- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hjelp en noob med å starte akvarium! har gjort feil?
Hjelp en noob med å starte akvarium! har gjort feil?
Hei folkens! Dette er min første post her på forumet, så vær snill med meg
Har aldri hatt akvarium før men har nå anskaffet meg et 70 L akvarium.
Har hatt vann fra springen, satt i filter, hatt "filterstarter" i filteret (15.000.000 små levende bakterier), gjørme i bunnen (var tørt, konsentrert og vakumpakket fra dyrebutikken). Nå er vannet gråaktig. Ser ut som tåke der inne og temperaturen er på ca 28 grader celcius uten at jeg har noe form for varmeelement i vannet. Tror det meste ville dødd ganske fort om jeg puttet noe i det, da vannet ikke ser så friskt ut. Ser nesten ut som at hele akvariet er tåkelagt! Har hatt vann i 4 dager nå.
What to do?
Har aldri hatt akvarium før men har nå anskaffet meg et 70 L akvarium.
Har hatt vann fra springen, satt i filter, hatt "filterstarter" i filteret (15.000.000 små levende bakterier), gjørme i bunnen (var tørt, konsentrert og vakumpakket fra dyrebutikken). Nå er vannet gråaktig. Ser ut som tåke der inne og temperaturen er på ca 28 grader celcius uten at jeg har noe form for varmeelement i vannet. Tror det meste ville dødd ganske fort om jeg puttet noe i det, da vannet ikke ser så friskt ut. Ser nesten ut som at hele akvariet er tåkelagt! Har hatt vann i 4 dager nå.
What to do?
Postet 12.08.08 kl 21:31
Endret: 12.08.08 kl 21:33
Les her du, der finner du ganske mye nyttig om det å starte akvarium og alt som må passes på.
Postet 12.08.08 kl 21:37
Postet 12.08.08 kl 21:42
Ja
Veldig godt faktisk. Ble ikke så grumsete som på bildene før jeg hadde i de bakteriene i filteret faktisk.
Postet 12.08.08 kl 21:45
Postet 12.08.08 kl 21:47
Endret: 12.08.08 kl 21:48
Postet 12.08.08 kl 22:11
Har erfaring med at filterstart kan føre til slikt vann. Det gir seg etterhvert. Siden filteret må kjøres inn så kan du ikke ha noe levende i karet på noen uker likevel, så du kan likesågodt ta frem tålmodigheten. Slik filterstart fungerer nemlig sjelden etter hensikten. Les artiklene om oppstart og vannverdier i linken som Galemor la inn så får du litt innblikk i hva som skjer i filteret. En nitritt-test (dråpetest) er heller ingen dum investering. Husk at nitritt vanligvis ikke dukker opp før etter en fjorten dagers tid. At du ikke får utslag på nitritt før det betyr ikke at filteret er kommet i gang altså
Lykke til med innkjøpet av akvarium og en inspirerende hobby!
Lykke til med innkjøpet av akvarium og en inspirerende hobby!
Postet 12.08.08 kl 22:14
Postet 12.08.08 kl 23:22
Hum
Har nå byttet ca 1/3 av vannet.
"Elos Terra Zero" står det på kvitteringen. Har lagt ved bilder av de tingene jeg har hatt i akvariet.
Hjelp Vannet er enda ganske grumsete...
Jeg holder til i Oslo. er det noe sted jeg kan gå der jeg faktisk kommer til å få hjelp og veiledning? mannen på Oslo City var ikke så behjelpende. Var veldig stresset og ville bare selge meg en haug med stæsj.
"Elos Terra Zero" står det på kvitteringen. Har lagt ved bilder av de tingene jeg har hatt i akvariet.
Hjelp Vannet er enda ganske grumsete...
Jeg holder til i Oslo. er det noe sted jeg kan gå der jeg faktisk kommer til å få hjelp og veiledning? mannen på Oslo City var ikke så behjelpende. Var veldig stresset og ville bare selge meg en haug med stæsj.
Postet 12.08.08 kl 23:33
Endret: 12.08.08 kl 23:51
Postet 13.08.08 kl 08:27
Sort Steinbit"Elos Terra Zero" står det på kvitteringen. Har lagt ved bilder av de tingene jeg har hatt i akvariet.
Har aldri vært borti denne, men googlet og så at det var en type oppstarts-plantenæring. Er ingen ekspert her, men mulig denne også bidrar til grumset, enten i seg selv eller ved å gi oppblomstring av svevealger. Har du noe planter i ennå? Står karet slik at det får direkte sollys? Hvor lenge har du hatt på lys i karet hver dag siden du satte det opp? Ligger gjødselen under grusen eller oppå?
Postet 13.08.08 kl 08:58
Enkel løsning :
Tøm karet helt for vann. Skyll grusen godt. Skyll filteret i pumpa grundig. La alt stå og tørke. Algene tørker da inn og dør. Begynn på nytt.
Kast alt som heter bakteriestarter ol.
Ha i grus, filter og vann. La dette gå seg til på den naturlige måten. Du har nå 4 uker på deg til å sette inn planter og skape det ditt perfekte lille habitat
Det enkle er ofte det beste
Tøm karet helt for vann. Skyll grusen godt. Skyll filteret i pumpa grundig. La alt stå og tørke. Algene tørker da inn og dør. Begynn på nytt.
Kast alt som heter bakteriestarter ol.
Ha i grus, filter og vann. La dette gå seg til på den naturlige måten. Du har nå 4 uker på deg til å sette inn planter og skape det ditt perfekte lille habitat
Det enkle er ofte det beste
Postet 13.08.08 kl 09:31
Endret: 13.08.08 kl 09:33
Tror Henriflette har et veldig godt poeng her.
Dersom du har puttet i "Elos Terra Zero", er det nok en masse fri næring i vannet nå.
Foerløpig er det bare bakterier, men etter dem kommer algene.
Uen å være 100% sikker, vil jeg anta at den "Elos Terra Zero" skal under grusen/sanden så den kan fungere som et næringsdepot.
Dersom du har puttet i "Elos Terra Zero", er det nok en masse fri næring i vannet nå.
Foerløpig er det bare bakterier, men etter dem kommer algene.
Uen å være 100% sikker, vil jeg anta at den "Elos Terra Zero" skal under grusen/sanden så den kan fungere som et næringsdepot.
Postet 13.08.08 kl 10:01
Joda
Terra Zero'en ligger under grusen.
Har faktisk ingen planter i enda.
Lampen står på ca 10 timer i døgnet.
Jan Holt stenger akkurat når jeg er ferdig på jobb
Var på den dyrebutikken på majorstuen idag men der hadde de jo ingen fisker eller planter... de sa "ha vann i karret og putt fisker i, så går det seg til". øøh, jaaa...
Har faktisk ingen planter i enda.
Lampen står på ca 10 timer i døgnet.
Jan Holt stenger akkurat når jeg er ferdig på jobb
Var på den dyrebutikken på majorstuen idag men der hadde de jo ingen fisker eller planter... de sa "ha vann i karret og putt fisker i, så går det seg til". øøh, jaaa...
Postet 14.08.08 kl 19:31
Endret: 14.08.08 kl 19:34
Postet 14.08.08 kl 20:26
Postet 14.08.08 kl 22:45
Postet 14.08.08 kl 22:58
Endret: 15.08.08 kl 03:20
Sort Steinbitdet var brukt når jeg fikk det. hadde stått urørt i 6 år sa de.
Mulig noe av årsaken ligger her også. Hvis filtermaterialet er brukt inneholder det nok en del gammelt gørr som kom ut da du satte det på. Skylte du filtermaterialet først?
Jeg har en del Fluvalfiltre og er fornøyd med dem. Og flu4 er ihvertfall ikke underdimensjonert i forhold til karet ditt Har ikke fluval 4 selv, men har sett at det er veldig stort, kanskje såpass at du ikke får plass. Står ikke noe mål på det hos webzoo, men det er vel mulig å finne et annet sted. Kjekt å ha plass til filteret man kjøper, mener jeg, selv om det ofte er slik at jo større jo bedre. Mulig det holder med flu3, gjerne modifisert etter "Bjarne-metoden".
Hvis du vil spare plass i karet kan du evt gå for et av de mindre utvendig-filterne eller et hang-on filter.
Kan være at det hjelper litt med noen hurtigvoksende planter, hvis det er næringsoverskudd som er problemet hos deg.
Postet 14.08.08 kl 23:29
Det er nok bunnlagsnæringen fra Elos som du la i, som nå forårsaker det uklare vannet.
Det skal være et ganske tykt lag grus oppå bunnlagsnæringen, og grusen må heller ikke være for grovkornet. Er den for grovkornet, vil det bli såpass mellomrom og sirkulasjon ned til bunnlagsnæringen at det lekker rett opp i vannmassene. Da skjer det som du nå ser; uklart og tåkete vann.
Slå av lyset med det samme, og la det være av til vannet har klarnet, ellers får du en alge-eksplosjon uten like. Du kan slå det på noen minutter om dagen for å sjekke hvordan det går med det tåkete vannet, men slå det så av igjen.
Med masse næring uten planter å konkurrere med, vil algene ha det som plommen i egget. Legg på et tykkere lag med grus. Skift så vann daglig til det klarner opp. 50% daglig bør være greit, det er jo ikke fisk å ta hensyn til.
Så fort vannet har klarnet, bør du beplante akvariet, helst massevis av planter, som kan suge opp all denne ferske næringen. Det antallet du tror er passe med planter, skal du minst doble og kjøpe inn De fleste nybegynnere har altfor få planter.
Det er mye, mye verre å bli kvitt algene etter at de har kommet, enn å forebygge at de dukker opp i første omgang.
Spylte du den trerota før du la den i akvariet? De bør spyles i dusjen for å få vekk det verste rasket.
Som nevnt av andre ovenfor; det du trenger nå er en nitritt dråpetest. Det er et absolutt MÅ-HA for alle akvarister, både nybegynnere og mere erfarne.
Det skal være et ganske tykt lag grus oppå bunnlagsnæringen, og grusen må heller ikke være for grovkornet. Er den for grovkornet, vil det bli såpass mellomrom og sirkulasjon ned til bunnlagsnæringen at det lekker rett opp i vannmassene. Da skjer det som du nå ser; uklart og tåkete vann.
Slå av lyset med det samme, og la det være av til vannet har klarnet, ellers får du en alge-eksplosjon uten like. Du kan slå det på noen minutter om dagen for å sjekke hvordan det går med det tåkete vannet, men slå det så av igjen.
Med masse næring uten planter å konkurrere med, vil algene ha det som plommen i egget. Legg på et tykkere lag med grus. Skift så vann daglig til det klarner opp. 50% daglig bør være greit, det er jo ikke fisk å ta hensyn til.
Så fort vannet har klarnet, bør du beplante akvariet, helst massevis av planter, som kan suge opp all denne ferske næringen. Det antallet du tror er passe med planter, skal du minst doble og kjøpe inn De fleste nybegynnere har altfor få planter.
Det er mye, mye verre å bli kvitt algene etter at de har kommet, enn å forebygge at de dukker opp i første omgang.
Spylte du den trerota før du la den i akvariet? De bør spyles i dusjen for å få vekk det verste rasket.
Som nevnt av andre ovenfor; det du trenger nå er en nitritt dråpetest. Det er et absolutt MÅ-HA for alle akvarister, både nybegynnere og mere erfarne.
Postet 14.08.08 kl 23:55
Endret: 14.08.08 kl 23:59
Når det gjelder planter, vil jeg anbefale å handle fra noen på nettakvariet. Det er endel som har masse flotte planter, og noen har ganske mange varianter i tillegg.
Det er som regel veldig hyggelige priser og store "porsjoner".
De aller fleste planter tåler fint å bli sendt i posten om selger ikke bor i nærheten av deg.
Dersom du i tillegg linker til denne tråden, og forteller hvilket lys du har, kan du sikkert få tilbud om en plantepakke som passer ditt behov.
Dersom du vil sette inn en "ønskes kjøpt" annonse, få med anntal liter, at du har bunnæring, om du har(kommer til å få) mye/lite bevegelse i vannet og hvilket lys du har.
Føler meg nesten som en selger for nettakvariet her. Men kjøper du privat, får du bestandig større og finere planter til en rimeligere pris enn i butikken. Da har du plutselig råd til å fylle opp endel i akvariet isetdet for å ha en "ørken".
PS: Dersom du gidder, kan du ta ut grusen, og putte en cm med sand over bunnnæringen. Dette vil hjelpe godt mot alger på litt lengre sikt - da er det bare røttene til plantene som får tak i godsakene.
Det er som regel veldig hyggelige priser og store "porsjoner".
De aller fleste planter tåler fint å bli sendt i posten om selger ikke bor i nærheten av deg.
Dersom du i tillegg linker til denne tråden, og forteller hvilket lys du har, kan du sikkert få tilbud om en plantepakke som passer ditt behov.
Dersom du vil sette inn en "ønskes kjøpt" annonse, få med anntal liter, at du har bunnæring, om du har(kommer til å få) mye/lite bevegelse i vannet og hvilket lys du har.
Føler meg nesten som en selger for nettakvariet her. Men kjøper du privat, får du bestandig større og finere planter til en rimeligere pris enn i butikken. Da har du plutselig råd til å fylle opp endel i akvariet isetdet for å ha en "ørken".
PS: Dersom du gidder, kan du ta ut grusen, og putte en cm med sand over bunnnæringen. Dette vil hjelpe godt mot alger på litt lengre sikt - da er det bare røttene til plantene som får tak i godsakene.
Postet 15.08.08 kl 00:37