Helt fersk!

Hei dere!

Vi er nå helt ferske eiere av et 48 l akvarium. Jeg skulle veldig gjerne hatt et større og jeg vet at det er bedre for fisken med et større akvarium, men desverre har vi ikke plass til et her vi bor nå. Så det var 48 liter eller ingenting for oss.

Akvariumet skal vi sette opp i kveld. Har kjøpt akvarium + alt nødvendig utstyr. Grusen skal skylles, vannet skal helles oppi og planten skal plasseres.

Så starter planleggingen av fisker. (Vet jeg skal vente i noen uker med å sette inn fisk og at det da bør gjøres gradvis, men hvor lenge bør jeg vente med et akvarie på 48 liter?) Jeg trenger litt råd om hvilke fisker og hvor mange. Jeg skjønner at vi hverken kan ha mange eller store fisk i akvariet, men det finnes jo mange spennende små fisker også.

Trenger litt input på sammensetninger av fisk, hvor mange og hvilken type algespiser jeg bør velge? Ellers tar jeg også i mot alle andre gode råd og erfaringer dere har med hold av akvarium.

På forhånd takk for hjelpen! Gleder meg til å sette i gang

Jeg begynte med neontetra for å se om akvariet var optimalt for fisk.. Neontetra er den billigste fisken å få tak i, så da er det ikke så sure penger hvis de dør..

Jeg har ikke noe stort akvarium jeg heller (63L) så jeg har holdt meg til molly, guppy og gurami.. Disse fiskene går fint sammen, kommer i mange fargekombinasjoner og det var den fisken jeg ble anbefalt for en 63 l tank.. Er ikke helt sikker på hvordan det er med 45 l, men da har dere fått noen forslag fra min side ialefall, så kan dere forhøre dere i butikken dere skal kjøpe fisken i om hva slags fisk dere lønner deg på

Når det kommer til algespisere så har jeg kjøpt vanlig pansermalle.. Den er kjempe flink til å rense opp på glass og planter, og det den evt ikke klarer å rense opp i, tar jeg når jeg skifter vann

Håper det er til litt hjelp
Plussmedlem
Grættis med akvarie og en av verdens bedre hobbyer.
For å sjekke fiskesammensetning og hvilke du kan ha, syns jeg du skal ta deg en kopp kaffe eller tre mens du surfer gjennom fiskebasen. Det er relativt mange fisk som går i en 48 liter blant annet kuhlii-ål, Endlers levendefødende, guppy og som en eventuell algespiser ottoer. Disse er alle lettholdte fisker som er fredelige og som ikke stiller alt for store krav til vannkvaliteten. Merk dog at Endlers og Guppy ikke bør gå sammen da de vil krysse seg med hverandre. Videre av fisk kan man nevne den store gruppen som kalles killier, men disse krever litt mer av vannet enn de førstnevnte og en del av de er annuelle (det vil si de lever bare i et år) så får du ikke yngel på de, vil du måtte kjøpe nye relativt fort.

Siden karet ditt er såpass lite ville jeg personlig kanskje tenkt på eplesnegler som algespiser i karet. Disse er (i motsetning til hva folk tenker på når de hører ordet snegle) fantastisk vakre skapninger. Det finnes en bildetråd her inne som viser hvor nydelige akvariesnegler kan være.
Inaktiv bruker
Hei

jeg er også ganske ny i dette med akvarium,
Det du bør gjøre er å innkjøre akvariume, å det kan ta noen uker, men vis du kjenner noen som har akvarium så kan du spørre de om du kan få gugge fra demmes pompe :*) man kan også få kjøpt i dyrebutikken et middel du har i hvis du ikke vil vente noen uker husker ikke hva det heter.

Neon tetra er fine fisker å billig så det anbefaler jeg kan også ha noen guppyer men ikke så mange siden du har lite akvarium.
Hei!

Takk for fine tilbakemeldinger! Neontetra så ut som en fin fisk - hvor mange av disse bør vi ha?

Akvariet ble satt opp i kveld. Riktignok med litt om og men, og når det var fullt fant vi ut at vi trolig må flytte hele akvariet i morgen (vi trodde kommoden tålte at vi satt akvariet på toppen, men den virket litt "sliten" når akvariet var helt fullt). Så da tok vi ut halvparten av vannet - slik at det er litt vann igjen til plantene. Planen er å flytte akvariet i morgen, men da blir det jo å fylle på vann osv på nytt igjen. Utrolig irriterendes... Men men...

Det var også overhodet ingen instruksjon med på monteringen av akvariet - så vi håper vi har fått til pumpe, filter osv riktig. Må ta en telefon til dyrebutikken i morgen.

Er det noen som har erfaring med Resun DMS400?
Inaktiv bruker
Neontera er en stimfisk så du bør ha 10, de er jo så små så de vil ikke ta mye plass i akvariume, men siden du vil ha annen fisk også i lamme så kan du jo ha 5 neontetra åsså noen andre fisker er viktig å ikke overfylle det med fisk da det kan komme nitrit (gift) og du kan bli plaget med alger. *Nybegynner feil *

Nei jeg vil ikke overfylle akvariet nei

Hvilken fisk passer sammen med Neontetra?
Inaktiv bruker
Jeg har neontetra, guppy,molly,sebra,cobber tetra, platy og colombiatetra de går veldig godt overens
~Lise~
Hvilken fisk passer sammen med Neontetra?


Neontetra er en fisk som stort sett går sammen med all type fisk
Gunn Elin
Jeg har neontetra, guppy,molly,sebra,cobber tetra, platy og colombiatetra :) de går veldig godt overens :)

Er fiskene dine helt utvokste? Jeg synes det er rart om ikke colombiatetraen vil gå løs på neontetraen når den er utvokst, men mulig jeg tar helt feil!?!
Neontetra
den som skriver at neontetra kan være med alle typer fisk tar grundig feil,.

det er riktig at den går sammen med alle typer fisk, men da kun som mat!
Columbiatetra spiser neontetra og små tetra fisk når den er voksen,selv erfart det.
Man kan også glemme å ha neon tetra sammen med scalarer, discus, støre tetra fisk ,større maller og andre større fisk som har fisk på menyen.
neontetra passer best sammen med små fisk, i samme familie,med samme gemytt.
kjøpte 30 stk Neon ,i mitt discus akvarie,har bare 5 igjen, dyr mat for sulten discus.
filathor
den som skriver at neontetra kan være med alle typer fisk tar grundig feil,. ;) det er riktig at den går sammen med alle typer fisk, men da kun som mat! Columbiatetra spiser neontetra og små tetra fisk når den er voksen,selv erfart det. Man kan også glemme å ha neon tetra sammen med scalarer, discus, støre tetra fisk ,større maller og andre større fisk som har fisk på menyen. neontetra passer best sammen med små fisk, i samme familie,med samme gemytt. kjøpte 30 stk Neon ,i mitt discus akvarie,har bare 5 igjen, dyr mat for sulten discus.


Jeg skrev aldri at neontetra går sammen med all type fisk.. Skrev at de går sammen med det meste av fisk..
Neontetra
joda, men du skrev stortset går sammen med all type fisk

kan lett, misforståes av en NUB,. som tenker at det har jeg lest på Forum,.

uansett,. både jeg og Du har rett,.

den går jo godt sammen med alle typer fisk,den blir bare Mat for de fleste av de

hehe.. Bra vi er enige Det er lett å misforstå når du leser noe andre skriver da det er vanskelig å tolke det på samme måte som personen som skriver..

jeg tror heller jeg ville valgt kardinal tetra istede for neon tetra

de er en del sterkere i fargen, noe som kan være greit når karet er lite, og du gjerne vil ha litt blikkfang. kardinalen blir vel bittelitt større enn neon (så vidt jeg har skjønt), men d utgjør ikke store greiene. søte små vesen iallefall.

her kan du se forskjellen :P
neon
kardinal


Tusen takk for masse flotte tilbakemeldinger!

Kardinal virket absolutt interresant.

Jeg vurderer også noen Platy - går disse sammen? I tillegg må jeg jo også ha en algespiser. Det er foreslått snegle litt lenger opp, jeg er pittelitt usikker da jeg ikke er så stor fan av snegler at det gjør noe

Karet blir forresten trolig levert tilbake til butikken i morgen, så kjøper vi heller et 52 l kar vi fant i en annen butikk. Det var elendig kvalitet på karet vi har kjøpt, null bruksanvisning på montering (altså før man har i vann) og filteret var helt merkelig. Iallefall ikke et kar som er beregnet på nybegynnere....

Så da starter vi på ny frisk i morgen tenker jeg. Foreløpig står karet med vann og planter i (plantene kan jo ikke dø) så i morgen tar jeg grus, litt van og plantene over i en balje mens vi bytter om på karene. Så er det vel å nullstille seg på "nedtelling" av ukene før jeg kan ha oppi fisk
Det var lurt!
Lykke til med det nye karet.
se litt på denne tråden, så kanskje du endrer mening om snegler snegler har et ekkelt navn som vi forbinner med svarte kryp som vi helst prøver å unngå å ta i :P disse derimot, kan gjerne kalles bare Epliser, og ikke snegler i d hele tatt mange er nyyydelige!


de er også kjempe flinke med algene


jeg har kardinal og platy i samma kar, og d er ingen problem i d hele tatt
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap