Fluval 4 i en 58 liter?

jeg har fått tilbud om å kjøpe et brukt 58 liter med en filterpumpe som er beregnet opp til 220 liter. Jeg tror dette er en fluval +.. Blir dette for mye i akvariet?

Hei tror ikke det er en Fluval 4+ for da vil den stikke over vannlinjen for den er jo 32 cm høy. Men vis den er lagt litt på siden kunne den gå inn men selv om du struper ned vann strømmen med den blå spaken forand filtret tror jeg den blir litt for kraftig!!
Har selv Fluval 2+ i mine 58lt og den måler ca 20 cm.
Men det hadde nok vært bedre med Fluval 3+ og srupet ned vannstrømmen....
Etter det jeg har hørt, kan det aldri bli for mye filtrering . Fluval+ sier ikke noe om hvor stor den er. Det finnes flere forskjellige størrelser Fluval+1-2-3-4. Men det høres ut som om det er snakk om Fluval 4+.

Så en generell regel jeg har blitt fortalt, er at en kan halvvere filterkapasiteten som produsenten lover. Dvs hvis produsenten sier filterkapasiteten til den pumpen er 220 liter, så er det i realiteten 110liter.



Edit: Jeg leste ikke overskriften skikkelig.. *fomle etter brillene* :P
Her er bilde av pumpa til venstre, målene er B59D29H34 på akvariet..Det er midlertidig med alle fiskene i altså..tror dere det er en fluval 3 da? ( den har stått i et større akvarie før)
Det ser ut som Fluval 2+ men på mitt står det det på pumpe toppen med blå skrift!!
Vis det ikke står noe der så løft opp filtret fra sugekoppdelen så er det et blanktskilt på pumpehuset det står vilken type det er)
Ok, jeg har ikke akvariet her. Det er fra en annonse, selger skriver at pumpa går opp til 220 liter da..hmm..rart.. selger sa også at jeg kunne ha ti fisker i akvariet og den synes jeg var litt drøy selvom jeg er nybegynner! Selgeren visste ikke hva pumpa het, men når jeg nevnte fluval kunen det stemme..
Så om jeg finner ut at det er en 2 eller 3 så kan jeg gå for det da eller?
Her ser du filtrene:

Og hvor mange liter dem pumper..
Og ang høyden jeg kan se er det et: Fluval 2+
Kjenner det på den gule varselknappen og blå utblåsrøret...
Hvor mage fisk?
Ok, har sett på pumpene..tusen takk for hjelpen! Spennende å se om jeg kjøper det nå da.. når jeg først er i gang kan jeg slenge på noen spm til..hehe..akvariet inneholder disse fiskene nå :

3 stk sølvhai
-4 stk ildbuk
-2 stk gul gurami
-1 stk blå gurami
-3 stk kuliål
-2 stk indiske brunreker
-1 stk albino sugemalle
-4 stk andre siklider (samme familie som ildbuk)

Dette er selfølgelig midlertidig pga et stort kar som har blitt ødelagt. Jeg skal kanskje plukke ut di fiskene jeg vil ha. Hvilke fisk og antall ville dere valgt til akvariet da?
Hei Lis.

Jeg tror som Buskiz skriver at dette kan være en Fluval 2.
Du skriver at høyden på akvariet er 34 cm - noe som høres riktig ut i forhold til oppgitte antall liter. Jeg har ikke målene på en fluval 2 eller 4 i hodet. Men en fluval 3 er ca 27 cm høy (selve "boksen") - en fluval 4 ville ikke fått plass stående i dette karet.

En fluval 2 er beregnet til 90 liter fra produsenten sin side.
Jeg har som så mange andre erfart at jeg alltid skal velge større pumpe enn det produsenten anbefaler.
Har selv en fluval 2 i et akvariet på 61 liter og dette fungerer helt fint - men dette karet er lite belastet. (få og små fisker) Jo flere fisker du har i jo større blir belastningen på pumpa.

Det er feil av selger å si at et akvariet på 54 liter kan ta 10 fisker.
Antall fisk kommer jo helt ann på hva slags fisk du velger å sette i dette akvariet.
Om du før du anskaffer deg fisk enten leser i fiskebasen her, bøker eller spør hos din lokale zoo - kan du få kunnskap om hva slags fisk som vil trives i dette akvariet og hvor mange du kan ha av disse.

Utifra det du forteller om hva selger har sagt til deg, sitter nok denne personen med litt lite kunnskap om emnet. Det er flott at du undersøker før du setter i gang!

mvh
Hei igjen.

Er det selgers akvariet som er ødelagt og har disse fiskene i midlertidig? Eller er det du som har et større akvarie som er ødelagt?
Skal du overta disse fiskene om du kjøper akvariet på 54 liter?

Du skal søke på disse fiskene i fiskebasen her på forumet - og lese om hver enkelts behov. For jeg ville nok dessverre ikke gitt ros for denne fiskesammensettingen i et 54 liters akvarie...

mvh
Nå har jeg tittet i fiskebasen, og alle disse fiskene er nok altfor store til dette lille akvariet! Så tror jeg i så fall kjøper akvariet og pumpa og finner noen mindre fisker ja..hva er en brukbar pris å by for akvariet å pumpa da? Kjekt med litt innspill når jeg skal kjøpe noe

Selgeren har ødelagt akvariet sitt på 220 liter og har dem i et 58 liter kar midlertidig. Skal selge akvariet på 58 liter og pumpen..( ikke nødvendigvis med fisken i)
Jeg er litt dårlig å forklare...hehe..
Jeg ser jo at du holder til i Trondheims området. Der er det nok mange muligheter for å få tak i et brukt - eller et nytt akvarie. Dermed går prisen på dette karet nedi mine øyne.
Hvor gammelt akvariet og pumpen er teller jo også.
Og hvor lenge er det siden det ble byttet lysrør.
Og selger bør også gi deg varmekolben med på kjøpet. Og selvfølgelig "lystoppen".
På en nettbutikk kunne du fått dette for i overkant av 1000 kr - og da helt nytt. I en zoo butikk enda billigere under et salg.
Jeg ville bydd toppen kr 500. (alt etter hvor gammelt dette er da!)

Jepp. Disse fiskene passer slett ikke inn i dette akvariet.

mvh
Ja, snakket med han og bydde 500, men da trodde jeg at pumpa var en fluval 4 eller 3. Har kommet fram til her på forumet at det er nok en nr 2 det er snakk om. Ellers kan jeg nok få med sand, en rot og for muligens for den prisen... Kan jo kreve varmekolbe også men det har jeg fra før. Den er forresten på 200 watt, går det bra i en 58 liter?
En varmekolbe på 200 watt er beregnet for et mye større akvarie og jeg ville selv ikke brukt denne.
Den vil jo også være så lang/høy at du får problemer med plasseringen.
50 - 75 watt er nok. (avhengig av hvilket merke kolben er)
Og om akvariet skal plasseres i et rom hvor det jevnt varmt eller kjølig.

mvh
Er dette et godt kjøp?
Ok, da tar jeg mot til meg og sier at jeg vil va akvarie (det er nok en lystopp på tror jeg) m filterpumpe/varmekolbe/sand/rot/for.. for 500,- uten fisk selfølgelig. ( hater å gi bud og sånn hihi) Dette må vel være et godt kjøp om det ikke er for gammelt..eller ? Her kan du se bilde da...
Pumpa som du finner her er jo ei ganske bra pumpe. Jeg kjøpte den samme brukt i helga, så jeg skal ikke uttale meg for mye der, men mener den blir brukt mye

Varmekolbe er jo et must, så om segler har det ville jeg nok ha spurt om å få den med. Du får jo ganske rimelig i butikken, men kjedelig å ha den ekstrautgiften! Det at det er med topplokk med lys er jo ett stort +, så om du er interesert i de andre ekstratingene er det jo greit.
Jeg vil anbefale å høre om du kan få med pumpa ferdiginnkjørt om det lar seg gjøre! Det gjør det mye lettere med tidliger oppstart av akvariumet.
Har du forresten spurt om selger har kabinett til karet?

Må bare si at jeg kjøpte meg 62L i dag på TAM Lade for 616 kr (tror jeg det var), men det er uten varmekolbe og pumpe og kabinett...
Ja, var det me pumpa som frista litt da..hmm..laget enda en tråd jeg på samme spm for å få flere svar Takk for hjelpen, det er ikke så lett nei!
Lis
Ok, har sett på pumpene..tusen takk for hjelpen! Spennende å se om jeg kjøper det nå da..:) når jeg først er i gang kan jeg slenge på noen spm til..hehe..akvariet inneholder disse fiskene nå : 3 stk sølvhai -4 stk ildbuk -2 stk gul gurami -1 stk blå gurami -3 stk kuliål -2 stk indiske brunreker -1 stk albino sugemalle -4 stk andre siklider (samme familie som ildbuk) Dette er selfølgelig midlertidig pga et stort kar som har blitt ødelagt. Jeg skal kanskje plukke ut di fiskene jeg vil ha. Hvilke fisk og antall ville dere valgt til akvariet da?



Min Fluval 4+ ville aldri passet inn i 54L.
Altfor høy og store ift karet.
Du kan fint ha kuhlii ål i ditt kar. Men de liker seg i grupper. Ville gått for minst 5 stykke. Kuhlii+noen dverggurami tror jeg skal gå bra :
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap