe med, samt etterhvert tilsatt noen bactozym for å hjelpe dem med å etablere seg. Mulig alt dette var forgjeves da jeg etter flere uker med innkjøring tilsatte nytt vann ved å helle det gjennom filteret. Smart! Tanken var at jeg skulle slippe å virvle opp sand. Resultatet ble vel at jeg nærmest spylte filteret rent for bakterier. Brain fart.

29/3: Prøvde å bestille vanntester og litt utstyr fra en tysk nettbutikk som gladelig imot tok pengene mine, men som jeg ikke har hørt noe mer fra per dags dato (17/4).

2/4: De første dyrene er på plass! Omtrent 15 stk malaysiske sandsnegler kan nå kalle Jungelen for sitt hjem. De små rengjøringsarbeiderne slaver rundt, mumser alger, lufter litt rundt planterøttene, fjerner fôrrester og gir filteret litt mer å jobbe med. Små snegler, dere er fantastiske!

10/4: Iskaldt vann i akvariet! Varmekolben virker visst ikke helt som den skal, ser også at jeg nok har hatt den litt for dypt nedi vannet. Bytter til reservevarmekolben og sjekker at denne avgir varme før jeg putter den oppi. Skrur kompressor av og på, og dermed kommer det plutselig ingen bobler fra diffusoren lenger. Argh! Prøver noen ganger til, tar alt fra hverandre og setter det sammen igjen. Etter å ha latt diffusoren tørke virker den plutselig igjen, men slutter å virke samme kveld. Hva. Skjer. A!

(fortsetter i neste innlegg)
Første innlegg, del 2
11/4: Etter X antall forsøk på å kjøpe privat fant jeg en perfekt kandidat som jeg skulle få kjøpe uten å ta med kar og ti andre fisk på kjøpet! En loslitt kampfisk som hadde blitt utsatt for finnemishandling av en hunn, og som jeg kunne pleie tilbake med litt TLC. Jeg får han hjem om seks dager.

Gikk straks til innkjøp av to jordbærrasbora (Boraras naevus) for å gi filteret en gradvis belastning. Har lest flere steder at det er størst sjanse for suksess hvis man introduserer kampfisken til et kar der det allerede bor fisker, så kampfisken ikke ser på nyankomne som inntrengere på hans område.

12/4: Innså tidligere at den ene varmekolben var ødelagt og synes ikke temperaturen har vært så lett å stille inn med kolbe nr 2 heller. Dette hadde sin helt naturlige forklaring i at også denne kolben var ødelagt. På begge varmekolbene er knotten som stiller temperaturen knukket tvert av og kan løftes rett ut av hullet. Er dette en vanlig ting å oppleve med Juwel varmekolber? Er det noe jeg har gjort galt her (overoppheting for eksempel? Vann som har kommet inni kolben?)? Nå ja, rett ut og kjøpe ny (brukt) varmekolbe som jeg blir lovet at fungerer. Det ser ut til å stemme, takk og lov!

Diffusor er fortsatt humørsyk, må tørkes nesten daglig, og selv det hjelper ikke alltid heller.

De to jordbærsøstrene (Margot og Marli) har funnet seg greit til rette og virker ikke stresset. De spiser og utforsker, men de vil nok trives enda bedre når flokken får vokst litt.

13/4: Kjøpte seks jordbærrasbora til fra samme dyrebutikk (etter å ha ringt alle dyrebutikkene i fylket for å prøve å finne noen ubeslektede), og søskenflokken ble gjenforent. Det later til å være fem hunner og tre hanner til sammen, men de er ikke utvokst ennå så det gjenstår å se om jeg har rett. En liten hann (Pål) tok straks på seg gytedrakten sin i skarp rød og oransje. Artig liten tass!

14/4: Fikk beskjed om at pitycase-kampfisken min var blitt syk og måtte avlives. Buu... En lokal dyrebutikk som lar kampfiskene dele utstillingskarene med de andre fiskene hadde nettopp fått inn en ny leveranse med kampfisk da jeg kom inn døren, og jeg kunne velge fra øverste hylle. O lykke! Mogens ble plukket rett fra transportboksen og fraktet strake veien hjem.

15/4: Kampfisken Mogens ser ikke ut til å bli noen trussel for jordbærene. Han har et visst behov for å vise dem hvem som er jungelens konge, men de er så kjappe at han aldri kommer helt innpå og han gir opp jakten etter få sekunder. Sneglene har også blitt offer for Mogens' manglende intimsoner og jeg er litt nervøs for at han skal få tak i noen øyestilker.

16/4: Lysrøret har i det siste skrudd seg av å på etter humør, og nå flere ganger i løpet av dagen. Jordbærene skvetter himmelhøyt hver gang, så jeg har installert en skrivebordslampe også så det ikke blir helt mørkt hver gang. Hva i alle dager kan dette skyldes? Det kommer ofte et "klikk" når lyset skrur seg av, men litt troubleshooting viser at det ikke er noe galt med timeren (note to self: kjør troubleshoot før du bytter timer neste gang).

Har kontinuerlig prøvd å senke pH til rundt 7.0 ved hjelp av cattapablader, avkok av bøkeblader og eddiktilsetninger (7 % blank). Noe i karet buffrer pH tilbake til 7.5 eller høyere uansett hva jeg gjør, venter fortsatt på at noe skal gi varig effekt. Jeg mistenker kokosnøtten som ga avkok med pH 8.5, biltemasanden eller treroten som ble funnet i fjæra.

17/4: En jordbærhunn har mistet et øye i løpet av natten! Stakkars lille. Den enøyde hunnen får navnet Iris (pun intended). Jeg mistenker Pål. Han blir bare hissigere og hissigere, og jeg har sett han jage Iris flere ganger i dag. Det ser ut som han biter også. Hun står mer i ro enn de andre og jeg ser henne gjøre noen halvhjertede utfall mot maten uten at hun får noe i munnen. Det er et tydelig tegn på stress når fisken ikke spiser, og det kan skyldes av hun har smerter. Laks som mister eller punkterer et øye blør ofte i hjel, jeg vet ikke hvor vanlig dette er blant karpefisk som Boraras? Det er uansett en risiko nå for sekundærinfeksjon i det åpne såret, så det gjelder å følge med fremover.

Mogens har forresten laget skumrede tror jeg. Vet ikke hvordan den klumpen med bobler ellers skulle ha dukket opp, så da regner jeg med at det er han som står bak. Det har dukket opp noen små boblesamlinger tidligere også, men først nå begynner det å bli litt størrelse på det. Flink Mogens!

Andematen nekter plent å spre seg, de blir faktisk bare færre og færre. Ser ut til at en del blir sugd inn i filteret, men hvordan i alle dager kan jeg unngå det?
Houston...
Her er en liste over problemer som ennå ikke er løst:

* Lysrør skrur seg av og på flere ganger i løpet av en dag. Det er gjerne avskrudd i en halvtime/halvannen time (eller lengre). Det kommer ofte et tydelig "klikk" i det lyset skrus av, som om det er noe elektronikk inni der som "bevisst" skrur det av. Kommer Juwel lysarmaturer med en slags beskyttelse mot overoppheting? Lysrøret er et T8 NARVA cool daylight, COLOURLUX plus (LT 15W, 6500 Kelvin) som fulgte med da jeg kjøpte akvariet brukt. Det finnes en tenner i armaturet, kanskje denne må byttes? Lysrøret ser også litt grått ut i enden, men jeg trodde lys blinket når de nærmet seg slutten av levetiden? Dette er faktisk litt krise.

* To varmekolber som jeg tror fungerte da jeg fikk dem (igjen brukt) har sluttet å virke. Knotten på toppen har knukket tvert av på begge to, et lite stykke nedi hullet, uten at de har blitt utsatt for fysisk belastning. Jeg tror begge kolbene har stått litt for dypt i vann til tider, den ene var vel dekket med vann. (Bilde 1: kolbe med nå demonterbar knott)

* Sliter med å justere ned pH dit jeg vil ha den (7.0). Vil det noen sinne kunne stabilisere seg der ved bruk av eddik, hvis jeg bare er standhaftig nok? Kanskje supplere med litt torvfiltrering?

* Noen som har erfaring med jordbærrasbora (eller andre Boraras sp.) og intern øyenapping eller mobbing? Gjør jeg rett i å mistenke en dominant hann for å ha plukket ut øyet, eller ville alle andre ha skyldt på kampfisken?

* Alle plantene ser ut til å trives med unntak av andemat og gulrotgress. Andematen forsvinner sakte men sikkert og gulrotgresset ser blekt og hengete ut (med unntak av én plante som ser fin ut). Tilsetter flytende karbon, har stappet nedi noen JBL kugeln rundt gulrotgresset, og har hatt oppi noen doser med ferropol. Er også snegler i karet som bør sørge for en viss sirkulasjon rundt gulrotgressets røtter.

* Både kampfisk og jordbær svømmer periodevis opp og ned langs den ene kortsiden, og jeg er ganske sikker på at de ser speilbildet sitt i glasset. Prøvde først å teipe svart stoff på utsiden, men da fikk Mogens virkelig vist seg frem i all sin kampfiskprakt! Satte deretter en skrivebordslampe med lyset rettet direkte på glasset, men selv om Mogens har sluttet med oppvisningene sitter alle fiskene fortsatt som klistret til det glasset. Hvordan kan jeg få dem til å bli mindre tiltrukket til akkurat dette glasset? (Bilde 2 & 3: Mogens som shower om kapp med speilbildet, og Mogens med seks av åtte jordbær som patruljerer kortsiden)

* Erfaringer med å rengjøre diffusorstein? Hvilket vaskemiddel ville du brukt? Regner med at det sitter en del organisk materiale der som tetter igjen porene og at det er derfor den ikke virker. Alle tre (!) kompressorene jeg har prøvd virker tilsynelatende som de skal, med motstanden blir for stor til at de klarer å blåse luft gjennom steinen (jeg klarer det).

Setter veldig stor pris på alle innspill og håper ikke dette innlegget drukner under de to foregående.

Som noen en gang formulerte det: "Ingen ting er idiotsikre; idiotene er altfor oppfinnsomme."
Fant svaret på dette med andematen. Det viser seg at kampfisken Mogens spiser andemat. Planten andemat ja! Denne planten blir jo ofte anbefalt til kampfisk fordi de liker flyteplanter, men kampfisken selv var visst ikke helt enig.
Bare for at det ikke skal være noen tvil; jeg så han spise andemat selv, to små planter på rappen.
Har vært nervøs for stakkars enøyde Iris en stund, og de siste par dagene har jeg vurdert å gi henne et kakk i hodet og la henne slippe. Hun har for det meste holdt seg i ro mens resten av flokken har vært på utflukt, og jeg har heller ikke sett henne spise selv om hun kommer frem ved fôring. Buken er nå betydelig mindre rund enn søstrenes. Men - i dag så jeg henne endelig snappe i seg litt mat! Kanskje det tok litt tid å vende seg til å bare ha syn på én side? Krysser fingrene for at dette går rette veien nå.

En merkelig hvit geléaktig masse har begynt å dukke opp flere steder i karet. Inni geleen er det masse små brune prikker, og jeg lurer på om dette kan være noens egg? Men utseendemessig stemmer de verken med jordbærrasbora eller sandsnegler, så da vet jeg ikke hvem sine egg dette skulle være. Har flyttet noen over i et prøverør som nå dupper i akvariet, så kan jeg følge med på om de utvikler seg til noe. Det kan kanskje være sopp også? Legger ved et bilde.

Sånt rent bortsett fra at pH er for høy burde vannkvaliteten være ganske grei. Har byttet 20-40 % vann hver dag i påvente av vanntester som kan fortelle meg at alt er ok. La inn bestilling i en norsk nettbutikk for ni dager siden, men har ikke sett noe til pakken min ennå. Den tyske nettbutikken har fortsatt ikke gitt lyd fra seg, men det blir spennende å se om jeg ender opp med to av alt til slutt.

Ellers har jeg fått tips til å løse noen av problemene mine i denne forumtråden:
- gulrotgresset skal få bli flyteplante
- jeg prøvde å bytte tenner til lysrøret uten at det virket, så nå skal jeg prøve å bytte selve røret
- luftesteiner er billige, så jeg skal heller kjøpe nye enn å prøve å rense de jeg har
- må teste ulike ting fra akvariet hver for seg for å se hvordan de påvirker pH og bufferkapasitet
- kampfisken er mistenkt nummer én i mysteriet med det forsvunne øyet likevel
- småfiskene mine mistrives kanskje, mulig kombinasjonen jordbærrasbora og kampfisk ikke var så god idé likevel

Putter med to bilder av Mogens og jordbærklanen også bare fordi de er fine. Seks av åtte jordbær på samme bilde er jaggu ikke verst.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap