Hvordan redde gullfiskene, bollen sprakk og trådstarter kan ikke noe om fiskehold.

Hei!

Nå trenger jeg hjelp.. Har aldri hatt fisk før,og vet nada om dem og fiskehold. Men har en datter som fra hun kunne gå har vært uhyre fascinert av fisker og har blitt dratt med inn i hver bidige dyrebutikk som finnes for å stå å beundre fiskene i noen minutter eller mange..
I ett svakt øyeblikk sa jeg ja i førjulstiden til at hun skulle få en brukt fiskebolle med utstyr av en i familien, og at hun skulle få være med å velge ut to fisker til denne. Lykkelig kom hun tilbake med en slørhale og en litt mindre fisk som jeg tror er en "vanlig" gullfisk.. De har fått navn og er nå en del av familien

Så.. jeg prøver å gjøre alt riktig, og leser meg opp blant annet her inne og finner raskt ut at en bolle ikke er rett sted for disse to små. Vi bestemmer oss for å kjøpe ett nybegynner-akvarium etter jul,med pumpe og lys.. Men så!
I dag legger jeg merke til en sprekk i bollen, og skynder meg å flytte fiskene over i noe annet sammen med en god del av vannet. Og i det jeg flytter bollen til vasken, sprekker hele greia!! Så nå er disse to små stakkarne i den største kjøkkenbollen jeg kunne finne (av glass), og det ser sørgelig lite ute for dem. De oppfører seg "normalt", spiser og svømmer rundt.. Men dette holder jo ikke lenge!

Jeg tenkte jeg kunne kjøpe ett brukt akvarium på finn.no, slik at jeg kunne fått hentet det i morgen muligens..men jeg får jo helt panikk når jeg leser at dette må "modnes" og gudene vet hvor lenge.. Hva gjør jeg!?!
Ikke har vi på noen måte plass til ett stort akvarie, eller tid og mulighet til å stelle noe voldsomme greier, men jeg vil jo ikke at disse to ikke skal ha det godt..

Kan noen komme med forslag? Hva gjør jeg? Hva skal til for at disse to får det så godt som mulig?

Takknemlig for all hjelp og alle svar!
En bolle er ikke noe sted å bo for de to.

Skynt deg å kjøpe et midlertidig akvarie (trenger ikke å være så stort, i og med at det ikke er et permanent hjem)

I og med at du skal kjøpe et stort akvarie etter jul, ville jeg bare ha kjøpt et lite ett så snart du kan, og legge de oppi det, alt er bedre enn en kjøkkenbolle.

Skift masse vann hvar dag (opptil 90%) i bollen du har nå.

Og ja ett akvarie må modnes før det tas i bruk, men dette er et nødstilfelle. Så skift masse vann hverdag Opptil 3 bytter hver dag. (mindst 50% hver dag)
du kan ha fisk i akvarie før de "innkjøres" men det krever mer vanbytter og er større sjanse for at de kan dø. grunnen til at det må innkjøres er at bakterie kulturen i filteret må utvikles for å kunne bryte ned avfallet fra fiskene. men jeg tror det skal gå greit med 2 fisk i starten...
Kunne ikke vert med uenig i det du sier Knut...
Jeg syns du skal ta alt som er i bollen (grus og vann og evt filter) i det nye karet. Da får du med deg så mye filterbakterier som mulig. Har du evt kastet det brukte vannet og grusen, så er det så og si null filterbakterier i køkkenbollen din nå... De har en tablett på dyrebutikken som fungerer som en nødløsning..det er filterbakterier i pilleform. Husker ikke navnet på den i farten desverre, men har de god peiling på dyrebutikken så vet de hva du mener om du spør..
Jeg villle byttet vann i bollen hver dag, men når det er så få liter det er snakk om så ville jeg byttet ca 10%...
Så ville jeg fått tak i et akvarie så fort som mulig! Det er jo en del tilsalgs her inne
Vibsi
Kunne ikke vert med uenig i det du sier Knut... Jeg syns du skal ta alt som er i bollen (grus og vann og evt filter) i det nye karet. Da får du med deg så mye filterbakterier som mulig. Har du evt kastet det brukte vannet og grusen, så er det så og si null filterbakterier i køkkenbollen din nå... De har en tablett på dyrebutikken som fungerer som en nødløsning..det er filterbakterier i pilleform. Husker ikke navnet på den i farten desverre, men har de god peiling på dyrebutikken så vet de hva du mener om du spør.. Jeg villle byttet vann i bollen hver dag, men når det er så få liter det er snakk om så ville jeg byttet ca 10%... Så ville jeg fått tak i et akvarie så fort som mulig! Det er jo en del tilsalgs her inne:)


Det er ikke i vannet filterbakteriene bor. Regner med trådstarter ikke har filter siden det dreier seg om en bolle.

Bakteriene fra dyrebutikken er oppskrytt, av produsenten. Det funker overhodet ikke. det er bevist her inne!

10% vannbytte er overhode ikke nok for en så grisete fisk. 90% temperert vann.

Kjøp deg et filter og nytt akvarie. Filtergugge kan du kansje få av noen i nærheten av der du bor.
jeg er fult klar over at filterbakteriene ikke lever i vannet,derfor sier jeg hun må ta grusen med!
Det finnes små filtre som kan brukes i boller også! Har du det så må du ta filtergørret fra den med over i kjøkkenbollen!
eg syns heller ikke du skal kjøpe et midlertidig akvarie, kjøp heller et du har tenkt å ha med en gang, for å stresse fisken minst mulig.

Og som du sier Silje, så vil du ikke ha et kar som du må stelle så altfor mye med: jo større, jo mindre arbeid.
Oi! Takk for raske svar

Hvis jeg får tak i ett akvarium i morgen, hvor stort burde det være for disse to? Hvor mange liter? Vi har ikke plass til store greiene, og tanken var at dette skulle få være på vår datters rom (hun er "stor" og ansvarlig, og mor som skal hjelpe til med stell). Det akvariet blir da det permanente hjemmet deres.. Jeg har ikke noe mot litt jobb med utbytting av vann og slikt i starten, hvis dette kan gjøre det bra for dem. Disse nødtablettene får jeg ikke tak i før på mandag da butikkene er åpne igjen. Vi har steiner av merket Akvastabil, noe til vannet fra Tetra som heter Goldfisk Aquasafe og mat fra Tetra, AniMin.
Vannet i kjøkkenbollen er kanskje 70% fra bollen som sprakk, samt steinene. Planten har jeg satt i ett en annen bolle med vann så lenge, det er ikke plass i kjøkkenbollen..

Så hvis jeg får til akvarium i morgen, hva gjør jeg best da, steg for steg..? Uff, jeg vet så lite, og vil gjøre godt.. Bra det finnes kyndige mennesker der ute som vil hjelpe Husk at jeg er HELT nybegynner, og vet ingenting, så mat meg gjerne med teskje! Temperatur på vann, mating, flytte fiskene etc.. alt kommer godt med her!

Tusen takk igjen, setter virkelig pris på det
Da ville jeg fått tak i kar, sand og pumpe. Det billigste for deg blir def i kjøpe noe som er komplett. Ang filter (pumpe) så anbefaler jeg deg og gå hakket over det som er anbefalt til det karet du vil ha. Da har du en litt bedre margin senere, med vannbytter,antall fisk osv..
Skyll grus nøye. Spør om du kan få med filterbakterier fra dyrebutikken sine akvarier. Visst de kan røre litt i grusen og virvle opp bakterier som ligger der, og at får med deg en pose eller to, så er det til god hjelp! Evt visst de har pumper med svamper på, så kan de vri en svamp i en pose til deg. Da er du hvertfall på god vei!
Prøv å få så lik temp i nye karet som du har i kjøkkenbaljen, ellers kan det bli sjokk for fiskene..
I dagene framover bør du mate veldig forsiktig for å unnga nitrit bombe i karet.
Maks en gang for dagen vil jeg si..
Hvor stort kar du bør kjøpe er opp til deg. Skal du ha flere fisker oppi? Gullfisker kan bli 20-30cm så jeg syns uansett ikke de er egnet for små kar, men vil du absolutt ha det så syns jeg de bør få litt mer selskap. Jeg hadde nok gått for minimum 80 liter. Helst over 100.
her er litt gullfisk info
info
Du bør kjøpe så stort akvarie som mulig, for gullfisk kan bli ganske store. Finn ut hvor mye plass du har og se på annonser her på forumet f.eks. Her er akvarier som er til salgs i Oslo. Fordelen med å kjøpe et brukt akvarie er at du kanskje får med en ferdig innkjørt pumpe, det kan spare deg for en del styr.
Grus, og kanskje planter om du er heldig, kan også følge med. I fiskebasen står det litt om gullfisk . Her er en artikkel om oppstart av akvarium som du bør lese. Det er nok litt styr nå i begynnelsen, men det kan fort bli veldig interessant. Har man først tatt på seg ansvaret for levende skapninger bør man jo gi dem så gode forhold som mulig. Veldig fint at du har funnet frem til akvaforum, håper du (og datteren din) blir like hekta som oss andre.
Legger ved et par bilder av noen søte gullfisker for å skremme deg litt. Hehe...
Bare en ting til som jeg la merke til når jeg så på bildet ditt. Du bør ta vekk den "ulla" som er rundt røttene på planten. Var litt vanskelig å se hvilken plante det er, men synes det ser ut som er anubias? Når du skal plante den i nytt akvarie så ikke stikk hele den tykke stengelen i grusen, evt kun de tynne røttene. Det går også fint an å feste den på en rot eller mellom et par steiner.
Vibsi
Da ville jeg fått tak i kar, sand og pumpe. Det billigste for deg blir def i kjøpe noe som er komplett. Ang filter (pumpe) så anbefaler jeg deg og gå hakket over det som er anbefalt til det karet du vil ha. Da har du en litt bedre margin senere, med vannbytter,antall fisk osv.. Skyll grus nøye. Spør om du kan få med filterbakterier fra dyrebutikken sine akvarier. Visst de kan røre litt i grusen og virvle opp bakterier som ligger der, og at får med deg en pose eller to, så er det til god hjelp! Evt visst de har pumper med svamper på, så kan de vri en svamp i en pose til deg. Da er du hvertfall på god vei! Prøv å få så lik temp i nye karet som du har i kjøkkenbaljen, ellers kan det bli sjokk for fiskene.. I dagene framover bør du mate veldig forsiktig for å unnga nitrit bombe i karet. Maks en gang for dagen vil jeg si.. Hvor stort kar du bør kjøpe er opp til deg. Skal du ha flere fisker oppi? Gullfisker kan bli 20-30cm så jeg syns uansett ikke de er egnet for små kar, men vil du absolutt ha det så syns jeg de bør få litt mer selskap. Jeg hadde nok gått for minimum 80 liter. Helst over 100.


Kjempebra info! Nå får jeg ikke tak i filterbakterier før mandag, hvis jeg da ikke kjøper av noen som har vann i akvarium fra før, jeg kan jo være så "frekk" å spørre om jeg kan få med litt av dette..?

Jeg var jo ikke med når fiskene ble kjøpt, og kjenner jeg blir litt irritert på butikken når jeg leser her inne, ref link om gullfisk, at de bør holdes i stim og med god plass! Butikken fikk jo vite at de skulle i en bolle, da burde de vel ha frarådet gullfisk!?! Det hadde ikke vært noe must, men datteren som syntes de var fine, men hun hadde godtatt ett nei på gullfisk. Nå kan jeg jo ikke kvitte meg med dem heller!

Ja,ja.. nå er de jo her, og jeg får gjøre det beste ut av det. Jeg har sett på nett, og her inne, og tenkte i størrelsen 30-40L, blir det for lite for dem det da? Og hvor mange flere burde jeg ha for at de skal trives? Er det andre typer fisk jeg kan eller skal tenke på?

Ok, da mater jeg en gang om dagen og prøver å skifte ut mesteparten av vannet frem til vi får en varig løsning. På foret står det at de skal mates 2-3 ganger om dagen, noe jeg har gjort, men ikke mye av gangen.. Kan jeg fortsette med en gang om dagen fremover?
Hjelp! Vi får bygge nytt hus hvis de skulle vokse seg så store
E.B.
Bare en ting til som jeg la merke til når jeg så på bildet ditt. Du bør ta vekk den "ulla" som er rundt røttene på planten. Var litt vanskelig å se hvilken plante det er, men synes det ser ut som er [URLBLOCK1]? Når du skal plante den i nytt akvarie så ikke stikk hele den tykke stengelen i grusen, evt kun de tynne røttene. Det går også fint an å feste den på en rot eller mellom et par steiner.


Takk! Ja, jeg har lest meg opp på det også her inne Aner ikke hva det er, var jo ikke med når det ble kjøpt, så.. Men jeg skal "plante" den med en gang vi får ett permanent hjem til fiskene. Dere ler sikkert godt av nybegynnerfeilene mine nå,he,he..
nei nei. Vi har alle vert nybegynnere
30-40 liter er veldig lite. Da bør du ikke ha flere fisker. Det er ikke så mange typer fisk som anbefales å ha i såpass små kar, selv om de blir mindre enn gullfisk, annet enn noen veldig små arter. Det er enklere å stelle og holde stabile verdier jo større karet er. Om det ikke er så lenge siden du kjøpte fiskene kan du jo gå tilbake til butikken og spør om du får bytte fiskene i noen andre siden du har funnet ut at disse er uegnet for små kar/ bolle.
Du kan jo lese disse trådene om fisker til små kar.
Ingen grunn til panikk!
Det er ikke fiskene som trenger en glassbeholder. Det er vi. Som en kriseløsning fungerer en 10 liters plastbøtte helt fint som akvarium. I mange dager. Du må skifte vann ofte dersom du ikke har innkjørt filterm og ellers gjøre som om det var en stor glassbolle.

Men: FOR ALL DEL ikke bruk en bøtte som har vært i bruk. Fiskene tåler ikke den minste såperest. Kjøp en ny på en bensinstasjon. Så kan du ta den tiden du trenger til å finne en mer permanent løsning. (Ikke for lang tid da...)

Lykke til!
Jeg bruker en du dunk fra ikea fra samla Jeg bruker den til midlertidig oppbevaring for fisk som går i karantene om alle karrene er opptatt eller f.eks. medisinering eller for å ha yngel i. Veldig kjekk. Her er det bare å innrede som om det var et ordentlig akvarium!

Jeg bruker den på 45L og den på 60+
bare litt sånn til ettertanke..
dyrebutikkene har MASSE forskjellige fisker som byttes i karene hele tiden. du bør tenke på at ALLE disse fiskene kan være smittebærere før du spør om å få litt filter gugge..

jeg kan anbefale deg å kjøpe en sånn tabelett ting som hjelper bakteriene å modnes raskere.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap