Kritisk høyt nitrat

Har endelig skaffet meg et bitte lite akvarium på 5-7literca..

men nitrat nivået er på 250!
TH er på ca 7
E er på ca7
PPm er på ca 6
TAC er på ca2-4
PH er på 7

har testa med sånn multi stikk strips (25 per pakkning)
bytta vann og rensa stein grus 7 ganger til vannet var Krystal flott og rent.
puttet så i riktige mengder med Aquasafe og sånt alt så perfekt ut grei temp på vannet og fiskene ble puttet tilbake og i dag så begynner vannet og bli ikke mye men bitte litt grumsete..

Av fisk så har jeg følgende:
et stk sølvhai (ca5cm lang 1.3cm høy)

6 stk fisk (husker ikke navnet på de nå) med farger som gule og røde og striper og sånt ca 40prosent mindere en en sølv hai
pluss 10 bittte bitte små stim-fisk lyser blått i lyset(veldig fine)
og til slutt 2 stykk trekant fisk sølv hvis dere skjønner hva jeg mener er ca 4cm fra bunn til toppen på tekaneformen på fisken..ble fortalt at disse kunne bli helt opp til 30cm!!

noen her som vet hva jeg må gjøre???
og til større kar..
vil ikke anbefale slike kar til fisker...

det du har oppi der hører ikke hjemme i en 5-7 liter kar..

søk på sølvhai så vil du kanskje få sjokk når du ser hvor mange liter den kreve og dessuten er det en stimfisk..

skulle dette lille karet ha vært brukt til noe, så kanskje jeg ville ha puttet oppi reker...
Hildrum76
og til større kar.. vil ikke anbefale slike kar til fisker...

men vasket jo og skyllet karet i går til alt var helt reint og krystal klart?
må ha skjed over natta eller noe
har du filter? hvis ikke, vil du aldri bli kvitt nitritten. filteret trenger 4-5 uker på å kjøres inn.
forøvrig er søvhai stimfisk og de trenger kar på nærmere 100 ganger størrelsen på karet ditt.
5-7 liter egner seg desverre ikke til fisk.. er stygt redd for at de aller fleste fiskene kommer til å dø om du ikke gjør noe.
sølvhai
Av fisk så har jeg følgende: et stk sølvhai (ca5cm lang 1.3cm høy) 6 stk fisk (husker ikke navnet på de nå) med farger som gule og røde og striper og sånt ca 40prosent mindere en en sølv hai pluss 10 bittte bitte små stim-fisk lyser blått i lyset(veldig fine) og til slutt 2 stykk trekant fisk sølv hvis dere skjønner hva jeg mener er ca 4cm fra bunn til toppen på tekaneformen på fisken..ble fortalt at disse kunne bli helt opp til 30cm!!

får jeg spørre hva du tenkte på når du kjøpte dette, og hadde oppi disse fiskene, som du attpåtil fikk høre at de kunne bli opptil 30 cm..?
var det ikke en tanke på at de må ha større hjem, alle sammen...
Oppfattet ikke om det dreier seg om et nyoppstartet kar?

Årsaken kan være at det ikke er innkjørt enda, men et kar på 6-7 liter(?), det egner seg dårlig til så mange fisker. Det er litt utrolig om du kjøpte alle fiskene samtidig som karet. Butikkansatte burde fortalt deg at dette betyr trøbbel.

Et lite kar kan godt brukes til mye rart: yngelkar, reker og annet smått.

Det egner seg dårlig til så mange fisker som du har, desverre.

Det eneste som hjelper er vannbytte, og vannbytte igjen. Du må nok bytte minst 50% av vannet opptil 2 ganger daglig. La grusen være i ro.
Tror ikke at du vil ha en god erfaring med akvariehobbyen din med et så lite akvarium. Det krever mye mer vedlikehold og stell, og så er det utrolig lite som trives når det blir så trangt.

Om jeg var deg ville jeg dra tilbake til butikken med mesteparten av fisken - om de overlever til i morgen. Det er dårlig gjort om de visste at du kun hadde et akvarium på 6-7 liter, og likevel solgte deg så mange fisk!

Ser at mange har svart mens jeg har skrevet, men sender det likevel.
RuthA e Bakk
Oppfattet ikke om det dreier seg om et nyoppstartet kar? Årsaken kan være at det ikke er innkjørt enda, men et kar på 6-7 liter(?), det egner seg dårlig til så mange fisker. Det er litt utrolig om du kjøpte alle fiskene samtidig som karet. Butikkansatte burde fortalt deg at dette betyr trøbbel. Et lite kar kan godt brukes til mye rart: yngelkar, reker og annet smått. Det egner seg dårlig til så mange fisker som du har, desverre. Det eneste som hjelper er vannbytte, og vannbytte igjen. Du må nok bytte minst 50% av vannet opptil 2 ganger daglig. La grusen være i ro. Tror ikke at du vil ha en god erfaring med akvariehobbyen din med et så lite akvarium. Det krever mye mer vedlikehold og stell, og så er det utrolig lite som trives når det blir så trangt. Om jeg var deg ville jeg dra tilbake til butikken med mesteparten av fisken - om de overlever til i morgen. Det er dårlig gjort om de visste at du kun hadde et akvarium på 6-7 liter, og likevel solgte deg så mange fisk! Ser at mange har svart mens jeg har skrevet, men sender det likevel.

Ok Takker for et koselig og meget bra svar,skal reise ned og kjefte litt på de i morgen...
trudde de hadde peiling på sånt i en dyre butikk..

men men..Man lærer så lenge man lever..

Bare hyggelig.

Vi har jo alle vært nybegynnere en gang!

Det er derfor det er så godt å ha et forum som dette slik at en kan få litt råd og tips.

Lykke til i morgen når du skal tilbake med fiskene.
RuthA e Bakk
Bare hyggelig. Vi har jo alle vært nybegynnere en gang! Det er derfor det er så godt å ha et forum som dette slik at en kan få litt råd og tips. Lykke til i morgen når du skal tilbake med fiskene.

Tusen takkk...

ha en strålende kveld.

PS:Er et helt nytt akvarium, med pumpe (ca 8liter pumpe kratft i minuttet) og er kun 3 dager gammelt..
koselig at du tok deg tid til og gi meg god hjelp..Takker og Bukker Hehe

Hei der. Ser du har fått mange gode svar allerede, ville bare tipse deg om en genial ting her på Akvaforum

Akvarieskolen skulle vært påbudt for alle å lese Det er for all del ikke kjedelig, og utrolig nyttig for å få en rask og grei "innføring" i akvariehold Spesielt da "vannverdier" og "oppstart av akvarium".

Ellers bør du være OBS på at nitrat og nitrit er 2 forskjellige ting.
No2(Nitrit) er giftigst, og kommer ca to uker etter oppstart av akvarium. Dette dreper fisk raskt, og eneste som hjelper mot dette er vanbytte, vannbytte, vannbytte(nei, ingenting av det juggelet du får prakket på deg av altfor ivrige selgere på dyrebutikker hjelper, heller ikke Akvasafe!)
No3 er nitrat, som brukes av bl.a planter og alger. Vannbytte er vel det eneste som hjelper her og, dog er det ikke nødvendig å holde nitrat på null(no2 skal ligge på 0!).

Du kan lese mer om akkurat dette under vannverdier på A.skolen

Strips test er humbug og bortkastete penger, har erfart dette selv, flere ganger! Kjøp dråpetester med en gang, No2, No3, PH og ammoniakk er viktigst!

Samme med Akvasafe, bare bortkastete penger om du ikke har klor, eller lignende i vannet, og du ikke kan lagre vannet natten over. Om du søker å leter litt rundt her på forum vil du finne mange som oppdager ivrige selgere på dyrebutikker, og folks oppfatning av dem.

Puh, dette ble langt Håper dog at du fikk noe inn, det er vanskelig i starten, med mange rare ord
Håper og at du får levert alle fiskene tilbake!
Slenger med et bilde av det som lever i 17 litern min, krabbe-sint
Sanne
har du filter? hvis ikke, vil du aldri bli kvitt nitritten. filteret trenger 4-5 uker på å kjøres inn. forøvrig er søvhai stimfisk og de trenger kar på nærmere 100 ganger størrelsen på karet ditt. 5-7 liter egner seg desverre ikke til fisk.. er stygt redd for at de aller fleste fiskene kommer til å dø om du ikke gjør noe.

jepp, har filter kjøpte et sett med et lite akvarium og pumpe og lys plus ei blå led lampe til natta når hoved lyset er sluket..

Akvariet er 3 dager gammelt..

MEN!!kunne jeg beholdt den ene sølv haien og de 10 bitte bitte bitte små stim fiskene på et akvarium av denne størelsen??
eller 2 av de trekant fiskene og de 10 små stim fiskene?
PS:leste at de trekant fiskene bruker et par ÅR på og bli så store..

Ser nemlig på dette som en slags test,,, for og se om jeg virkelig vil satse på dette og kjøpe et mye større akarium om ca 2mnd hvis dette går bra.
Takk for svar

Både Positive og Negative.
Tine Zachariassen
Hei der. Ser du har fått mange gode svar allerede, ville bare tipse deg om en genial ting her på Akvaforum:) [URLBLOCK1] skulle vært påbudt for alle å lese:) Det er for all del ikke kjedelig, og utrolig nyttig for å få en rask og grei "innføring" i akvariehold:) Spesielt da "vannverdier" og "oppstart av akvarium". Ellers bør du være OBS på at nitr[I]a[/I]t og nitr[I]i[/I]t er 2 forskjellige ting. No2(Nitrit) er giftigst, og kommer ca to uker etter oppstart av akvarium. Dette dreper fisk raskt, og eneste som hjelper mot dette er vanbytte, vannbytte, vannbytte(nei, ingenting av det juggelet du får prakket på deg av altfor ivrige selgere på dyrebutikker hjelper, heller ikke Akvasafe!) No3 er nitrat, som brukes av bl.a planter og alger. Vannbytte er vel det eneste som hjelper her og, dog er det ikke nødvendig å holde nitrat på null(no2 skal ligge på 0!). Du kan lese mer om akkurat dette under vannverdier på A.skolen:) Strips test er humbug og bortkastete penger, har erfart dette selv, flere ganger! Kjøp dråpetester med en gang, No2, No3, PH og ammoniakk er viktigst! Samme med Akvasafe, bare bortkastete penger om du ikke har klor, eller lignende i vannet, og du ikke kan lagre vannet natten over. Om du søker å leter litt rundt her på forum vil du finne mange som oppdager ivrige selgere på dyrebutikker, og folks oppfatning av dem. Puh, dette ble langt:) Håper dog at du fikk noe inn, det er vanskelig i starten, med mange rare ord:) Håper og at du får levert alle fiskene tilbake! Slenger med et bilde av det som lever i 17 litern min, krabbe-sint:)

Dæven,, det var gutten sin det!!!

Skal sjekke og lese og pugge den linken du ga meg.
Hjertelig tusen takk åsså.

er koselig med fisk.

MEN!!kunne jeg beholdt den ene sølv haien og de 10 bitte bitte bitte små stim fiskene på et akvarium av denne størelsen??
eller 2 av de trekant fiskene og de 10 små stim fiskene?
PS:leste at de trekant fiskene bruker et par ÅR på og bli så store..

Ser nemlig på dette som en slags test,,, for og se om jeg virkelig vil satse på dette og kjøpe et mye større akarium om ca 2mnd hvis dette går bra.

Skal tro om denne "siter" greian ble rett nå:?)

Nei, Sølvhai.. Å beholde noen av disse fiskene blir HELT feil! Fiskene trenger for det første MYE større plass. Og for det andre utsetter du dem for Veldig Giftige stoffer!
Å ha "innkjøringsfisk" er ihvertfall jeg, og flere andre ve jeg, HELT imot!

Vi må tenke og huske på at det er faktisk Vi som har valgt å ta alle disse fiskene inn i vårt hjem, vi må da gjøre vårt beste for å gjøre miljøet i akvariet best mulig for akkurat DE fiskene(det være seg en pleco, neon tera, gullfisk, osv) De har alle forskjellige behov, noen trenger kaldere vann, andre varmere. Noen trenger høy PH, andre lav, andre trenger mye plass å svømme på, andre ligger mest i ro og trenger da gode skjulesteder.

Jeg vil anbefale deg å for det første lese, les alt du kommer over, tråder startet av andre, de forskjellige artiklene som er å finne her, osv.
Så vil jeg med en gang anbefale deg å kjøpe et større kar, minst ca 100. Du vil ikke angre! Det kan jeg nesten love deg! (Av en eller annen grunn har dette med akvarium en tendens til å "ta litt av".. Jeg f.eks begynte med et kar på 60 l i august 07, nå er vi oppe i 11-12 kar fra størrelsen 17-600. Bare å les min personlige tråd

Håper dette har satt deg på bedre og nye tanker
Plussmedlem
sølvhai
MEN!!kunne jeg beholdt den ene sølv haien og de 10 bitte bitte bitte små stim fiskene på et akvarium av denne størelsen?? eller 2 av de trekant fiskene og de 10 små stim fiskene? PS:leste at de trekant fiskene bruker et par ÅR på og bli så store..

Nei.
Du kan ha reker i denne størrelsen.
Trekantfisk? Mener du scalare?
Stimfisken din (neontetra?) må også ha større plass.
Med eit så lite kar og filter,vil du ikkje få biologisk kapasitet til å ha noe annet enn planter og til nød ein kampfisk.Siden du nettopp har startet karet, burde du vente ca. 36 dager før du har fisk oppi, slik at den biologiske balansen(Nitritsyklusen) er ok. Har du fisk oppi før den tida, må du passe på nitrit,(Kommer etter ca. 14 dager) og ha daglige vannbytter.
Kjære vene !

Det er jo mindre enn vanninnholdet en normal bøtte det.

Ante ikke at de solgte så små akvarier. Solgte de deg fiskene og akvariet SAMTIDIG?

Dette er for lite til å ha fisker i, faktisk så blir det dyreplageri. Beklager å si det.

jeg ville tatt en tur til butikken og gitt dem en lekse. De har virkelig solgt deg feil fisker.
Jeg har vanskelig for å tro at alle de fiskene får plass i 5-7 liter :/ Sikker på at det ikke er litt større?
nå skal du få noe jeg mener og selv har erfart er et godt råd.

- I morgen, pakker du fisken din i poser (med vann selvfølgelig), tar med deg de og "akvariet" ditt ned på butikken du kjøpte det og ber pent om å få tilbake pengene. Om du ikke får det vifter du dyreverns- og kjøps loven lett oppunder nesen på de og spør om de har hammer og spiker til døra.

Når du så har fått tilbake pengene dine gir du dem fingeren og ber de pent og pyntelig om å reise til kualalumpur.

Så tar du med deg pengene på en annen butikk og kjøper deg et kar på 50-100 liter. og INGEN FISK!

Deretter følger du oppskriften på oppstart av akvarie til punkt og prikke. Hvorfor? Fordi du vil ha mye mer glede av dette akvariet enn av finger bøllet du alt har blitt lurt til å kjøpe.

19 fisk + grus og filter i 8 liter? halla.. hvordan fikk du plass til de a? ringte det ingen bjelle når du så at fiskene ikke fikk rørt på seg da?
I hvertfall.. det "akvariet" du har nå kan du jo bruke til popcorn eller noe sånn.. uegnet til noe annet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap