Arvet 3 kar, hvad nu?

Jeg har bla. arvet et 200L kar samt fisk. Der var ca. 10cm vand i karret og det var rent slam. ulækkert. de to fisk som overlevede at blive fanget og flyttet er en praktbotia (tigerdyret) og en stor form for malle, der gemmer sig. De har levet 10 år på fint grus, hvilket jeg kan forstå måske ikke er den bedste bund for dem.

Nu har vi fået karret afkalket og rengjort og så er det at alle spørgsmålene kommer!

BUND;
Hvilken slags bund, sand eller småt rundet grus?
Og skal der noget under karret eller under sand/grus?
Jeg har set billeder af kar med sand som ser ud til at de har noget sort i bunden?

PLANTNING;
Jeg læser om tørv ol. til at have under planterne for at de skal gro bedre, samt gjødsel flydende og i kugler. Ved ikke hvad er bedst, men vil jo gerne gøre det godt fra starten af, så jeg ikke må lave det hele om igen senere.

FISK;
Jeg kan godt li dværg guramier men har også kigget herinde på bla. paletciklide og diskus ved dog ikke rigtigt...
Har et lille kar som jeg har guppier i, som jeg regner med at beholde til dem, da jeg ikke vil risikere sygdom i det store kar som jeg føler at guppier ofte bringer med sig.

Og så er der vel tusinde andre ting jeg burde tænke på som jeg slet ikke ved noget om endnu, men som jeg gerne hører om fra jer hvis I gider.
3 kar
Gratulerer med arven

benytter selv Biltemasand(blåsesand ikke silikat)uten aluminium,. i mine kar, den fungerer supert siden jeg har corymaller og små fisk som surrer rundt på bunnen,. før brukte jeg grus,. men det ble bare trist etter en stund for Coryene skadet bartene sine ofte,. men nå er de bare søte å fine,. Dessuten vokser plantene vildt godt i Den sanden,.Om du ikke har Biltema I nærheten bruk finkornet rådasand,.

prøver at uploade billeder at fiskene i deres midlertidig kar, og hvordan "tigerdyret" leger i korallen. - underlig fisk.
Man kan se hvordan den svømmer ned og bakker ud igen!
har man så ikke brug for en form for gødning til planterne?
åh ja og så selve karret som jeg skal have startet op.
Gratulerer med nytt akvarium.

Anbefaler at du leser akvarieskolen.

Akvarieskolen
Tobbi, jeg har faktisk læst en del, både i fiskeskolen og div. andre steder, jeg ved ikke om jeg bare er ved at blive mere nervøs for at gøre noget forkert eller hvad, så derfor spørgsmålene.
Fed bil iøvrig! din?
Jeg har brukt en blanding av [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=2352&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]plantesubstrat[/URL] og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2983&HKatID=]torvplater[/URL] med god virkning. Kunne ikke tenkt meg å sette opp et kar uten

Du kan ettergjødsle med [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=103&produktid=3032&Navn=03. plantenæring jern.&HKatID=3]laterittkuler[/URL] til planter som tar næreing fra røttene/bunnen og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=102&produktid=1445&Navn=02. plantenæring bunnlag&HKatID=3]flytende[/URL] til planter som tar næring fra vannet

Bruker du fin sand har du større valgmuligheter ved valg av fisk
hov forresten, jeg glemte at spørge om hvordan jeg gør sand rent?
Nu roder jeg jo rundt i gruset og suger skidt op, men med sand vil jeg jo ikke kunne bruge den, kan jeg? Så suger jeg vel bare sandet op?

Lisbeth, bruger du så plantesubstrat over eller under tørvepladerne, og har du tørveplader over hele bunden?
Bare hold slangen litt over sanda. Skitten veier mindre enn sanda, så det er ikke så vanskelig å få det til=) Det kan hende det blir litt sand med, men jeg har ikke måttet fylle på, og karene har stått i over ett år
Tusind tak, maretar, så vil jeg i biltema idag og se om jeg kan få noget sand til mit nye "barn"
+ tørv
+ lysstofrør
+ dekor
+ foder
hmmm endnu en dyr dag
Pengene tjener seg inn når karet blir bra Akvariehobbyen er ikke særlig billig, men du så givende!

Ønsker deg lykke til med dine kar, håper du får mye glede av dem fremover.
Inge Poulsen
Lisbeth, bruger du så plantesubstrat over eller under tørvepladerne, og har du tørveplader over hele bunden?


Nei, jeg legger torvplater kun der jeg går ut i fra at jeg skal ha planter. Bakover i karet og kanskje noen få foran der jeg regner med å plante forgrunnsplanter. Plantesubstratet strør jeg bare inn i mellom torvplatene. Cryptocoryne feks trives veldig godt med torv. Vær obs på at noen planter gror skikkelig fast i torvplatene, så det er ikke like enkelt alltid å få fjernet eller flyttet planter som har stått en stund... Du kan helt sikkert også bruke ugjødsla torv fra hagesenter, da slipper du problemet med at plantene sitter fast.

Men uansett, når du bruker substrat under sanda må du passe på at du har et godt lag med sand oppå. Du vil ikke ha dette opp i akvarievannet. Plantesubstratet består av feks leire. Ikke noe særlig å få opp i vannet. Jeg bruker 5 cm tykt lag med sand

Plantesubstratet består jo av både leire og humus, så det kan godt hende det er overkill med både torvplater og substrat. Men jeg syns plantene mine blir veldig fine med denne blandinga
Inge Poulsen
Tobbi, jeg har faktisk læst en del, både i fiskeskolen og div. andre steder, jeg ved ikke om jeg bare er ved at blive mere nervøs for at gøre noget forkert eller hvad, så derfor spørgsmålene. Fed bil iøvrig! din?


Ok bra
Nei ikke min, det er pappas ferrari testarossa.
biltema Sand
For sement-, fuge- og pussbruk, såbedmateriale og dressing for gressplen, strøing, golfbunker, akvarium m.m. OBS! Må ikke brukes som blåsemiddel ved fristråleblåsing. Vekt: ca. 16 kg (± 1 kg).


Art nr Pris Antall
Finkornet, størrelse 0,1–0,7 mm 17-5422 59,90 kr
Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm 17-5425 59,90 kr

Så får du riktig sand.

Og gratulerer og velkommen til en flott hobby.

Espen
Tusind tak for alt hjælpen, I er fantastiske altså!
Nu har jeg fået sand i karret, min mand overraskede mig!
men men men, han havde bare ikke vasket sandet først, så nu kan man ikke se igennem akvariet! skal jeg nu til at tømme det igen? Det har stået siden igår, og det har da hjulpet en smule, men hold da op, og jeg som troede at jeg kunne begynde at plante og pynte lidt idag.
Hvis du har substrat under sanda er det ingen god ide å tømme karet. Det blir bare griseri. Bytt masse vann så blir du kvitt mye av støvet
Få litt bevegelse nede i bunnen slik at alt små støvet virvler opp og det blir skikkelig dårlig sikt, tøm så alt vannet og ha en tallerken i karet når du fyller opp slik at ikke så mye blir virvla opp
Gratulerer med akvarier!

Æsj, regner med det ble meeeget med støv av den sanda ja! Men som de andre skriver her, bytt en del vann, opptil flere ganger, da blir det bedre etterhvert.
Så får vi håpe din kjære mann husker det til neste gang.. ler
Biltema sand?
Jeg vasket ikke min biltema sand og den la seg med en gang og har ikke støvet noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap