Grus eller sand

hva er best å ha av sand eller grus?
er det vanskeligere å rengjøre med sand?
Hei. Jeg har sand i begge mine akvarier. svart rådasand! jeg synes det er finest og siden jeg har fisk som trives best på sandbunn er det for meg en selvfølgelighet.

Du som om det er lettere å rengjøre med en av delene. Min erfaring er at det er lettere å slamsuge grus uten at all bunnsubstratet (grus/sand) forsvinner. Da er det bare å løfte og grave i grusen med slamsuger.
På sandbunnen min så samler det seg noe drit oppå sanden, men dette blir virvlet opp av fisk og i filteret og forsvinner så her får ikke du noe fasitsvar av meg.

Jeg vet også at plantene mine trives i rådasand. Jeg vet ikke/husker ikke hvordan de trives i grus.

I mitt neste akvarium skal jeg også ha sand.
Hva slags fisk har du og hvor stort er akvariumet ditt forresten?
jeg har ett 60 l akvarium med maller, sølvhai, sebrafisk og neontetra.
jeg har hatt litt problemer med alger skjønner du, så snakket jeg med en dame på dyrebutikken og hun sa at det var mindre algeproblem med sand enn med grus. stemmer dette?

jeg plages også med å få bort alle algene, skifter vann annenhver dag nå en periode for å se om jeg blir kvitt de helt. har du noen andre råd om hva som kan hjelpe?

tusen takk for svar foresten
jeg har aldri hørt om at det er mindre problem med alger med sand eller grus. men er relativt ny i gamet selv. bare holdt på et år. så kan godt hende de har rett på dyrebutikk. men jeg har lest at alger trives med lys! mørklegg karet ditt noen dager og for minimalt.
dette vil nok hjelpe. så får vi håpe noen som er litt mer erfaren enn meg ser innlegget ditt
prøvde å mørklegge i 3 dager med fôringsstopp, men det endte med en død scalare og veldig bleike fisk.

fôrer minimalt nå også..

jeg begynner å gå tom for ideer hvis ikke disse hyppige vannskiftene funker...
Er hundrevis av tråder om emnet, les de så får du svar.

Men jeg må pirke litt på fiskebesetningen du har i det lille akvariet ditt; Du kan ikke ha sølvhai eller scalare i et så lite kar.

Du bør alltid lese om fisken du har lyst på før du kjøper den for å være sikker på at den passer i ditt kar. Sjekk basen her inne før du kjøper fisk og hør ikke på de dyrebutikkansatte hvis de påstår at det går fint å ha sånne typer fisk i et så lite akvarie!
jeg vet at sølvhai å scalare blir store, så jeg hadde planer om å gi de bort når de ble for store for akvarie mitt
anitahh
jeg har ett 60 l akvarium med maller, sølvhai, sebrafisk og neontetra. jeg har hatt litt problemer med alger skjønner du, så snakket jeg med en dame på dyrebutikken og hun sa at det var mindre algeproblem med sand enn med grus. stemmer dette? jeg plages også med å få bort alle algene, skifter vann annenhver dag nå en periode for å se om jeg blir kvitt de helt. har du noen andre råd om hva som kan hjelpe? tusen takk for svar foresten :)


Når det gjelder sand, kontra grus. Så spiller det keine kasserolle når det kommer til alger, for det kommer alle borti i større eller mindre grad. Men det virker som den aller fineste sanden kan vere årsak til at somme pådrar seg BGA (blågrønnalge, Som egentlig inne er en alge), men det er ikke mine erfaring (har aldri hatt den fineste kornstørrelsenpå sanden). Men noe som det kan virke som pga. hvisse tråder om emnet.

Men før jeg prøver meg på noe veiledning om å bli kvitt algene, har jeg et par spørsmål.

-Hvor lenge har karet vert idrift?
-Har du planter i karet?
-Vet du hvilken type alger det dreier seg om?

karet har vært i drift i snart 4 måneder. har ingen planter.

tror det er noe slags svevealger eller hva det heter. ser ikke noe en dag etter vannskifte, men det kommer den andre dagen. da blir vannet "tåkete" og man kan skimte en svak grønn farge. ser også på filteret at det er grønt.
Hvis det er svevealger, som det høres ut som på det du skriver. Så vil jeg anbefale at du mørklegger karet i 3-4 døgn. Dvs. at du skrur av lyset og pakker inn akvariet i f.eks. svart plast, slik at det ikke kommer lys inn. For algene må ha lys for å overleve. I mørkleggingstiden bør du ikke fore. Fiskene har ikke noen problem med noen dager uten mat (Til vanlig bør du gi fiskene 1-2 foringsfri dager i uken). Og hvis du føler deg kjip på maten, så forer du antagelig passe.). Å skifte vann for å bli kvitt algene har ikke noe for seg. Før du pakker ut karet for å slå på lyset igjen, bør du skaffe deg noen hurtigvoksende planter å sette i karet. Slik at desse bruker næringen som er i vannet, slik at ikke algene får noe å leve av (Du tar av potten og så mye av steinullen den vokser i før du planter dem. Her er en liste fra plantebasen over planter som kan passe i karet ditt (Søk gjerne i plantebasen på ikke akvarieplanter, så slipper du å bli på lurt stueplanter). Hvis du har en nitrat-test ((NO3) Må ikke forveksles med nitritt (NO2)), så kan du måle hvor mye plantenæring du har i vannet, av den typen fiskene produserer. Den bør ikke overstige 25mg/l, for da kan du få algeoppblomstring. Plantene bruker NO3, slik at dem vedlikeholder vannkvaliteten og produserer O2 til fiskene.

Ble mye tekst det her, men jeg håper det ble forståelig.

Og hvis du fortsatt har svevealger etter 14 dager etter mørklegging og innsetting av planter (gjerne avleggere, hvis du kjenner noen du kan få av). Eller noe annet du lurer på, så får du skrike ut.

NB! HUSK. Det finnes ikke dumme spørsmål! Men du kan få dumme svar. Hvis du ikke tør å spørre, hvordan kan du lære noe da...

Lykke til!

må plantene stå i sand eller kan jeg vente med bunnsubstrat til jeg har fått friskt akvariet?

veldig takknemlig for svar, har slitt med dette problemet en stund nå og kjenner jeg blir litt frustret når ingenting funker
Du kan jo prøve med noen flyteplanter. Dem gjør samme nytten, men dem flyter jo så de trenger ikke sand/grus. Men hadde jeg vert deg, så ville jeg holdt meg unna andemat. Men gulrotgress er en flyte plante som burde vere enkel og billig å få tak i (muligens gratis, sjekk rubrikk øverst på siden. Hadde jeg hatt overskudd, skulle jeg ha sendt deg noen, men det har jeg desverre ikke nå.), og du kan plante den i substratet når du får det.


Når det gjelder sand grus, så ville jeg valgt sand (Ikke den fineste. Kornstørrelse ca. 1-2mm er passe), for det er veldig mange fisker som krever sand.

Noen fisk kan leve med grus, omtrent alle kan leve med sand
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap