Fiskesammensetning i 110 liter

Nå har jeg tre ancistrus bebiser i karet mitt, etterhvert som di blir litt større vil jeg gjerne ha noen andre fisker også. Hadde først tenkt å ha to ancistruser, men så ble det tre, det går vel bra?

Har sett litt på ciklider her inne, er det noen som er lette og passer i et så lite kar egentlig? Tenkte på et par kankskje, men er litt skeptisk for di er litt hissige når di har egg har jeg forstått?
Eventuelt om jeg har det, hvilke fisker burde jeg unngå sammen med dem da? eller er det fullt da?
Heisann! Jeg har noen ciklider som heter golden malawi eller noe sånt.. De er gule og veldig fine. Jeg har sånne sammen med en liten ancistrus (Guri Malle, heter den) =D Fiskebasen sier at de fiskene kan være i 100 liter. De blir 10cm. når de er voksen. Mine er fortsatt bare babyer. =)

[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772]
jeg ville vel kanskje gått for et par dvergciklider istedetfor malawi. Nå er jeg heller ikke noe fan av å ha ancistrus sammen med malawi da disse kommer fra veldig forskjellige steder og har forskjellige krav.
Hva med å gå for
Sommerfuglciklide
Boliviansk sommerfuglciklide
Kakadueciklide
Gul Palettciklide eller vanlig Palettciklide
Regnbueciklide

dette er ihvertfall noen å velge blandt som trives godt i vanlig selskapskar. Jeg selv har 5 sommerfuglciklider. Men husk å sjekk om de fiskene du velger er monogame eller ikke for monogame fisker må få velge partner selv

nå vet jeg ikke hvilken ancistrus jeg har men sjekk på databasen her ang str. Jeg har 240 liter og for å unngå krangling har jeg kun to L144 der
Slenger på et nytt spm=)
Jeg har ancistrus oppdrettsvarianten, so blir vel ca 8-15 cm lang kanskje? er det for masse med tre i 110 liter? Disse kommer fra samme foreldrene men to forskjellige kull, har dette noe å si om det viser seg at di yngler senere? Burde jeg bytte for eks..slik jeg har hue og hanne fra forkjellig opphav..?

Har sett litt på disse cicklidene, vakre alle sammen! Det er så vanskelig å velge......! Nå har jeg litt lyst på guppy og platy også, men er redd di fort blir kjedelige..såå vanskelig det er å velge
hvis de er søsken bør du absolutt ikke avle dem. det kan føre til mutasjoner osv. du burde da prøve å bytte ut den ene. jeg vil tro at det holder med en hoe og en hann i karet ditt.

bare husk at platyene også blir relativt store (6 cm). guppyene kan bli like nstore men de er uansett tynnere og har mer finner så de vil se litt mindre ut.

Når jeg setter opp et kar er jeg veldig opptatt av at stimfisken eller fyllfisken jeg velger ikke skal ta fokus vekk fra hovedfisken (feks ciklider) derfor har jeg nå kardinaltetra
OK, da jeg har tre nå fra samme foreldre, så bør jeg egentlig kvitte meg med to av dem da, og så få meg en av motsatt kjønn så jeg har ei hu og en han fa hver sine forleldre. Det høres logisk ut. Da skal jeg kvitte meg med to, men venter til di blir litt større og mer hardfør uansett

Takk for tipset! Var vel egentlig det jeg trodde, men man er aldri for sikker
alltid bedre å høre med andre syns jeg og. så er man ihvertfall helt sikker^^
alltid bedre å høre med andre syns. så er man ihvertfall helt sikker^^
Hmm.. Kan ikke se problemet med å la disse fiskene avle. Det er ikke det samme som om vi eller andre dyr avler innen "søsken". Det er greit å få inn nye gener i en gruppe/stim fra tid til annen, men det er villedene å være så absolutt.

Det blir satt inn nye fisker i oppdrettet mitt når jeg kommer over fisk jeg øsker å avle vidre på, inntill da bruker jeg den stammen jeg har (som de fleste).

Noen ciklider er ikke like agresive som andre. Når man har fått yngel på et fint ciklidepar er man glad for at de klarer å passe på yngelet sitt. At de er aggresive er vel også en vurderingsak - ser ofte på dette som gode foreldre.

Mitt råd når man skal ha ciklider er å velge dvergciklider, men det er vel fordi jeg liker disse selv

[External Image]

Disse er ikke så hissige på andre fisker i akvariet og er utolig flotte. Passer bra med ancistrus da de begge kommer fra sør-Amerika. Dette frem til egglegging - da tar nok ancistrus eggene til nattmat
Flere som har meninger om avl på fisk fra samme kull?
Ok, dette var interessant! Setter pris på at flere diskuterer på tråden min, og gir flere synsvinkler. Ble litt opphengt i dette med avlinga nå da, er det noen andre som har en mening om dette? Eventuelt innspill fra tidligere som har sktevet på tråden taes imot med takk også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap