- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Noe ekkelt i mit nye akvarium.
Noe ekkelt i mit nye akvarium.
Jeg sat opp et 190l akvarium siste helg. hadde i sand eller veldig små grus.
Nå er der små levende hvite geleklumper,som sitter på glasset, i tillegg er der små hvite orme som svømmer ved glasset (de er fra et par mm lange til 1 cm og så tykke som en sytråd.
Er der noen som vet hva dette er for noe? og hva skal jeg gjøre med det?.
Er det evt farlig for fiskene,når jeg engang putter i fisk.
Jeg vet det kommer fra sandet,jeg skylte det ellers mange gange i varmt vann. Hjelp
Nå er der små levende hvite geleklumper,som sitter på glasset, i tillegg er der små hvite orme som svømmer ved glasset (de er fra et par mm lange til 1 cm og så tykke som en sytråd.
Er der noen som vet hva dette er for noe? og hva skal jeg gjøre med det?.
Er det evt farlig for fiskene,når jeg engang putter i fisk.
Jeg vet det kommer fra sandet,jeg skylte det ellers mange gange i varmt vann. Hjelp
Postet 19.08.08 kl 08:57
Postet 19.08.08 kl 09:57
Vet du hva geleklumpene er for noe? der er bitte små og litt større,jeg ser de flytter seg på glasset.
Jeg har ikke fisk i dette akvarium,da det akkurat er sat opp. jeg har ikke matet...
Jeg skal bytte vann i kveld,og ta vekk alle klumpene jeg ser.
Hvor mye vann skal jeg bytte? halvdelen?( det er 9 dage siden der kom vann å sand i).
Jeg har ikke fisk i dette akvarium,da det akkurat er sat opp. jeg har ikke matet...
Jeg skal bytte vann i kveld,og ta vekk alle klumpene jeg ser.
Hvor mye vann skal jeg bytte? halvdelen?( det er 9 dage siden der kom vann å sand i).
Postet 19.08.08 kl 10:59
Postet 19.08.08 kl 11:01
Postet 19.08.08 kl 11:11
Disse markene er sannsynligvis planarier. Ikke farlig, men ser selvfølgelig litt "ekkelt" ut.
"Geléklumpene" høres ut som snegleegg. Dette er fra pestsnegler som ikke bestandig er så populært blant akvarister.
Sneglespisene fisk som botia spiser slike.
Men jeg synes det høres litt merkelig ut at du har begge deler allerede nå.
Du skriver at du kun har satt opp akvariet med sand/grus foreløpig. Stemmer det?
Ny grus inneholder ikke slikt, men du har kanskje kjøpt/fått brukt grus?
Edit:
Skrev innlegget før jeg så siste innspill fra deg
Men denne grusen i plastsekken - Var den helt ny og uåpnet?
"Geléklumpene" høres ut som snegleegg. Dette er fra pestsnegler som ikke bestandig er så populært blant akvarister.
Sneglespisene fisk som botia spiser slike.
Men jeg synes det høres litt merkelig ut at du har begge deler allerede nå.
Du skriver at du kun har satt opp akvariet med sand/grus foreløpig. Stemmer det?
Ny grus inneholder ikke slikt, men du har kanskje kjøpt/fått brukt grus?
Edit:
Skrev innlegget før jeg så siste innspill fra deg
Men denne grusen i plastsekken - Var den helt ny og uåpnet?
Postet 19.08.08 kl 11:14
Endret: 19.08.08 kl 11:15
Postet 19.08.08 kl 11:33
Postet 19.08.08 kl 22:31