Nytt akvarie med skalare?

Jeg har et akvarie som jeg i dag bruker med guppy. (Mit akvarie nå)

Men jeg vil endre dette og begynne med noe annet. Mamma har påtatt seg og adoptere guppyene mine

Tenkte å begynne med Skalare, men litt usikker. Noen som har noen tips til eventuelle fisker (liknende skalare i utseende) Hvordan oppsett trives de i? noen planter jeg bør unngå?

Har tenkt å beholde rekene og eplesneglene mine

Bilde er grovt sånn det ser ut nå, legger inn nytt bilde senere.

akvariet er 110liter.
110L er desverre ikke nok plass for å holde scalare
Skalarene har et såpass spesielt utseende at jeg ikke klarer å komme på noen andre fisk som ligner.

Hva med noe helt annet, som f.eks. dverggurami?
Hhh
Lisbeth
110L er desverre ikke nok plass for å holde [URLBLOCK1]


Er det fror lite? Nå ble jeg nesten litt deppa.. hmm pokker
hmm dverggurami tja jo tenkt noe på rubin gurami og men usikker. Var liksom litt forelska i Skalaren, men hmm
Jeg synes også det høres lite ut. Du kan jo kjøpe en scalare og det vil vel kanskje gå bra men det er liksom ikke helt rett. Mer gøy å ha åtte-ti stykker fra de er små og se hvordan de svømmer i lag til de blir voksne og begynner å slåss som fillene fyker. Men da trenger en større akvarium og helst to.

Vent med scalarene til du får muligheten til å gjøre det på den rette måten mener jeg.

Av annet er det jo mange pene guramier, du kan også skaffe de større, som perlegurmai, paradisfisk, gull gurami og blå gurami. Ganske robuste fisker (min erfaring) blir litt store, ganske fredelige i ett vanlig akvarium og skikkelig pene.
Synes også at karet er for lite for scalare, de bør ha et kar av dobbel størrelse. Rekene dine er også snacks for scalaren så den kombinasjonen bør du inngå.
Men det fins en art som heter dvergscalare (C. leopoldis?) som bare blir 7cm lange og kanskje 13-14cm "høye"....

Det er sagt at de faktisk er enda finere enn vanlige scalare, litt mer farger, bl.a en blå flekk rett bak hodet.

Lurer på disse selv, men de er ikke vanlige i butikken, men de skal prøve å bestille til meg, får kanskje på mandag...?
leopoldi heter de visst...
Denniz the Menace
Har tenkt å beholde rekene og eplesneglene mine :)


Jasså? Jeg tror scalarene ville hatt helt andre planer ang. rekene

Du har allerede fått vite at scalarer ikke passer i en 110 liter. De bør ha minst 250 liter, det er et minstekrav synes jeg. De blir store... fort.
Scalare trenger mye større akvarium enn 110liter. Hvis du søker på scalare i fiskebasen står info om det. Dvergscalarene er mindre ja, men de trenger minst 200 liter de også. Dessuten blir reke snacks slik som de andre sier. Så jeg ville ikke anbefalt disse.

Dverggurami er fine fisker, har de selv. Men noen større typer av gurami f.eks perlegurami tror jeg blir for store for ditt kar. Det vil nok ende med at de tar livet av hverandre til slutt fordi de får for lite plass. Eneste som er viktig få med seg med dverggurami er at de er veldig følsomme med tanke på temperatursvingninger og kan dø fort pga av dårlig vannkvalitet og stress. Men de er veldige fine i fargen. Har opplevd at de kan være litt slemme mot hverandre så man må passe på å ha minst to hunner per hann eller blir det krangel (det gjelder forøvrig de fleste fisker).
Ja, skjønt jeg må droppe skalare tankene mine, frekke fisker, spise på rekene mine liksom? Nei da må jeg finne en annen type

Planen er nå å lage en bakvegg av mose (som jeg har lest mye om på forumet) så får jeg se med fisk, enkleste tror jeg er å gå i butikken og se på de forskjellige fiskene (notere end hva som kom av forslag her). Kom litt til å tenke på Kuhlii-ål Hva tror folk om det? (Tenker på de stakkars søte rekene jeg da

Noen fisk som ikke går overens med den?.

Hmm oppdatering følger sikkert i en egen tråd når jeg begynner ommøbleringen av karret
Denniz the Menace
Noen fisk som ikke går overens med den?.


Kuhlii går overens med alt og alle. (kanskje med unntak av et og annet pestsnegle-egg)
tender
Kuhlii går overens med alt og alle. (kanskje med unntak av et og annet pestsnegle-egg) :)


Oh, bra måte å bli kvitt det på og da hehe
Nja.... Jeg ville ikke satset på Kuhlii for å kontrollere sneglebestand. Men ett og annet egg tar de muligens. Det er aldri helt dokumentert om Kuhlii spiser snegler eller ikke
Kuhlii er kjempesnille. De gjør ikke stort av seg så det kan du fint ha med rekene dine! Mine reker lever i hvert fall enda i beste velgående
du kan jo prøve med noen apistogrammer i karet ditt, mange fine sorter der.
Du kan jo! ha Sommerfuglciklider\Bolivanske Sommerfuglciklider i det da dem er veldiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! fine og lette å ha også. Dem trenger finkornet sand, Gjemmesteder, røtter\rot og god sirkulasjon i vannet.
Her er det noen bilder av dem!!!! Den fargerike er Sommerfuglciklide og den andre er Bolivansk Sommerfuglciklide!
Sjedde en feil med siden. Her er bildene!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap