Dverggurami til besvær!

Kjøpte for en stund siden en hann og en hunn til min 64-liter. Hannen var fra første stund ganske tøff mot hunnen og jagde henne hyppig. Jeg gikk tilbake til butikken og fikk byttet hunnen i en annen en, i håp om at de skulle få bedre kjemi. Det skjedde dessverre ikke, så jeg gikk nok en gang tilbake og kjøpte en hunn til. Jagingen roa seg litt, men ikke mye. Nå når jeg kom hjem fra jobb hadde den ene hunnen dødd. Den andre lå i et hjørne og hyperventilerte - tok sitt siste svømmetak i skrivende stund og ligger livløs i sanden her nå..

Hva har jeg gjort galt? Hannen virker ikke å ville ha noe kvinnfolk.

Til opplysning er alle de andre fiskene friske og vannet er av god kvalitet.

-Øyvind

bilde2: frisk hunn
bilde3: død hunn
Som det står i basen:
Arten er til dels utsatt for sykdommer og man må derfor holde et øye med vannkvaliteten.
Stress og dårlig vannkvalitet kan føre til infeksjoner.


Men det trenger ikke være det. Noen ganger kan labyrinter bli skikkelig hissige, som oftest hannen. Når fiskene da går i en lukket boks kan sånt som dette skje. I naturen ville hunnene rømt og kommet seg unna hannen, i en 60L er det ikke stor nok plass for at hannen som vil jage vekk får dem langt nok vekk. Det skal gå helt fint å ha disse guramiene i en 60L, men av og til så treffer man på et beist som dette og som trenger større plass..

Det er nok hannen som er problemet så den burde i så fall vært byttet. Du gjorde et lurt trekk ved å skaffe en hunn til for å få litt avløsning, men av og til hjelper ikke det en gang...
Hei, takk for svar

Damene ble fryktelig stressa av hannen som jagde de rundt hele tiden, så det er nok årsaken, ja.. de la seg bak planter og holdt en lav profil den siste uka, men tapte mot beistet. Jeg kommer ikke til å skaffe meg flere hunner, så hannen må evt byttes/selges, tenker jeg. Veldig synd, da jeg liker utseendet på han veldig godt. Kunne kanskje prøvd en annen hanne? Jeg må tenke litt på det.

Ønsker meg nemlig et apistogramma-par til. Vet om noen veldig fine sommerfuglciklider! Tror jeg begynner å bli liter-syk..

Viejita
Ønsker meg nemlig et apistogramma-par til. Vet om noen veldig fine sommerfuglciklider! ;-) Tror jeg begynner å bli liter-syk.. -Ø


Et apistogramma-par til? I det samme karet? Det vil ikke gå bra. Apistogramma er såvidt jeg vet alle territorielle så da får du nok et problem i karet ditt. Sommerfuglciklide er forøvrig ikke en apistogramma, men en Mikrogeophagus.
Hei, takk for opprettingen! Var i grunnen klar over det
Jan Holt's ansatte mener at det vil gå helt fint med 2 par, bare de har nok skjulesteder osv.. men jeg har mine tvil jeg også. Vurderer sterkt et kar til, evt bytte ut 60-litern med et større kar etterhvert. Det ble liksom altfor raskt for liten plass! Hadde ikke planlagt å bli så hekta på det her.
Litt usikre fremtidsplaner og plassmangel gjør at jeg ikke kan investere i noe svære saker helt enda..
Aller først må jeg finne ut hva som vil være best for dverggurami-beistet jeg har her prøve å få til en omplassering.

Det er antakelig en teoretisk sjanse for at det KAN gå med to apisto-par i en 60-liter, men det tilhører nok unntakene. Jeg vil på ingen måte anbefale det.

Men dverg-gurami er en flott fisk; har hatt den selv og den er veldig pen. Hos meg gikk et par fint sammen i en 30-liter så det kan nok hende du har en litt pøblete hann. Har du mye innredning i karet ditt? Altså planter, røtter o.l. de kan gjemme seg litt bak? Har de hunnene du har hatt, vært veldig små i forhold til hannen? Kan det være at de ikke har vært kjønnsmodne og derfor blitt jaget av hannen?
Har en del planter og inventar nå ja, så det skulle ikke stå på det?
Tok et kjapt bilde akkurat nå, ikke topp kvalitet..

Hannen virker å være av den pøblete sorten ja, så jeg skal høre i morgen om jeg kanskje kan prøve med en annen hann.
Hunnene var begge to mye mindre enn hannen, men har forstått at det skal være en viss forskjell i størrelsen der. Hadde uansett vært utrolig gøy å få de til, liker de skikkelig godt. Fine farger på hannen, som du ser i mitt første innlegg i denne tråden.

Dverggurami danner vel ikke harmoniske par, men kjemien må stemme mellom partene. Det gjorde det definitivt ikke her. Da jeg kjøpte den andre hunnen, valgte jeg ut en i butikken som så litt mer "stinn" ut over magen. Hun var dog den første som måtte bøte med livet :-/
Da er dvergguramien returnert og byttet ut med noen øksetetra (finner de ikke i fiskebasen). Dvergguramihannen lagde dessverre for mye rabalder i karet og måtte ut. Skikkelig bølle!
Nå er det atter harmoni i karet og apistogramma-paret er sjefene igjen. Tror forresten dama har egg inni kokosnøtta nå. Det er andre gang det skjer, spent på hvordan de fikser det denne gangen!

Fikk også med meg noen amanoreker som er i full gang med å gnafse i seg algevekst. De er rimelig store og raske, så håper de får være i fred. Det er ihvertfall liv og røre i både topp-, midt-, og bunn-sjiktet nå og karet er rent sør-amerikansk, såvidt jeg vet.

Plussmedlem
Viejita
Da er dvergguramien returnert og byttet ut med noen øksetetra (finner de ikke i fiskebasen).

Hvis du søker på øksefisk så finner du den sikkert.
Hvis du søker på øksefisk så finner du den sikkert.


hei du. har gjort det, serru..men ingen av de der ligner helt. har på en måte samme farger som denne, men ikke helt..
Til gurami syns jeg faktisk ditt kar var litt nakent. Jeg ville absolutt hatt inn flere planter som gir mere gjemmeplasser og en flyteplante av det kraftige slaget, Ceratopteris pteroides feks. Den har jeg til mine guramier og de digger å svømme oppunder den og mellom de store røttene som henger ned i karet. Er å få tak i med jevne mellomrom her på forumet.
Lisbeth
Til gurami syns jeg faktisk ditt kar var litt nakent. Jeg ville absolutt hatt inn flere planter som gir mere gjemmeplasser og en flyteplante av det kraftige slaget, [URLBLOCK1]feks. Den har jeg til mine guramier og de digger å svømme oppunder den og mellom de store røttene som henger ned i karet. Er å få tak i med jevne mellomrom her på forumet.


Hei, takk for tilbakemeldinger!
Kjøpte med en ekstra plante og flyteplante da jeg kjøpte de, men det var ikke nok sikkert nei.. Hannen hadde fast plass under flyteplanta ihvertfall, samla inn rusk og planterask i karet og utvida "reiret" sitt hele tida.

Jeg vil definitivt prøve meg på dverggurami igjen, men det får bli når jeg evt har et større kar og litt bedre plass :-/ lærer noe nytt hele tida.

Det er én grunn til for at jeg valgte å ikke ha dverggurami lenger også. Nå vet jeg at man ikke skal sette forhandlere i dårlig lys osv, og det skal jeg heller ikke gjøre. Det er ikke meningen med dette, for man får utrolig bra service der og kunnskapsnivået blant de ansatte er meget høyt.

MEN: da jeg kom til butikken i går lå det en død hunn i karet de kom ifra og en annen hunn var døende.
Hannene var derimot i meget god form. Virka som om det var noen vanskelige individer..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap