Scalare oppfører seg rart

Jeg har et akvarie på 60 liter. Har hatt fisk i akvariet i 5 dager.
Har testa nitritt og ph. Verdiene er bra.

Jeg har en liten scalare og 10stk Kardinaltetra og en gibbiceps sugemalle.

Scalaren ligger litt over bunnen og gjemmer seg mye. Står mye stille.

Er den syk? Eller hva kan være galt?

De andre fiskene ser ut til og trives veldig godt.
Inaktiv bruker
Skal prøve å ikke lekse opp...
... men regner med at scalaren er en svært ung fisk siden du har den i et kar på 60 liter? Dersom du leser profilen for scalare her på AF, så vil du se at den bør ha 250 liter, minst. I tillegg bør den holdes minimum i par, helst en liten gruppe når de er unge. Etter hvert som de vokser til vil det dannes par ut av gruppen.

Har selv kjempelyst på scalare, men min 100 liter er altfor liten for denne flotte arten, så jeg venter til et større kar kommer i hus. Scalarer som går i for små kar, vil typisk ende opp med ryggfinner som er bøyde eller deformerte, og vokser seg ikke så store som de skal. Dette går til dels ut over utviklingen av indre organer også.

Ellers kan det jo også hende at karet ditt har litt for sterke vannbevegelser i overflaten. Scalare liker ikke dette noe særlig. Den oppreise formen deres gjør at de lett må kjempe i strøm som andre fisker trives godt i.

Vet selvsagt ingenting om din erfaring innen hobbyen, eller planer om å ha scalaren over i større kar, så dette er bare mine tanker - ikke ta det ille opp. Kjenner mange som har kommet hjem med scalare fra dyrebutikker, hvor de har solgt dem til personer som de vet har for små forhold. Dette bunner i deres mål om profitt. Dette gjelder selvsagt ikke alle butikker, noen driver seriøst informasjonsarbeid også

Du sier heller ikke noe om beplantning. Det er ikke så mange fiskearter som trives så godt i "åpent lende". Har du noen planter som strekker seg til midtskiktet? Hvis ikke så kan det øke trivselen å få tak i noen.

Ønsker deg ellers masse lykke til! Håper scalaren blir mindre sky etter hvert - de er praktfulle akvariefisk!
Takker for tilbakemelding.

Planen min er att jeg skal innvistere i et stort akvarium over nyttår da jeg flytter inn i ny leilighet. Da skal nok den scalaren over i det.

Jeg har en plante. En tre-rot og en stein oppi. Men det blir litt strøm av pumpen.

Har hørt at scalaren napper ut finner og haler til andre fisker. Det er jo litt dumt med tanke på att de ikke fungerer med mange typer fisk.

Synes også scalare er veldige fine fisk. =)
Plussmedlem
Kriz 85
Takker for tilbakemelding. :) Planen min er att jeg skal innvistere i et stort akvarium over nyttår da jeg flytter inn i ny leilighet. Da skal nok den scalaren over i det.


Kriz 85
Jeg har en plante. En tre-rot og en stein oppi. Men det blir litt strøm av pumpen.


En plante er alt for lite. Scalarer liker godt beplantede kar med åpne områder. Store planter som sverdplanter er spesielle favoritter, men de fleste akvarieplanter med lange, brede blader er godt likt.

Kriz 85
[B]Har hørt at scalaren napper ut finner og haler til andre fisker. Det er jo litt dumt med tanke på att de ikke fungerer med mange typer fisk.[/B] Synes også scalare er veldige fine fisk. =)


De kan gjøre det, men dette er fisker med utpreget personlighet. Jeg har selv scalare og de har gått sammen med gurami, sebrafisker, slørhaler, ancistrus, venusfisk og guppyer, men de har aldri (nesten) herjet med de andre fiskene.

Under lek blir de territoriale og da jager de alle, uansett art, men utenom lek har jeg bare opplevd at det jager fisk av samme art. Små fisker som venuser og guppy bryr de seg bare om hvis de er store nok til å spise de.

Jeg må dog innrømme at jeg en gang var vitne til det mest brutale angrepet jeg ahr sett. Vår største scalare fullstendig klikka på den største slørhalen og rev tak i slørhalens øye til dette hang ut av hodet på fisken. Det skal sies at slørhalen hadde vært en pest og en plage i lengre tid med å konstant jage etter og forstyrre de under lek. Men jeg har aldri opplevd liknende adferd i etter tid.
Stort sett opplever jeg dem som rolige og harmoniske fisker.

Vi har siden kvittet oss med alle de andre større fiskene og nå går de kun sammen med et par guppyer og en lite stim venusfisk.
Scalare
jeg har noen kar men går det ann og ha de i hundre eller 150 liters akvarie
Inaktiv bruker
Du har for mange store fisker i akvariumet dit! Kjøp større nå eller selg unna, dette er ikke bra for fiskene selv om det kan se sånn ut.
Du kan kjøpe nye fisker NÅR du har fått større akvarium.
Gibbien ut på grunn av plassen den trenger.
Kardinalene kan nok sikkert klare seg i karet.

Scalaren må ha stille områder for å kunne slappe av og ikke slite seg ut.
om du snart skal ha større kar (snart=) så sørg for at du får ett stille område i karet der det også gjerne er en plante som den kan ha selskap av.

(Du må bytte bosted til scalaren på kort sikt)

Jeg har 6 scalarer hos meg som ikke er til hinder for de andre fiskene i karet.
Se min profil
Ser at den minste i større grad enn de andre foretrekker og være plant plantene uten å være sky. den bare trives der.)

Gammel tråd
Vær oppmerksom på at tråden er fra 2009.

Sebastian. Du burde ha laget en helt ny tråd, så hadde det ikke blitt noen misforståelser og "rare" svar på spørsmålet du stiller.

60 til 100 liter gir altfor liten plass til scalarer når de vokser til, og de vokser fort.
Sebastian Haugland
jeg har noen kar men går det ann og ha de i hundre eller 150 liters akvarie

Mener du scalarer? Man kan ha små scalarer en stund i et 150 liters akvarium, men det blir smått etterhvert. Scalaren er en veldig høy fisk, som trenger minst 50 cm høye kar til slutt. 250 liter er passe. Større også.
Tove H
......60 til 100 liter gir altfor liten plass til scalarer når de vokser til, og de vokser fort.


uffda.. jeg mente selvfølgelig 100 til 150 liter. Hukommelsen min var litt kort der, da jeg prøvde meg på et svar, men Mona har jo allerede rettet opp. Sorry.
Scalare
jeg menner scalare mitt 150 liters kar er velid høyt og ganske langt
Inaktiv bruker
mål?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap