Hvordan få sunne, fine planter i grus?

Fikk en sånn akvariumspakke, og med den fulgte det med grus. Tenkte meg ikke så nøye om før jeg hadde i grusen, men har tenkt etterpå, at det kanskje er enklere å få til plantene om det er sand??

Går det an å ha oppi sand etterpå? Eller må jeg ta ut fisken - det er kanskje uansett smart å gjøre...?

Hvilke planter er enkle å få til for fersking? Trenger jeg gjødning av noe slag?
Karet mitt er ikke så stort - 60l.

Plantene er like greie (om ikke greiere) å få til når en har grus i karet, men endel fisk trives dårligere/kan bli skadet av det, feks Corydoras (ødelegger bartene sine), endel/mange ciklider (siler sand på jakt etter mat) osv.

Om du kan/bør gjødsle avhengiger litt av hvilke planter du har.
Den eneste jeg har med bart, er en søt liten pansermalle. Ellers har jeg ingen fisker som krever sand tror jeg.
Vil gjerne ha anbefaling på noen fine planter, som ikke er så vanskelige å få til. Gjerne en flyteplante, for har guppy jeg håper skal yngle, og halvhøye til å ha bak i akvariet.
Anbefaller Credo Total og JBL Sine Jernkuler om du har noe i Sverdplante familien
Jeg ville tatt mer hensyn til fiskene enn plantene når det gjelder sand eller grus. Har du sand har du større valgmuligheter når det kommer til hva slags fisk du kan ha.

Jeg bruker ikke noe voldsomme greier for å oppnå god plantevekst, co2 og sånt. Men jeg har alltid [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2352&HKatID=]plantesubstrat[/URL] under sanda og så mange lystoffrør jeg får plass til over karet (blander plantelysrør og dagslysrør). Nok næring og lys så får du til mange typer planter
sjuggerpløm
Den eneste jeg har med bart, er en søt liten pansermalle.


Den søte lille pansermalla bør absolutt ha sandbunn, den kan skade bartene på grus. Det er også naturlig for den å sile sand gjennom gjellene, det får den ikke gjort hos deg. Dessuten bør du skaffe noen kompiser til den, dette er stimfisk
sjuggerpløm
Den eneste jeg har med bart, er en søt liten pansermalle.

Og den burde ha sand.
Ville skaffet meg noen til ja
Du kan jo ha en liten stim på 5 eller mer.
Hvor stor akvarie har du?
Anbefaler også at du leser disse her, hvis du ikke har hatt akvarium för.

Akvarieskolen



Tobias
Jeg bruker JBL gjødselskuler og er godt fornøyd med dem. Dytt ned en kule per plante rundt røttene en gang i året.

Angpende pansermallen ville jeg enten byttet til sand og kjøpt flere av samme art da den trives dårlig alene, ellers hadde jeg gitt den bort.

Lykke til med både fisk og planter!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap