Spørsmål om alger, mini akvarium og fisk.

1 det er en del alger på galsset i akvariet mitt med reker og ancistrus. de kom etter at eplesneglene strøk med for at det var for kaldt. det er ikke lange tråden, men bare en slags film på glasset. klarer ikke rekene og fiskene å spise dette? lyset er på fra 6 om morgenen til rundt 12 om kvelden. jeg har prøvd å la vær å fore, men så ingen endring.

er det verdt det å kjøpe mini akvarium for å ha på hybel? jeg flytter nok til sommeren og vil ha rekene med meg. er det pumper i slike som er bra og som ikke suger inn rekene.

har fisker skjellet? hvilke fisk kan man ha med reker når man ikke vil ha noen reker spist opp. hva med når man kan ofre noen om fisken er sulten?
Du bør ikke ha lyset på mer enn 8-9 timer i døgnet. 6-24 er 18 timer og dette vil fremme algeveksten. Prøv å la lyset være helt av noen dager og i tillegg dekk hele akvariet til så det ikke kommer lys inn. Dette bør ta knekken på algene. Du trenger ikke fore disse dagene.

Det er liten vits å kjøpe miniakvarium til hybel. Sjekk profilen på de rekene du har så ser du hva de krever av plass.

Fiskene har skjelett. Har du aldri fått bein i munnen når du spiser fisk?

tenkte ikke på torsk og laks, men mer på guppy, ancistrus og annen småfisk.
Fisker er stort sett bygget opp på samme måte, enten det er torsk eller guppy. Alle fisker har skjelett.

Har du virkelig lyset på 18 timer i døgnet??

Det er klart du får alger når du bombarderer akvariet med lys. Kutt kraftig ned på antall timer. 8-10 timer pr døgn er mer enn nok!
ja får sluttee å ha det på så lenge da. det er timer på lyset så det blir ike så vanskelig.

noen andre som støtter ideen om å mørklegge det i noen dager?
Stian S
ja får sluttee å ha det på så lenge da. det er timer på lyset så det blir ike så vanskelig. noen andre som støtter ideen om å mørklegge det i noen dager?

Ja. Det er ikke bare en ide, det er en velbrukt måte å bli kvitt alger på
men hva skjer da. spises de opp eller bare råtner?
Har du hørt om ALGEMAGNET/ALGESKRAPE?)??????????!!!!!!!!!!!!!!!!"""""

Har du det?

18 timer??!!Tuller du?!!

Jeg har den på i 13 timer.

Jeg støtter med å, mørkelegge karet.
Platy-fan er bare et barn, kun 10 år....
Litt vanskelig å få den aldersgruppen til å forstå at man må kutte ut store bokstaver og alle utropstegnene....
Aha, det forklarer jo saken
Platy-fan
Har du hørt om ALGEMAGNET/ALGESKRAPE?)??????????!!!!!!!!!!!!!!!!""""" Har du det? 18 timer??!!Tuller du?!! Jeg har den på i 13 timer. Jeg støtter med å, mørkelegge karet.

Du trenger kanskje ikke å bruke så mange spørsmål og utropstegn Kan høres ut som at du er sint eller kjefter.
mona o
Platy-fan er bare et barn, kun 10 år.... Litt vanskelig å få den aldersgruppen til å forstå at man må kutte ut store bokstaver og alle utropstegnene....

Beklager mona, så ikke at du hadde nevnt det tidligere!
lyset har vært av i noen dager, men ser ingen forskjell. jeg har ikke hatt det tildekket. må det dekkes til? det er inne på et rom hvor det ikke er mye eller sterkt lys til vanlig.
mørklegg det for sikkerhets skyld
jeg skal prøve å mørklegge det i 3 dager, jeg har til nå bare prøvd å ha lyset av.

om det ikke funker, er det bare å skrape av med filterwatt?
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap