Fisk, lys, planter, jeg er forvirret..

Endelig står akvariet klart, det godgjør seg i påvente av nye innbyggere. Det er helt nystartet. Vi trodde vi visste hva vi gjorde da vi kjøpte inn grus osv, men nå er jeg bare forvirret.

Vi har et 400 l kar med 2 stk t8 36w rør m/reflektorer, rådasand 0,8-1,2 mm med engelsk elvegrus over, har litt planter, 7-8 stk.
TAM-Alna anbefalte å ha elvegrus, mens han på Akvariemagasinet(jeg ble svett og følte meg som en idiot) ba oss kaste ut elve grusen, kjøpe 2 lysrør til, og putte minst 50 planter i.
Jeg forsøkte å spørre hva slags fisk han på akvariemagasinet anbefalte men fikk aldri noe fornuftig svar, så da får jeg spørre her.

Den grusen vi har kjøpt forblir i karet inntil videre, og vi skal kjøpe mer lys når vi får penger til det.
Eneste jeg vet er at vi skal ha Ancistrus sp, det vil gubben ha.
Spørsmålene er:

1) Skal karet stå et par uker før jeg begynner å teste vannet, eller skal jeg teste med en gang og så bytte vann etter nitrittnivå/ph?

2) Vi skal ha litt planter, men som i et selskapskar, hvor mye lys trenger vi per liter i watt?

3) Kan noen være behjelpelig med forslag til ulike fisk som kan gå sammen her, temp på rundt 25 grader i vannet. Jeg ser ikke skogen for bare trær akkurat nå, og det er greit å ha litt planer når jeg går inn i butikken. Vi vil jo da gjerne ha litt nybegynnerfisk, men kanskje ikke bare tetraer og guppy heller... Evnt tips til hvordan jeg enkelt går fram for å finne ut hvilke som går greit sammen?

Håper noen gidder å lese frustrasjonen til en forvirret nybegynner og forbarme seg over den.

Jeg var akkurat der du er nå for relativt kort tid siden. Hørte på motstridende meninger og tips og leste alt jeg kom over. Siden jeg er så fersk har jeg lite erfaring å hjelpe deg med, men jeg har et råd: Ta det med ro! Det eneste som kan være lurt å gjøre ganske snart er å sette i gang filteret. Så har du masser av tid til å finne ut hva slags akvariemiljø du egentlig ønsker, skille ulike råd og "konsulenter" fra hverandre og sakte, men sikkert arbeide deg frem til et akvarium som blir slik DU vil ha det. Da vet du hva du skal se etter og spørre om i butikken. Lykke til med en givende hobby.

Les også disse artiklene. De er gull verdt for oppstart
Jeg vil også råde deg til å lese så mye som mulig før du begynner å plumpe oppi både fisk og planter.

En av mange typisk feil man gjør i starten er å kjøpe for mange ulike planter og fisk, så man ender opp med en "fiskesuppe" uten helhet.

Da det eneste "sikre" dere har bestemt dere for er Ancistrus sp, har dere et godt utgangspunkt.

Svarene på de to første spørsmålene finner du lett dersom du leser artiklene i linken.

Mitt personlige fiskesammensetningstips er en stor stim av eksempelvis rødmunntetra (eneste stimfisken som virkelig ”stimer” i akvarium), en gruppe av en større fisk, eksempelvis scalare eller bolivansk sommerfugl ciklide, noen corydoras på bunn, og selvfølgelig noen algespisere eksempelvis Ancistrus. Dette er selvfølgelig kun min subjektive mening

Vil i hvert fall råde dere til å skaffe dere et skikkelig utvendig filter (eller fler) først som sist. Dette er en av investeringene man virkelig vil få bruk for. Leser du litt på forumet finner du flere gode varianter du kan velge. Selv foretrekker jeg Eheimfiltrene.

Lykke til med valgene og hobbyen.
eirikfo
Jeg vil også råde deg til å lese så mye som mulig før du begynner å plumpe oppi både fisk og planter. En av mange typisk feil man gjør i starten er å kjøpe for mange ulike planter og fisk, så man ender opp med en "fiskesuppe" uten helhet. Da det eneste "sikre" dere har bestemt dere for er Ancistrus sp, har dere et godt utgangspunkt. Svarene på de to første spørsmålene finner du lett dersom du leser artiklene i linken. Mitt personlige fiskesammensetningstips er en stor stim av eksempelvis rødmunntetra (eneste stimfisken som virkelig ”stimer” i akvarium), en gruppe av en større fisk, eksempelvis scalare eller bolivansk sommerfugl ciklide, noen corydoras på bunn, og selvfølgelig noen algespisere eksempelvis Ancistrus. Dette er selvfølgelig kun min subjektive mening:) Vil i hvert fall råde dere til å skaffe dere et skikkelig utvendig filter (eller fler) først som sist. Dette er en av investeringene man virkelig vil få bruk for. Leser du litt på forumet finner du flere gode varianter du kan velge. Selv foretrekker jeg Eheimfiltrene. Lykke til med valgene og hobbyen.

Har utvendig filter, et Am-top 3338, har hatt lik til skilpadder før og var fornøyd. Har fått inn litt planter, men tenkte å ordne fler når jeg vet hvem som skal svømme rundt dem. Takk for sammensetningstips! Subjektivt var det jeg var ute etter
menneh...er det sånn at når karet har stått et par uker så kan jeg la en ancistrus eller to flytte inn, hvis verdiene på vannet er ok? Det rykker kraftig i akvariefoten... hehe.
Anbefaler deg å vente til etter at du har hatt nitrittoppen. Uten fisk er det bare å lene seg tilbake og la pumpen ta seg av hele greia, med fisk er det vannbytter, vannbytter og endal flere vannbytter.. Rundt dag 25 burde det begynne og skje ting, du er så nærme at det vel er liten grunn til å gi opp, når du er neste (over) målstreken..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap