Brakkvann, hvordan lage??

Som overskrivften sier, hvordan lage brakkvann??
Start med å søke på akvaforum, så får du opp disse tråden. Så forteller du hvor høy salinitet du du skal ha og bruker enten salt eller saltvann for å få den ønskede salinitet. Det er ikke snakk om van natriumklorid når jeg sier salt.
En venninne av meg som lurer shø, for hun har noen reker som har lagt egg. Og det står skrevet at eggene skal klekkes ut i brakkvann Så de fant ut at de ville redde eggene sine...
Hvis det er Amanoreker hun tenker på, er det litt av en jobb og litt av et prosjekt de har satt seg fore.... Dette anbefaler jeg at de leser seg litt klokere på før de prøver på det. Søk på nettet på f.eks. "breeding amano shrimp" så vil de få se. Det er ytterst få, kun en håndfull mennesker, i hele verden som har fått til oppdrett på akkurat amanorekene i akvarium.

Eller er det en annen type?

Har reken lagt fra seg eggene i akvariet...? Det var merkelig. Det er ikke vanlig reke-atferd. Er de 100% sikre på at det er reke-egg da?
mona o
Hvis det er Amanoreker hun tenker på, er det litt av en jobb og litt av et prosjekt de har satt seg fore.... Dette anbefaler jeg at de leser seg litt klokere på før de prøver på det. Søk på nettet på f.eks. "breeding amano shrimp" så vil de få se. Det er ytterst få, kun en håndfull mennesker, i hele verden som har fått til oppdrett på akkurat amanorekene i akvarium. Eller er det en annen type? Har reken lagt fra seg eggene i akvariet...? Det var merkelig. Det er ikke vanlig reke-atferd. Er de 100% sikre på at det er reke-egg da?


Ja, det var vell den typen reke de har ja

Rekene hadde lagt fra seg eggene i akvariet, så de ville vist redde eggene med å flytte dem til brakkvann. Men blir sikkert ikke noe av det om det er et digert håpløst prosjekt nei...

Skal høre med henne om hvilke fisker hun har i akvariet, så kan jo dere avgjøre om det er noen andre som eiger eggene

takk for svar
Oi, mosforstått også jeg da:p

Eggene er inni reka, så de lurer på å redde de Ved å flytte de til brakkvann)
Jeg tror ærlig talt ikke det er noen vits å bruke tid og penger på dette. Resultatet vil aldri kunne stå i stil med tid og penger gått med på det prosjektet. Jeg tror jeg har lest om to eller tre mennesker som har greid oppdrett på amanoreker, og alt de satt igjen med var et lite antall reker. Nesten alle døde, kun noen få overlevde av rekeyngelen, til tross for all erfaringen disse menneskene hadde.

Og brakkvann.... det bør du opplyse dem om at det lager du ikke med kjøkkensaltet! Brakkvann betyr innkjøp av havsalt/mineraltsalt-mix av typen saltvannsakvarister bruker for å skape sjøvann. Det er ikke spesielt billig. I tillegg må de ha en salinitetsmåler, for å måle salthetsgraden av vannet hele tiden mens de mikser og i akvariet etterpå. Denne koster også penger.
I tillegg er det verdt å merke seg at det ikke bare er å peise saltvann i et ferskvannsakvarium uten videre. Filterbakteriene er ferskvannsbakterier, og overgang til brakkvann og saltere vann må gå uhyre gradvis og forsiktig, over tid. Ellers dør filterbakteriene, og så dør rekene av nitritt-forgiftning...

Har du sagt til dem at de bør google en del ang. dette først, sånn at de kan lese seg opp før de avgjør om dette er noe de skal bruke tid på?
Du får komme med tilbakemelding på hvordan det har gått!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap