- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tanker om disse fiskene til 100l
Tanker om disse fiskene til 100l
Inaktiv bruker
Hei og hå. Jeg har nå tenkt litt og funnet noen fisker jeg kunne tenkt meg å ha i min 100-liter. Jeg vet såklart at alle disse ikke kan kjøpes inn på en gang, men kunne uansett tenkt meg å jobbe meg sakte men sikkert fram mot følgende fiskebase i mitt akvarium:
3 Pleco
2 Øreål
7 Dverg-Gurami
10 Glødebåndstetra
8 Siamesiske Algeetere
12 "store" fisk, 18 "små", totalt 30 fisk.
Noen her sitter kanskje med spesifikke erfaringer etter å ha hatt en eller flere av disse fiskene ilag. Såvidt jeg kan forstå vil ingen av disse være faretruende mot hverandre. Jeg vet at øreålen kan spise mindre fisk, og da spesielt tenker jeg på glødebåndstetra, men jeg vet noen som har hatt disse ilag uten noen form for problemer. Tetraene ser omtrentlig større ut en kjeften til ålen. Lurer også på om antallet må justeres, eller om 30 fisk i liten til middels størrelse kan få det fint i en 100-liter. Den er FULL av hjemmeplasser, huler, og jeg har rundt 10-15 planter. Alt fra små bladplanter til lange bladplanter til moseball til flyteplante til vanngress. Gresset og de større bladplantene er plantet i en skog, så denne kommer i tillegg til hjemmeplassene.
Og om det ellers skulle være noe jeg ikke har tenkt på er jeg åpen for alle innskudd.
3 Pleco
2 Øreål
7 Dverg-Gurami
10 Glødebåndstetra
8 Siamesiske Algeetere
12 "store" fisk, 18 "små", totalt 30 fisk.
Noen her sitter kanskje med spesifikke erfaringer etter å ha hatt en eller flere av disse fiskene ilag. Såvidt jeg kan forstå vil ingen av disse være faretruende mot hverandre. Jeg vet at øreålen kan spise mindre fisk, og da spesielt tenker jeg på glødebåndstetra, men jeg vet noen som har hatt disse ilag uten noen form for problemer. Tetraene ser omtrentlig større ut en kjeften til ålen. Lurer også på om antallet må justeres, eller om 30 fisk i liten til middels størrelse kan få det fint i en 100-liter. Den er FULL av hjemmeplasser, huler, og jeg har rundt 10-15 planter. Alt fra små bladplanter til lange bladplanter til moseball til flyteplante til vanngress. Gresset og de større bladplantene er plantet i en skog, så denne kommer i tillegg til hjemmeplassene.
Og om det ellers skulle være noe jeg ikke har tenkt på er jeg åpen for alle innskudd.
Postet 20.08.08 kl 20:49
Preach07Jeg vet at øreålen kan spise mindre fisk, og da spesielt tenker jeg på glødebåndstetra, men jeg vet noen som har hatt disse ilag uten noen form for problemer. Tetraene ser omtrentlig større ut en kjeften til ålen.
Øreålen kan spise mindre fisk, ja. Men kan også angripe større fisker om nåtta!
Postet 20.08.08 kl 20:56
Postet 20.08.08 kl 20:57
Inaktiv bruker
heh back to the books then.
et lite sidespørsmål. hva ville skje, i teorien, om man fikk et pestsnegleproblem? dette spør jeg mest om av kuriøsitet, har ikke hatt indikasjoner på snegler og vasket plantene jeg kjøpte før jeg satte dem i. tok alle ut av pottene og fjernet mesteparten av biomaterialet de var plantet i. etterhvert som sneglebestanden stiger, ville fiskene begynne å dø pga næringsmangel, eller ville sneglene dø ut først?
et lite sidespørsmål. hva ville skje, i teorien, om man fikk et pestsnegleproblem? dette spør jeg mest om av kuriøsitet, har ikke hatt indikasjoner på snegler og vasket plantene jeg kjøpte før jeg satte dem i. tok alle ut av pottene og fjernet mesteparten av biomaterialet de var plantet i. etterhvert som sneglebestanden stiger, ville fiskene begynne å dø pga næringsmangel, eller ville sneglene dø ut først?
Postet 20.08.08 kl 21:10
Endret: 20.08.08 kl 21:12
Les litt om pleco og øreål i fiskebasen, de kan du ikke ha i et så lite kar.
Siamesisk algeeter blir også litt for stor. Til ditt kar passer det bedre med otto feks eller ancistrus
Ancistrusen kan bli like stor som siamesisk algeeter, men den bruker mindre plass enn siamesisk a. Siamesisk a er en veldig masete fisk som gjør mye ut av seg.
Dverggurami passer fint, men jeg vet ikke om 7 stk kanskje er litt mange? Det kommer jo an på kjønnsfordelinga du har tenkt å ha. Ofte kan guramihanner bli hissige mot hverandre, men om dvergguramien er mere fredelig får noen andre svare på
I utgangspunktet syns jeg du har valgt alt for mange fisk for 100L. Men det er også fordi det er en del feil fisk. leiter du i fiskebasen vil du finne mange typer fisk som du kan ha i ditt kar. Bruk litt tid på det, sjekk at de kan gå i 100L, om vannverdiene passer med de forskjellige fiskene du har lyst på og spør gjerne litt mer her på forum.
Lykke til med nytt akvarie
Siamesisk algeeter blir også litt for stor. Til ditt kar passer det bedre med otto feks eller ancistrus
Ancistrusen kan bli like stor som siamesisk algeeter, men den bruker mindre plass enn siamesisk a. Siamesisk a er en veldig masete fisk som gjør mye ut av seg.
Dverggurami passer fint, men jeg vet ikke om 7 stk kanskje er litt mange? Det kommer jo an på kjønnsfordelinga du har tenkt å ha. Ofte kan guramihanner bli hissige mot hverandre, men om dvergguramien er mere fredelig får noen andre svare på
I utgangspunktet syns jeg du har valgt alt for mange fisk for 100L. Men det er også fordi det er en del feil fisk. leiter du i fiskebasen vil du finne mange typer fisk som du kan ha i ditt kar. Bruk litt tid på det, sjekk at de kan gå i 100L, om vannverdiene passer med de forskjellige fiskene du har lyst på og spør gjerne litt mer her på forum.
Lykke til med nytt akvarie
Postet 20.08.08 kl 21:11
Preach07heh :) back to the books then. et lite sidespørsmål. hva ville skje, i teorien, om man fikk et pestsnegleproblem? dette spør jeg mest om av kuriøsitet, har ikke hatt indikasjoner på snegler og vasket plantene jeg kjøpte før jeg satte dem i. tok alle ut av pottene og fjernet mesteparten av biomaterialet de var plantet i. etterhvert som sneglebestanden stiger, ville fiskene begynne å dø pga næringsmangel, eller ville sneglene dø ut først?
Fiskene dine vil absolutt ikke ta noen skade av snegler! Snegler er nyttedyr også. Spiser matrester og alger. Blir det veldig veldig mange kan de begynne å spise på plantene dine, men som sagt det skal mange til før de blir et problem.
Tror veldig mange bare absolutt ikke vil ha snegler i karet sitt fordi så mange snakker om det som pest og plage. Jeg skjønner ikke hvorfor.. Hos meg får de jeg ser leve opp. De plager verken meg, fisk eller planter. Blir de for mange kan du knuse dem mot glasset og la fiskene ta seg av resten. De spiser dem gjerne
Postet 20.08.08 kl 21:16
Inaktiv bruker
da roer vi ned til 4-5 dverg-gurami. glødebåndstetra skal jeg uansett ha, men disse går jo helt fint. synes vanlige neontetra er kjedelige da jeg ser disse i stort sett alle familieakvarier. glødebånsdtetra er en litt mer "underground" variant som i tillegg ser sinnsykt fet ut. hvis den ser rett mot deg ser det ut som den har djeveløyne
den informasjonen nederst på fiskeprofilene har gått meg hode forbi når jeg har sittet og lest
red: kjæresten hadde en gang en eplesnegle. jeg syntes også det var en flott addisjon til akvariet. en annen type liv. forøvrig kunne jeg tenkt meg en reke eller tre på sikt også, men den tid den forumpost.
red 2: nå ble det mye att og fram i postene mine, men til innlegget under så sier jeg bare YES YES reker er dritkule!
den informasjonen nederst på fiskeprofilene har gått meg hode forbi når jeg har sittet og lest
red: kjæresten hadde en gang en eplesnegle. jeg syntes også det var en flott addisjon til akvariet. en annen type liv. forøvrig kunne jeg tenkt meg en reke eller tre på sikt også, men den tid den forumpost.
red 2: nå ble det mye att og fram i postene mine, men til innlegget under så sier jeg bare YES YES reker er dritkule!
Postet 20.08.08 kl 21:18
Endret: 20.08.08 kl 21:23
Postet 20.08.08 kl 21:21
Inaktiv bruker
forslag til kjønnskvotering på guramiene? forstår at par ofte svømmer ilag, men har også hørt at det kan være lurt å ha et høyere antall hunner for å fordele stresset av å bli jaget. lurte fordi jeg leste om paletter i en annen tråd hvor Tante Astrid så pent påpekte at de er parfisk og at ekstra hunner vil det "gå hardt utover". siden dverg-gurami også (antageligvis) er parfisk lurte jeg på om samme regel gjelder her. han jager etter henne av og til, men ikke så altfor ofte. for det meste får hun være i fred.
Postet 21.08.08 kl 02:04
Dropp guramiene. De trives i stillestående vann, mens glødebåndstetraene trives i vann med litt strøm i.
Det virker som om du liker Asia og Sør-Amerika veldig godt. Jeg er selv veldig glad i de biotopene selv. Jeg anbefaler deg å prøve deg på Sør-Amerika.
Vannet skal ha relativt mye strøm, og en pH på 6-7 og en gH på ca 0. Temperaturen bør ligge mellom 23-27 grader celsius.
Fisk du kan velge mellom:
Ulike Corydorasarter, velg helst én art og ha 4 hanner og 2 hunner av den arten
Sommerfuglciklider
Apistogramma-arter(sjekk Apistgramma Cacatuoides)
Ulike tetra-arter(glødebåndstetra feks, sjekk ut rød fantomtetra og svart fantomtetra)
Eplesnegler (disse er FANTASTISKE når det kommer til renhold!!!)
Ciklider: Husk å bare ha ett par, hvis ikke kan det bli mye slossing om revir osv. Under lek er de fleste ciklider veldig terretorielle. Velg da naturligvis en dvergciklideart.
Jeg anbefaler deg da denne sammensetningen
Corydoras Paleatus, 2 hanner og 4 hunner
5-8 gødebåndstetra
2 apistogramma cacatuoides(hunn og hann)
2 eplesnegler
Slik tenker jeg akvairet ditt blir/burde se ut om du går for overnevnte løsning.
R
Der du plasser den større hulen kommer Apistogrammaene til å oppholde seg. Der vil de være veldig revirdannene og jage bort andre fisk. Derfor er tetraene helt supre for deg å ha - en naturlig jagefisk som man kan jage masse på da den i naturen stimer og derfor er bygd til det.
Cory
Her vil corydorasen oppholde seg, den vil også gjemme seg en goood del, så gjemmesteder på bunnen er da helt essensielt. Og da selvfølgelig i hele karet og ikke bare et lite område. Bruk sand, disse fiskene graver!
Tetra
Her er det jo åpent, så her vil tetraene oppholde seg. De vil oppholde seg mest fra hele midtsjiktet til topp, men også på bunnen.
Plantene er jo ganske bredt, pass på å velge planter til riktig fisk og forhold!
Planteskogen jeg tegnet(haha) bør være ganske tett og stor.
Lykke til!
Det virker som om du liker Asia og Sør-Amerika veldig godt. Jeg er selv veldig glad i de biotopene selv. Jeg anbefaler deg å prøve deg på Sør-Amerika.
Vannet skal ha relativt mye strøm, og en pH på 6-7 og en gH på ca 0. Temperaturen bør ligge mellom 23-27 grader celsius.
Fisk du kan velge mellom:
Ulike Corydorasarter, velg helst én art og ha 4 hanner og 2 hunner av den arten
Sommerfuglciklider
Apistogramma-arter(sjekk Apistgramma Cacatuoides)
Ulike tetra-arter(glødebåndstetra feks, sjekk ut rød fantomtetra og svart fantomtetra)
Eplesnegler (disse er FANTASTISKE når det kommer til renhold!!!)
Ciklider: Husk å bare ha ett par, hvis ikke kan det bli mye slossing om revir osv. Under lek er de fleste ciklider veldig terretorielle. Velg da naturligvis en dvergciklideart.
Jeg anbefaler deg da denne sammensetningen
Corydoras Paleatus, 2 hanner og 4 hunner
5-8 gødebåndstetra
2 apistogramma cacatuoides(hunn og hann)
2 eplesnegler
Slik tenker jeg akvairet ditt blir/burde se ut om du går for overnevnte løsning.
R
Der du plasser den større hulen kommer Apistogrammaene til å oppholde seg. Der vil de være veldig revirdannene og jage bort andre fisk. Derfor er tetraene helt supre for deg å ha - en naturlig jagefisk som man kan jage masse på da den i naturen stimer og derfor er bygd til det.
Cory
Her vil corydorasen oppholde seg, den vil også gjemme seg en goood del, så gjemmesteder på bunnen er da helt essensielt. Og da selvfølgelig i hele karet og ikke bare et lite område. Bruk sand, disse fiskene graver!
Tetra
Her er det jo åpent, så her vil tetraene oppholde seg. De vil oppholde seg mest fra hele midtsjiktet til topp, men også på bunnen.
Plantene er jo ganske bredt, pass på å velge planter til riktig fisk og forhold!
Planteskogen jeg tegnet(haha) bør være ganske tett og stor.
Lykke til!
Postet 21.08.08 kl 11:31
Inaktiv bruker
^^
dette virket som et flott opplegg. jeg har allerede innredet akvariet. på høyre side er en kongresjon med røtter, posisjonert slik at det er en haug med tuneller og huler der. festet også et par røtter på sugekopp på den siden som stikker ut over rotkongresjonen min slik at det i det hele tatt er masse flotte plasser med skygge på den siden av akvariet. på venstre side har jeg alt plantet en stor skog. jeg har fire klaser med gress som stikker nesten opp til toppen, og to klaser med en plante so har lange stilker og store blad, disse stikker også opp till overflaten. det flyter også rundt litt sjøgress. jeg er ikke helt inne på navnene på disse og spurte praktisk talt ikke i butikken da jeg kjøpte dem, tok bare de som så fine ut. sanden, eller grusen, jeg bruker er en blanding av håndplukket stein fra fjellbekker, glatte runde steiner som jeg kjøpte på en dekorasjonsfabrikk, og akvariegrus fra fin til middels fin størrelse. alt i alt er det en ganske grov bunn. jeg har vel falt i fella som jeg leste mye om, at jeg dekorerte et akvarium, og nå prøver å finne fisk som passer i det. istedenfor motsatt, som de fleste anbefaler. har blåst bort i overkant av akvariumsbudsjettet mitt og er nå fulltids-student, så en større omarrangering av akvariet er neppe aktuelt med det første. det som heller er aktuelt er at jeg skal sette opp et til en gang i framtiden. har allerede tatt med meg mange baktanker jeg skal ha når jeg gjør dette.
men skal studere de fiskene du foreslo og lese mer. noen av dem kan kanskje gå helt fint. eplesnegle er jeg spesielt interessert i. hvordan ville et grovt bunnlag ligge med en slik en?
red: sidespørsmål, er det rett å anta at en eplesnegle ville ha en positiv effekt på syklusen i akvariet i start-fasen?
dette virket som et flott opplegg. jeg har allerede innredet akvariet. på høyre side er en kongresjon med røtter, posisjonert slik at det er en haug med tuneller og huler der. festet også et par røtter på sugekopp på den siden som stikker ut over rotkongresjonen min slik at det i det hele tatt er masse flotte plasser med skygge på den siden av akvariet. på venstre side har jeg alt plantet en stor skog. jeg har fire klaser med gress som stikker nesten opp til toppen, og to klaser med en plante so har lange stilker og store blad, disse stikker også opp till overflaten. det flyter også rundt litt sjøgress. jeg er ikke helt inne på navnene på disse og spurte praktisk talt ikke i butikken da jeg kjøpte dem, tok bare de som så fine ut. sanden, eller grusen, jeg bruker er en blanding av håndplukket stein fra fjellbekker, glatte runde steiner som jeg kjøpte på en dekorasjonsfabrikk, og akvariegrus fra fin til middels fin størrelse. alt i alt er det en ganske grov bunn. jeg har vel falt i fella som jeg leste mye om, at jeg dekorerte et akvarium, og nå prøver å finne fisk som passer i det. istedenfor motsatt, som de fleste anbefaler. har blåst bort i overkant av akvariumsbudsjettet mitt og er nå fulltids-student, så en større omarrangering av akvariet er neppe aktuelt med det første. det som heller er aktuelt er at jeg skal sette opp et til en gang i framtiden. har allerede tatt med meg mange baktanker jeg skal ha når jeg gjør dette.
men skal studere de fiskene du foreslo og lese mer. noen av dem kan kanskje gå helt fint. eplesnegle er jeg spesielt interessert i. hvordan ville et grovt bunnlag ligge med en slik en?
red: sidespørsmål, er det rett å anta at en eplesnegle ville ha en positiv effekt på syklusen i akvariet i start-fasen?
Postet 21.08.08 kl 12:50
Endret: 21.08.08 kl 12:55
Kjempebra forslag Betta Splendens ga deg! Da vil du få et akvarie du blir fornøyd med
Men den grusen du har passer nok dårlig for både cory og apistogramma.. Cory bruker bartene for å grave rundt i sanda, kan skade seg på grus. Apistogramma er jordspiser og er avhengig av sand.
Men blir det vanskelig for deg å bytte ut til sand? Du har så mye mer av fisk å velge blandt når du bruker sand. Har du ingen elv eller strand med fin sand som du kan hente fra?
Men den grusen du har passer nok dårlig for både cory og apistogramma.. Cory bruker bartene for å grave rundt i sanda, kan skade seg på grus. Apistogramma er jordspiser og er avhengig av sand.
Men blir det vanskelig for deg å bytte ut til sand? Du har så mye mer av fisk å velge blandt når du bruker sand. Har du ingen elv eller strand med fin sand som du kan hente fra?
Postet 21.08.08 kl 13:40
Du kan hente sand fra stranden, eller kjøp en sekk med biltemasand til 50 kr, også får du 25kg sand for den lille prisen. Billig og bra!
Eplesnegler spiser mye dritt, men her inne så er dritt et synomym for matrester, døde fisk, dødeplanterester og noe fiskebæsj(hvis den er dårlig fordøyd). I startfasen i et kar vil du slite med ting som nitritt osv, og det er det plantene som tar seg av.
Har du kanskje disse plantene?
Vanlig sverdplante
Tigervallisneria
Personlig er jeg så utrolig fan av tigervallisneria - den vokser og trives så utrolig enkelt! Har ikke CO2 eller gjødsel eller noe der den går nå.
Eplesnegler spiser mye dritt, men her inne så er dritt et synomym for matrester, døde fisk, dødeplanterester og noe fiskebæsj(hvis den er dårlig fordøyd). I startfasen i et kar vil du slite med ting som nitritt osv, og det er det plantene som tar seg av.
Har du kanskje disse plantene?
Vanlig sverdplante
Tigervallisneria
Personlig er jeg så utrolig fan av tigervallisneria - den vokser og trives så utrolig enkelt! Har ikke CO2 eller gjødsel eller noe der den går nå.
Postet 22.08.08 kl 00:16
Betta Splendens......Jeg anbefaler deg å prøve deg på Sør-Amerika. Vannet skal ha relativt mye strøm,...... Jeg anbefaler deg da denne sammensetningen Corydoras Paleatus, 2 hanner og 4 hunner 5-8 gødebåndstetra 2 apistogramma cacatuoides(hunn og hann) 2 eplesnegler
De fleste Apistogramma liker absolutt ikke mye strøm.
Om den foreslåtte kombinasjonen av Corydoras og Apistogramma, kan det for eksempel leses hvor lite anbefalelsesverdig dette er, ut av svarene i denne tråden.
Postet 22.08.08 kl 01:12
Tom C[QUOTE=Betta Splendens]......Jeg anbefaler deg å prøve deg på Sør-Amerika. Vannet skal ha relativt mye strøm,...... Jeg anbefaler deg da denne sammensetningen Corydoras Paleatus, 2 hanner og 4 hunner 5-8 gødebåndstetra 2 apistogramma cacatuoides(hunn og hann) 2 eplesnegler
Om den foreslåtte kombinasjonen av Corydoras og Apistogramma, kan det for eksempel leses hvor lite anbefalelsesverdig dette er, ut av svarene i denne tråden.
Jeg har selv Apistogramma og Cory sammen, og jeg bare god erfaring med det. Hvis du designer akvariet slik at coryene har et sted å gjemme seg så går det vel greit?
Coryene mine gjemmer seg under lave planter/røtter osv, og det er dit dem drar når de blir skremt.
Postet 22.08.08 kl 10:20
Betta SplendensJeg har selv Apistogramma og Cory sammen, og jeg bare god erfaring med det. Hvis du designer akvariet slik at coryene har et sted å gjemme seg så går det vel greit? Coryene mine gjemmer seg under lave planter/røtter osv, og det er dit dem drar når de blir skremt.
Vel, jeg har sett bolivianske sommerfuglciklider i lek med cory i karet, og de coryene blir hakka ganske grundig på og dette er vel en av de mest snille sør-amerikanerne. Som mona o nevnte i en annen tråd så er ikke coryene smarte nok til å forstå når de blir jaga, dermed kan det sikkert bli ganske stygt med enda hissigere fisker som de fleste apistoer vil være. Så å anbefale det ville jeg ikke gjort til noen.
Postet 22.08.08 kl 11:22
Endret: 22.08.08 kl 11:23
Postet 22.08.08 kl 17:53
Betta Splendens[QUOTE=Tom C][QUOTE=Betta Splendens]......Jeg anbefaler deg å prøve deg på Sør-Amerika. Vannet skal ha relativt mye strøm,...... Jeg anbefaler deg da denne sammensetningen Corydoras Paleatus, 2 hanner og 4 hunner 5-8 gødebåndstetra 2 apistogramma cacatuoides(hunn og hann) 2 eplesnegler
Jeg har selv Apistogramma og Cory sammen, og jeg bare god erfaring med det. Hvis du designer akvariet slik at coryene har et sted å gjemme seg så går det vel greit?
Coryene mine gjemmer seg under lave planter/røtter osv, og det er dit dem drar når de blir skremt.
Det kan gå bra og det kan også gå skikkelig dårlig, med påfølgende skada/død fisk om akvariet er for lite. Uansett så bør man ta det TomC til etterrettning, for han er en av de i Norge som kan mest om Apistogramma, hvordan de lever i sitt naturlige habitat osv.
Hovedproblemet er at coryene ikke skjønner når de er i trøbbel og kommer tilbake til samme sted like etter, og til slutt så får ciklidene nok og går skikkelig til angrep.
Og vil man lese litt om Apistogramma bør man sjekke ute siden hans.
Postet 22.08.08 kl 18:19
Endret: 22.08.08 kl 18:23