Mat til fiskene

Hei.

Har nettopp kjøpt meg et 125l akvarium og er veldig fornøyd :o)
Jeg har 6 guppyer, 3 bunnfisker og 1 algefisk.
Fikk beskjed om at de kun skulle ha "2 flak" med mat.
Er ikke det litt lite ? Ga dem det i morges, men det virker som om de søker etter mat, spesielt om kvelden.
Vil ikke gi dem for mye heller, for har hørt at de kan sprekke/dø om de spiser for mye.

Teit spørsmål sikkert, hehe, men jeg er helt nybegynner :o)

Tusen takk for svar ! Vil jo bare at fiskene mine skal ha det bra
Les artiklene i akvarieskolen. Først og fremst oppstart av akvarium og vannverdier.
Hei!

Du fikk ikke akkurat ett svar der...
Jeg kan heller ikke gi deg ett klart svar, men du kan sikkert gi de bittelitt mer, men pass på å ikke bli for ivrig, for da får du fort algeproblemer.
Fiskene er umettelige, så ikke vurder utifra hvor sultne de er .
Jeg gir mine under en teskje med flakfor.. dette er ikke nok til at de skye fiskene får i seg noe, men skulle jeg foret så mye at de også fikk i seg noe - så ville det blitt et heftig forbruk av mat, og ikke minst daglig slamsuging..

Du må nesten finne ut av det selv.. men to flak hørtes lite ut.

Men, jeg har et spørsmål. Trådstarter bør ikke tenke så mye over spørsmålet før svar av andre har kommet.. Anyways..
Kan man se på fiskens avføring om dem blir overmatet? Jeg har lurt litt på det der.. Fordi som oftest er avføringen grå/mørk, men av og til er den brun, nesten litt rød -aktig..

Kan det være at brun/rød avføring enda har næring i seg? (Altså, overmatet), og grå avføring har mindre næring? (Altså, fisken har fått passelig mat)...

Repiterer meg selv: IKKE ta dette som en indikator Lilla Gorilla, jeg bare lurer på dette! :P
De skal ikke mates mer enn at de kan spise opp all maten på ca 2-3 minutter, men hvis de ser voldsomt oppblåste ut etter et måltid har de fått for mye. De skal være litt rundere i buken enn før du foret, men ikke sykelig runde.

Bunnfiskene/algefisken spiser ikke flakfor, de må ha pellets/tabletter som synker. Sjekk om de er planteetere eller kjøttetere eller begge deler, og kjøp et for som passer.

Flott ! :o)
Tusen takk for svar ! :o)

Jeg har kjøpt "selvmater-maskin" og stilt inn på at de får litt under 1 teskjed. Det virker som om de spiser det opp relativt fort og de er ikke oppblåste eller noe sånt, så tror jeg skal se det an. Virker som denne matmengden er akkurat passe :o)

Har kjøpt de tablettene til algespiserne og bunnfisken.
Skulle mate dem om kvelden, to ganger i uken etter at man slår av lyset fikk jeg beskjed om.

Synes det er flott at man kan stille spørsmål på denne måten, lærer masse !
Nok en gang : tusen takk ! :o)
Grunnen til at jeg lenket til akvarieskolen var fordi karet ditt er helt nystarta og allerede satt inn med fisk. Det du må gjøre nå er å fore minst mulig og følge nøye med på vannverdiene! Når karet ditt er nystarta kan du ikke mate like mye som man gjør i et innkjørt kar. Karet ditt burde stått 4-5 uker før du har i fisk. Les artiklene jeg lenket til i mitt første innlegg og ta det veldig med ro med den foringsmaskinen...
Enig med over, men vil påpeke at å mates to ganger i uken er altfor lite, de skal ha mat hver dag, og evt ha en foringsfri dag i uka. De bruker som regel litt lenger enn 2-3 minutter på å bli ferdig.

Men frem til karet ditt er innkjørt burde du ikke fore hver dag, for så lite som mulig eller kun for annenhver dag.

Fiskene skal seff ikke avmagres heller, men de har ikke vondt av å spise litt mindre 2-3 uker.
Det var bunnfisken og algespiserne som skulle ha tablettene to ganger i uken, mens guppyene får mat hver dag.
Jepp, jeg skjønte det, men det er altfor lite. Hvorfor skal de spise kun to ganger i uka?
hehe, ok

nei, var bare det jeg fikk beskjed om.. De sa at de spiste mye annet som fantes i akvariet av alger og sånn, så de trengte ikke så mye.
Skal mate dem oftere jeg :o) Takk for svar !
Ancistrusene mine har vært veldig glade i frosne erter. Disse selskapsertene man kjøper i butikken, det kan jo være en ide og la de få erter istedenfor pellets av og til. Agurk er og snacks, men gir ikke næring, og squash er en anna ide. Prøv deg litt frem på hva de liker og foretrekker


Ja, du kan godt gi dem litt grønnsaker en gang i blant. I karene mine er grønnerter og brokkoli bankers. Det er ikke bare plante/algeetere som setter pris på litt grøntkost innimellom. Jeg har blant annet noen som er oppgitt som carnivore (kjøttetere), som Black Ghost, pictusmaller og stripet sjokolademalle. Alle desse går berserk når dem får brokkoli, og Black ghosten er også blitt en kløpper til å renske grønnerter. Når dem får brokkoli (som bla.er en god D-vitaminkilde) gir dem blaffen i svarte/røde mygglarver, og dafnier. Og jager de andre som prøver å få seg en bit. Dem andre får ikke smake før dem er fornøyd...


Har ikke prøvd brokkoli... Koker man den først? Teit spm, men likevel
Inaktiv bruker
Vill bare si at ancistrusene mine har begynt å spise mere alger nå etter at jeg gikk over til å fore de vesentlig mindre, nå får de 3 sånen bunnfisk-tabletter tre gange ri uka bare, og det er som dere ser i profilen min ganske mange fisker some r borte på disse, men de er ennå ikke avmagret. men akvariet ser nå mye bedre ut.
Ang erter..
Hei =)
Vil ikke ertene flyte? Og de er vel kanskje litt vanskelige å få festa med tanke på størrelsen? =p
Hei.

Jeg tar ertene ut av frysen, lar de ligge litt, og 'skreller' de. Da synker de, og er til stor glede for alle beboerene i akvariet mitt
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap