Vannhøyde i akvarium

ser på mange bilder at vannlinjen står ofte 10 cm ned i karet. Er det noen grunn til at ikke en fyller det opp til listen ?
Tja, vi har krabbe, så hos oss er det grunnen. Den skal jo ha en landel, og det har den i form av røtter..
Jeg tror den vanligste grunnen til at vannstanden er så langt nede hos en del, er at vannet har fordampet, og ingen har giddet å fylle på mer vann enda

Selv har jeg litt sånn fobi mot å se den vannlinjen, så jeg fyller på fordampet vann hver uke, om den synker såpass mellom to vannskift. Men det er jo bare meg da
lurte på om det kunne være grunnen. Men hvis du tar bilde av akvariet ditt for å vise det her, eller bilde for å selge det "gidder" du vel å ha det presentabelt ? tenkte da at det måtte være en annen grunn....
Noen har også fisk som hopper, bl. annet Afrikansk Sommerfuglfisk,, vannet er da senket for at fisken ikke skal hoppe i lysarmatur eller topper og skade seg.

Jon
donadoni
lurte på om det kunne være grunnen. Men hvis du tar bilde av akvariet ditt for å vise det her, eller bilde for å selge det "gidder" du vel å ha det presentabelt ? tenkte da at det måtte være en annen grunn....


Tja, det er vel ikke alle som synes det er så nøye, antar jeg Noen er vel vant til å se vannlinjen og at det er sånn, og tenker ikke over det.
mona o
Jeg tror den [I]vanligste[/I] grunnen til at vannstanden er så langt nede hos en del, er at vannet har fordampet, og ingen har giddet å fylle på mer vann enda ;-) Selv har jeg litt sånn fobi mot å se den vannlinjen, så jeg fyller på fordampet vann hver uke, om den synker såpass mellom to vannskift. Men det er jo bare meg da:-)


Du tok ordene rett ut av min munn!

Jeg tror også "latskap" er grunnen. Jeg er så pirkete at jeg hele tiden må ha vannstanden sånn at jeg ikke ser den..
Dessuten ønsker jeg å gi fiskene akkurat så mye vann det er plass til i akvariet
Hvor ofte bytter man vann hvis vannet synker over 10 cm. p.g.a. fordampning mellom hvert vannbytte? Når det er 10 cm, som trådstarter spurte om, så tror jeg det er med hensikt. Jeg etterfyller også hvis det blir en glippe mellom toppen og vannet.

Jon
Har endel karr i størrelse fra 12 l og opp til 660 l og ingen av dem karrene fordamper så mye som 10 cm i uka.
Så da må man "dritte"i etterfylling en stund da, viss vannstanden skal synke så mye.
I 660 l min med diskuser så har jeg 30 grader og det damper endel, men man skal være utrolig lat viss man lar vannstanden synke 10 cm, da er det på tide og finne seg en annen hobby.

Er selv "alergisk"mot karr hvor vannlinjen syns, ikke særlig pent det.
Rask søk på finn.no 3 av ti første annonsene med vann...merkelig



Så hvis man ser et akvarium med 10 cm luft øverst, så betyr det at eieren er lei av å skifte vann og at akvariet snart kommer til å være til salgs på finn.no.
donadoni
Rask søk på finn.no 3 av ti første annonsene med vann...merkelig €[URLBLOCK1] [URLBLOCK2][URLBLOCK3]


He he, jeg tror mange av karene på på finn.no selges av folk som er lei hele "skiten" og da er men vel ikke så nøye med noe så uvesentlig som vannstanden.
Nå er jeg nok en av dem som ikke tar det så nøye om vannstanden ikke er helt opp til ramma og i et par av akvariene mine så har jeg flyteplanter som gjør at jeg ikke kan ha vannet helt opp heller, slik som Pistia.
Sant nok, Rusle har et viktig poeng. En del flyteplanter misliker så høy vannstand at de bokstavelig talt blir trøkket rett i lysrørene. Det blir altfor varmt.
Noen cm luft i mellom kan være skillet mellom liv og død på en del flyteplanter
Pistia har jeg aldri fått til, de gulner og råtner bort pga jeg har så høy vannstand hos meg

Eller hadde de vel overlevd, siden jeg har så mange åpne kar (hadde ikke det før)
Rusle
Nå er jeg nok en av dem som ikke tar det så nøye om vannstanden ikke er helt opp til ramma og i et par av akvariene mine så har jeg flyteplanter som gjør at jeg ikke kan ha vannet helt opp heller, slik som Pistia.


Det har du jammen meg helt rett i! Jeg digger jo flyteplanter, men har måtte gi opp en del typer fordi vannstanden min er for høy. Det hadde jeg helt glemt
I de karene som har rammer er vannstanden alltid så høy at den når rammen, og flyteplantene trives helt fint. Nå har jeg riktignok ikke noe krevende arter da, bare andemat og azolla.

I de karene som ikke har ramme pleier vannstanden å være ca 4 cm fra kanten. Vet ikke helt hvorfor jeg valgte den høyden, det bare ser greit ut og jeg kan fremdeles putt en arm i karet uten å søle..
Jeg liker å ha litt rom 'å plaske i', derfor lar jeg vannlinja være noen cm under ramma. I juwel-karet er det så høy plastramme rundt, så der er som regel vannlinja omtrent på høyde med der plastramme starter.
Dessuten liker jeg at det er lett å se at det er bevegelse i overflaten, slik at jeg vet at pumpene fungerer
Så oppsumert grunner til lav vannlinje har vi:
Generell latskap som ender opp i avkarie til salgs på Finn.no
Flyteplanter som blir svidd for nærmt lyset og noen spesielle fisker som kan skade seg i armaturet...

Ja da har vi lært litt om planter, dyr og mennesker i dag også da !
Rusle
Nå er jeg nok en av dem som ikke tar det så nøye om vannstanden ikke er helt opp til ramma og i et par av akvariene mine så har jeg flyteplanter som gjør at jeg ikke kan ha vannet helt opp heller, slik som Pistia.


Samme her. Greit jeg liker ikke å se vannlinjen hele tiden, men prøvde å ha den helt opp slik at den ikke vistes. Da gikk pistia'n med. Så nope, jeg skal ha flyteplanter og derfor vannlinje som vises.

Samtidig har jeg hørt at det er lettere å få sneglene til å legge egg hvis vannet ikke er helt opp :p men vet jo ikke om det er sant da...

Så hos meg er det ikke latskap slik sett...
mona o
Sant nok, Rusle har et viktig poeng. En del flyteplanter misliker så høy vannstand at de bokstavelig talt blir trøkket rett i lysrørene. Det blir altfor varmt. Noen cm luft i mellom kan være skillet mellom liv og død på en del flyteplanter :-) Pistia har jeg aldri fått til, de gulner og råtner bort pga jeg har så høy vannstand hos meg :-) Eller[I] nå[/I] hadde de vel overlevd, siden jeg har så mange åpne kar :-) (hadde ikke det før)


Jeg har ikke det samme problemet. Hos meg må jeg "luke" 1 til 2 ganger i uken )
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap