Bytte vann?

Inaktiv bruker
Selv i et velfungerende akvarium vil de skumle stoffene samle seg opp over tid og blir skumlere og skumlere. Derfor er det viktig å bytte vann regelmessig. Hvor mye og hvor ofte, kommer litt an på hvor stort akvarie du har og hvor mye fisk/planter du har, men dersom du bytter ca 20-30% vann en gang i uken, er du ganske trygg. Du må aldri finne på å skifte alt vannet på en gang!

dette hentet jeg fra en annen side her inne i akvaforumet.

Men det jeg lurer på er at vannet mitt var litt surt, jeg fikk noe middel og ha oppi fra zoo.. Og nå er vannet mitt helt bra Men er det sånn at jeg nå må videre bruke dette middelet? Jeg liker og bytte vann 1-2 ganger i uka og da bytter jeg ca 20 liter hver gang på 115 liters karet mitt.
Det kommer helt an på hva ph er i springen. Er det der det er litt surt?

Kan du fortelle hva ph var på når det var "litt surt" ?
Og hva ph er på nå som "det er helt bra" ?

Hva slags fisk har du?
Inaktiv bruker
Ph verdien lå på mellom 6,4 og 6,8. Nå har jeg fått den opp til mellom 6,8 og 7,2 og det var der iallefall han på zoo sa den skulle ligge. det er i fra springen min at vannet er surt ja. (Tror det er surt nå det ligger på 6,4)

Jeg har platty, scalare, kardinaltetra, gøppy og blac molly i karet mitt.
Tja, skjønner egentlig ikke at de i butikken har bedt deg om å justere vannet i det hele tatt. De fiskene de har solgt deg skal gjerne ha forskjellig type vann, men butikken prøver kanskje bare bare justere ditt sånn at det ligger i midtsjiktet he he.. Beklager at jeg ler men blir bare litt matt av butikkene sine råd av og til...

Scalare og kardinaltetra skal ha bløtt vann, så til de har du helt ypperlig vann rett fra springen. (scalare er forøvrig ikke en fisk som passer i et så lite kar...)

De levendefødende, guppy, platy og molly skal gjerne ha hardere vann.

Så da spørs det hvem du skal justere vannet ditt til? Men til spørsmålet ditt: skal du justere vannet i springen gjør du det i bøtta før du heller det i akvariet, altså hver gang du bytter vann.
Inaktiv bruker
Takker for svar
Ang scalaren vet jeg at karet er litt for lite og jobber med og få dem unna. Så dem får et større område og være på.
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap