Spørsmål om sebrafisk:)

Inaktiv bruker
jeg har noen spørsmål angående sebrafisk.
hvor lenge kan en sebrafisk leve?
er sebrafisk en god nybegynnerfisk?
hvor mye plass krever ca 10 sebrafisk om de er alene?
yngler de lett?
får de fort sykdommer?
10 sebrafisker burde ha minimum 80-90 liter, siden de er ekstremt aktive fisker som burde ha god plass å svømme på. De liker også litt strøm i karet.

De er hardføre og lettstelte og er en god nybegynnerfisk, men de skal seff ha godt stell som alle andre fisker.

De yngler svært lett, men det er lite sannsynlig at det vokser opp yngel i karet de voksne bor i (med mindre du har veldig tett med planter og flyteplanter). Hvis du vil ha yngel burde du putte en gruppe med en hunn til 2-3 hanner i et eget kar og la dem være der noen dager, og deretter flytte dem tilbake til hovedkaret. Da burde du få en del yngel. Forutsetter seff at oppdrettskaret har klinkekuler i bunnen eller en del planter, slik at eggene ikke blir spist.

Mine har aldri vært syke, men regner med de blir syke dersom de stresses eller er utsatt for smittsomme sykdommer fra andre fisker.
Inaktiv bruker
d står på fiskebasen at de skal ha 60 liter (: men kan jeg i det hele tatt ha sebrafisk i en 60 liter, om jeg velger litt færre? akvariet mitt er da 60 liter, den ene siden av akvarie har på en måte en liten krok med planter og gjemmeplasser, også har den andre siden også noen få planter. men midten av akvariet er helt tomt, og har god svømmeplass, også lager pumpa mi ganske sterk strøm i vannet. men hvor lenge kan de leve under gode forhold?
og kan man bruke vanlig springvann til dem?


Jepp, du kan bruke vanelig springvann. Det er jo det vi fleste bruker, utenom de som samler regnvann til spesielt krevende fisk. Hvis springvannet har Ph og Gh som er innen for verdiene som fisken krever (det kan måles med Ph og Gh tester som du trenger uansett, i tillegg trener du No^2 og No^3 test.), trenger du ikke å tilsette noe for å manipulere vennverdiene. Hvis det er gammelt røranlegg i huset der du bor ville jeg ha brukt Aquasafe eller tilsvarende i vannet, hvis ikke er det strengt tatt ikke nødvendig (Ikke bruk varmevenn fra springen).

Vet ikke hvor lenge den lever, men det er noen år. Danio rerio er muligens den eneste fisken som kan regenerere seg selv. Dvs. at hvis minst halve hjertet er intakt, så kan fisken vokse ut igjen å bli nøyaktig slik den var før den ble skadet. Denne egenskapen har gjordt den til forskerenes favoritt. Det som gjør den til mange akvaristers favoritt er den livlige oppførselen den har..

Lykke til!


Inaktiv bruker
jeg vet at det anbefales minst 6-10 sebrafisker, men siden jeg bare har 60 liter, kan jeg da ta 5 sebrafisker? og det jeg er bekymra for er å få alt for få hunner til antall hanner, at de skal jages?


Tror ikke det skal vere noe problem. Det er jo uansett en svert aktiv art, som jager hverandre og andre beboere i karet hele tiden. Men jeg har ikke sett noen agresive tendenser. Ser nesten ut som en gjeng unger på barnegagen som leker sisten, og som av og til vil gi en voksen sisten.

Hadde selv 8 danio rerio i et 65l kar. Men flere tror jeg blir formye i et slikt kar. Hvis du har en mangroverot i karet, som ligner litt på en spiss fjelltopp. Så vil de bli glad, for da har de noe å svømme rundt. Den trenger ikke vere stor, bare den stikker ca 1/2-2/3 opp fra bunnen mot overflaten av karet. Eller en annen type rot som de kan svømme rundt, og andre kan gjemme seg under..


Inaktiv bruker
men hvor mange sebrafisker bør jeg ha i en 60 liter? og hvordan ser mangrovene ut , og hvor kan de skaffes?
Mangroverøtter får du kjøpt på dyrebutikker eller nettbutikker som selger akvariestæsj.

Her har du en liste over hvor gamle diverse fisk har blitt hos folk. Det er registrert en alder på 12 år og 6 mnd for sebrafisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap