Mat til fiskene

Hei.

Har nettopp kjøpt meg et 125l akvarium og er veldig fornøyd :o)
Jeg har 6 guppyer, 3 bunnfisker og 1 algefisk.
Fikk beskjed om at de kun skulle ha "2 flak" med mat.
Er ikke det litt lite ? Ga dem det i morges, men det virker som om de søker etter mat, spesielt om kvelden.
Vil ikke gi dem for mye heller, for har hørt at de kan sprekke/dø om de spiser for mye.

Teit spørsmål sikkert, hehe, men jeg er helt nybegynner :o)

Tusen takk for svar ! Vil jo bare at fiskene mine skal ha det bra
Les artiklene i akvarieskolen. Først og fremst oppstart av akvarium og vannverdier.
Hei!

Du fikk ikke akkurat ett svar der...
Jeg kan heller ikke gi deg ett klart svar, men du kan sikkert gi de bittelitt mer, men pass på å ikke bli for ivrig, for da får du fort algeproblemer.
Fiskene er umettelige, så ikke vurder utifra hvor sultne de er .
Jeg gir mine under en teskje med flakfor.. dette er ikke nok til at de skye fiskene får i seg noe, men skulle jeg foret så mye at de også fikk i seg noe - så ville det blitt et heftig forbruk av mat, og ikke minst daglig slamsuging..

Du må nesten finne ut av det selv.. men to flak hørtes lite ut.

Men, jeg har et spørsmål. Trådstarter bør ikke tenke så mye over spørsmålet før svar av andre har kommet.. Anyways..
Kan man se på fiskens avføring om dem blir overmatet? Jeg har lurt litt på det der.. Fordi som oftest er avføringen grå/mørk, men av og til er den brun, nesten litt rød -aktig..

Kan det være at brun/rød avføring enda har næring i seg? (Altså, overmatet), og grå avføring har mindre næring? (Altså, fisken har fått passelig mat)...

Repiterer meg selv: IKKE ta dette som en indikator Lilla Gorilla, jeg bare lurer på dette! :P
De skal ikke mates mer enn at de kan spise opp all maten på ca 2-3 minutter, men hvis de ser voldsomt oppblåste ut etter et måltid har de fått for mye. De skal være litt rundere i buken enn før du foret, men ikke sykelig runde.