Sommerfuglciklider hybrider - noen som kjenner til?

Var på Marit zoo i dag og der hadde hun noen flotte sommerfuglciklider, men de var hybrid... Noe spesielt med det? Skjønner at dette ikke er renraset, men vil det ev gå ut over ev oppdrett? Hun sa at de var mye mer hardfør enn de vanlige, og de var veldig fine! Fikk veldig lyst til å kjøpe de da jeg fra før har (nesten) bestemt meg for sommerfuglciklide.

Noen som har mer kunnskap?
Hmm dette har jeg aldrig hørt om, sikker på at det ikke er gul eller blå varianter av sommerfuglciklider? Dette er oppdrettsvarianter med egne farger.

Videre vil jeg si at man bør holde avstand fra slike hybrider, for kommer sjeldent noe godt ut av det.

Bedre er å få tak i VF sommerfugler som ikke er fulle av hormoner og all annet dritt.
den var vel i hvert fall gul, kanskje litt blå også, men hun sa sommerfuglciklide-hybrid. Den var noe rundere enn vanlig og så litt mer hardfør ut, noe hun også sa...
Om disse er mere hardføre enn andre skal jeg ikke uttale meg om.

Men slike hybrider holder jeg meg langt unna av prinsipp.
Gjetter på at det var ballongvarianten (de på bildet ser også ut til å være slørfinnede i tillegg) hun hadde inne. Det er ikke første gangen hun fører de. Har hørt det samme før om at disse skulle være mer hardføre. Vel, jeg anbefaler deg ikke å kjøpe disse fiskene. Som du kan se så har de blitt avlet på en slik måte at ryggsøylen er krummet og forkortet slik at fisken får en rund fasong. Hvilke ubehag fisken får pga av dette kan ingen si, men jeg kan bare ikke få meg til å tro at det er en forbedring av originalen :b
Tørrfisk
Var på Marit zoo i dag og der hadde hun noen flotte sommerfuglciklider, men de var hybrid... Noe spesielt med det? Skjønner at dette ikke er renraset, men vil det ev gå ut over ev oppdrett? Hun sa at de var mye mer hardfør enn de vanlige, og de var veldig fine! Fikk veldig lyst til å kjøpe de da jeg fra før har (nesten) bestemt meg for sommerfuglciklide. Noen som har mer kunnskap?



Det er ballong sommerfugl ciklide de har hos marit zoo Synes selv de er superfine, men har foreløbig klart å holdt meg i nakkeskinnet. Men kommer nok til å sprekke selv til slutt.

De sier at disse skal være mer hardføre enn de vanlige sommerfuglciklidene. Jeg kan ikke snakke ut av erfaring på dette. Men var dette jeg fikk fortalt hos butikken og har hørt dette andre plasser også Kan bare uttale meg om at de vanlige bare brister her hos meg, ikke sjanse en gang ( Så vurderer sterkt å kjøpe ballong varianten å prøve selv. Men har ikke ledig kar foreløbig :p


Så hvis du vil kjøpe å ha oppdrett på disse, så må du huske å opplyse om at de er hybrider til de du skal selge til Ballong Sommefuglciklide.



PS: da jeg var der i desember så var de ikke slørette. Så de har ikke mer slør enn vanlig S.ciklide. Bare mer ballong.
Ikke kjøp

Å kjøpe slike bare gjør at mennesker på jakt etter profitt fortsetter å klusse med arter. Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det skulle være nødvendig når en ser hvor mye flott naturen har laget selv?

Som Astrid sier (eller en forlengelse av det hun sier) - ingen fisk som er manipulert og endret av mennesker vil noensinne bli en forbedring av det naturlige. Hadde det vært tilfelle hadde naturen fikset den saken selv.

I hvilken grad fisken lider er det vel ingen som kan si, men det er uansett etisk feil å klusse til fisk på en slik måte at anatomien endrer seg. Å avle på spesielt fargesterke individer, eller en spesiell farge er noe helt annet.
Så det er en hybrid?? Skjønner ikke helt dette hær, blir litt forvirret%/
Skal man/skal man ikke kjøpe? Ev hvordan er de i forhold til vanlig sommerfuglciklide?
Tørrfisk
Var på Marit zoo i dag og der hadde hun noen flotte sommerfuglciklider, men de var hybrid... Noe spesielt med det? Skjønner at dette ikke er renraset, men vil det ev gå ut over ev oppdrett? Hun sa at de var mye mer hardfør enn de vanlige, og de var veldig fine! Fikk veldig lyst til å kjøpe de da jeg fra før har (nesten) bestemt meg for sommerfuglciklide. Noen som har mer kunnskap?



Kjøp heller Bolivianks sommerfuglciklide, den er mer hardfør. Den er nesten lik, men etter min mening litt finere.. hehe.. Den er mere gul, og har lengre finner..
Morsomt! Mens du skrev så var jeg i fiskebasen og leste om boliviansk sommerfuglciklide=) Virker bra den! Kjenner du til den?
Tørrfisk
Var på Marit zoo i dag og der hadde hun noen flotte sommerfuglciklider, men de var hybrid... Noe spesielt med det? Skjønner at dette ikke er renraset, men vil det ev gå ut over ev oppdrett? Hun sa at de var mye mer hardfør enn de vanlige, og de var veldig fine! Fikk veldig lyst til å kjøpe de da jeg fra før har (nesten) bestemt meg for sommerfuglciklide. Noen som har mer kunnskap?



veit ikke om jeg har merer kunnskap, men har i hvertfall hørt at boliviansk sommerfuglciklide er mere hardfør! De er jo litt finere etter min mening..
ble litt kluss nå.. hang seg her, trodde ikke tråden ble sendt! hehe


Men har ikke hatt de før, men har hørt mye om de! De er kjempefine, passer godt på yngel, leker åpent, legger egg på en flat stein, skifer eller noe.. De er lettere å drette mener jeg å ha hørt..
Om du skal kjøpe eller ikke kjøpe er helt opp til deg. Jeg har ikke peiling på om disse fiskene lider eller ikke. Har ikke studert den akkurat, synes bare de var fine å se på Og de jeg har hørt er at de er sterkere enn de vanlige sommefuglciklidene. Men har ikke erfaring med annen enn de vanlige jeg da.


Boliviansk sommerfuglciklide skal være mer hardføre de også etter det jeg har hørt. Har ikke helt samme farge, mer gul. Men har aldri sett noen med like sterk farge som den i basen. De B.Sommerfuglciklidene jeg har sett har vært så å si fargeløse, så de har ikke fristet i forhold til de vanlige sommerfuglciklidene med sine sterke og fine farger Tenkte selv å kjøpe B.Sommerfuglciklide tidligere, men ble litt skuffet over hvor fargeløse de var (de jeg har sett hittil vertfall). I samme butikk hadde de noen kjempenydelige sommerfuglciklider (tror de het blå). Disse var aldeles nydelig, og kostet deretter også :/ SÅ kjøpte 2 stk. Men som alle de tidligere parene jeg har kjøpt, har også disse død!

Så jeg har for min del gitt opp Sommerfuglciklide. Til tross for at jeg elsker disse fiskene skikkelig )
Den bolivianske i basen (hvis du snakker om mitt bilde) har bare så sterke farger når de er i lek / evt. sloss om en dame og er en hann. Men de har generelt veldig gule farger når de trives, med bare litt mørke mønstre. Bolivianerne tåler det meste, og man får all oppførselen de andre har.

Jeg ville ALDRI kjøpt ballongsommerfugl, eller noe annet oppavla endra dritt som det er alt for mye av til de artene. De naturlige er nydelige, men dessverre langt imellom dem.
Jeg har falt pladask for den! Skal ha de i akvariet etter hvert ja
Har du mye kunnskap om de? Har litt dårlig tid akkurat nå, så jeg får ikke sett på profilen din... Vet du noe om oppdrett (tror ikke det sto så mye i fiskebasen)? finner de partnere for livet? Hvor mange skal man ha osv? Veldig nysgjerrig=)
Tørrfisk
Vet du noe om oppdrett (tror ikke det sto så mye i fiskebasen)? finner de partnere for livet? Hvor mange skal man ha osv? Veldig nysgjerrig=)


Sommerfuglciklider (inkl den bolivianske) danner par, men de er neppe "par for livet". Men de holder gjerne sammen over tid, dersom forholdene ligger til rette for det.

Hvor mange du bør ha, kommer litt an på akvariet du har å tilby. Hvor stort det er og hvordan det er innredet.
Sommerfuglciklider er territoriale når de leker og legger egg, så da blir det fort for trangt om man har flere par.

Info om vannverdier, som ph og temperatur, finner du vel i fiskebasen
biXen
Den bolivianske i basen (hvis du snakker om mitt bilde) har bare så sterke farger når de er i lek / evt. sloss om en dame og er en hann. Men de har generelt veldig gule farger når de trives, med bare litt mørke mønstre. Bolivianerne tåler det meste, og man får all oppførselen de andre har. Jeg ville ALDRI kjøpt ballongsommerfugl, eller noe annet oppavla endra dritt som det er alt for mye av til de artene. De naturlige er nydelige, men dessverre langt imellom dem.


De bildene på profilen din er kjempenydelige Hadde de jeg hadde sett hatt slike farger så hadde jeg nok kjøpt B.Sommerfuglciklide jeg også. Men de i butikken er helt fargeløse. Ikke noe farger omtrent. Derfor så fristet de meg ikke så mye :/ Har prøvd den vanlige Sommerfuglcikliden flere ganger nå. Kjøpte på den ene butikken her som det er litt dårligere kvalitet på fiskene (slik jeg ser det). Der kjøpte jeg en hunn og en hann. Og hannen døde 3 ganger, mens hunnen levde over. Så da gidde jeg opp der.
Etterhvert fikk jeg lyst til å prøve igjen, da jeg syntes synd på den ene hunnen jeg hadde. Så gikk på den andre butikken som er bedre, men også dyrere. Og der var det fullvoksne sommerfuglciklider. Så plukket meg et par som såg ut til å ha blitt dannet. Disse levde 1 mnd kanskje, så døde hunnen der. Så etterhvert døde hannen! Og dette var dyrere fisk enn de forrige. Så de levde lengre også. Men gidde opp. Du kjøper ikke mengder med fisk til 150kr stk heller. Er trossalt student her :p

Så til slutt døde den første hunnen min. Hun hadde levd over all forventning. I hele 3 mnd. Så nå har jeg gidd opp hele Sommerfuglciklidegreia. Elsker fiskene, men får de ikke til. Og da er det ikke vits å utsette flere individer for dette :/

Så et lite håp i den ballong-greia. Men uansett så har jeg ikke plass akkurat nå.

Men biXen. Er de B.Sommerfuglciklidene skarpe i fargene mye? Siden de i butikken ikke hadde farger. Håper de har litt farge til vanlig også Bare digger oppførselen på denne nysgjerrige cikliden.
Husk at fargen fisker har i butikkakvarier ikke kan matche de fargene fiskene får i et akvarium med innredning, gjemmesteder, og plassert et sted hvor ikke 100 stykker banker på glasset hver dag, og ansatte plasker rundt med en håv på jakt etter fisk

Det er ikke akkurat rart at fisk er blasse (stressfarger) i butikk

Ellers er det sikkert forskjell på stammene også, noen har skarpere/mer farge enn andre. Og de aller fleste fisk har jo sine fineste farger mens de leker
Skjønner det ElinH. Men vanskelig å vite hvor mye farge fiskene får når de kommer hjem til meg også :p
var på akvasia i dag og der hadde de noen få b.sommerciklider igjen, og de var faktisk ganske skarpe i fargen=) Men det er ganske få mennesker innom den butikken i løped av en dag, så de er kanskje ikke så plaget av besøkende/kjøpere
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap