Går disse fiskene sammen?

Noen år siden sist jeg har hatt akvarium nå, men satser friskt.
Akvariumet er et juwel 180 med buet front, så regner med et cikilde par i hver sin ende vil gå bra. Begge par vil få sin egen lille hule


Vil da disse fiskene gå sammen?

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1093
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9549
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5259
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3345

Kunne også tenkt meg noen fisker til å ha i øvre vannsjikt, men veldig usikker på hva som kan passe, forslag taes imot med stor takk










Gjør disse til aktive lenker for deg, så får du sikkert fler og raskere svar..

(Om disse passer sammen eller ikke vet jeg ikke da det er malawiciklider som er mitt "felt"...)
hei. disse går nok greit sammen. men siden 1925 og 1093 er ciklider så kan det nok bli litt knuffing. så du bør ha godt med huler ol.og antallet har jo og litt å si.

og alle disse artene går greit med div.tetra. personlig ville jeg hatt kardinal tetra.
vil bli en hann med to hunner av både sommerfugl og kakaduene tenker jeg. Med hule til hvert par om det blir dannet.

Burde jeg ha flere algespisere? Siamesere kanskje?

Liker tetraene, kardinaler er jo fine også.
du kan jo ha div L maller, er jo litt finere enn siamesisk ae.
eller gjerne en god gjeng ancistrus.de yngler jo lett også.
rød fantomtetra er jo også litt stilige. men smaken er som baken
jeg ville gått for par foran trio med ciklidene. sommerfuglene bruker ikke hule, men legger helst eggene på en flat stein.
Grei sammensetning, veldig likt mitt oppsett.
Har lagd et stort skifer hjørne i ene delen, så da passer jo det veldi bra til de kommer bilder så fort vannet har blitt klart etter ominnredingen hehe.
det eneste som kanskje ikke passer helt inn, er vel botiaen.. Den er jo fra en annen verdensdel, med helt andre vannverdier..

Jeg ble anbefalt av andre i forumet og ikke ha 2 typer apisto i mitt 350 liters karr.. pga, at det ville bli mye knuffing og slossing.. men det kan jo hende det går bra dersom du har VELDIG mange gjemmesteder..
Botia vil gå veldig bra sammen med de andre med tanke på vannverdier
tenkte jeg hadde bruk for noen botiaer til sneglene? Er kanskje ikke nødvendig etterhvert?
Strengt tatt syns jeg du skal skaffe deg Botia dersom du har lyst på dem. Ikke kun som "nyttefisk". De bør også introduseres i et godt innkjørt akvarium... de er veldig sensitive for dårlig vannkvalitet.
bare ikke kjøpt siamesiske algespisere eller praktbotia. Dette er veldig aktive fisker om overhodet ikke passer sammen med sommefugler. (har selv gjort denne feilen) tenk litt på aktivitetsnivå på fiskene, da spesielt sommerfugler (har ikke erfaring med den andre cikliden du skrev om) er svært nervøse fisker så de vil sette pris på en stim kardinal eller neontetra da disse fungere som "vakthunder" for sommerfuglene. Er tetraene trygge er sommerfuglene det
kenrlill
tenkte jeg hadde bruk for noen botiaer til sneglene? Er kanskje ikke nødvendig etterhvert?


Ikke kjøp fisk for et spesifikt problem før du vet om du har et slikt problem

Men dersom du får bruk for en sneglespisende fisk, så er absolutt Sebrabotiaen som du la ut på listen din et godt alternativ. Ikke den evinnelige Praktbotiaen alle skaffer seg og stapper i alt for små akvarier. Praktbotiaen blir diger, men det er det få som tenker på. Sebrabotiaen blir bare maks 10 cm, en flott størrelse til din 180 liter

Sebrabotiaen er faktisk en veldig vakker fisk i sin egen rett, ikke bare som "nyttefisk". Jeg har sett på dem flere ganger i butikk, og de har et nydelig mønster. Veldig aktive krabater som alltid skaper liv og røre i et akvarium, og det er alltid noe å se på om man har en gjeng botiaer. Skulle du kjøpt Sebrabotiaen, så anskaff 5-6 stykker, slik at de finner trygghet i hverandres selskap. De har det ikke bra om de er for få.

Du spør etter en fisk for øvre vannlag, og da har jeg en het kandidat Marmorert øksefisk cruiser alltid rundt ved overflaten, og er utrolig artige i formen. De er en stimfisk, en tetra-art, og må derfor være minst 7-8 stk. I en 180 liter kan du sikkert ha 20 av dem, de er små.

Ellers så listen din ut til å være godt sammensatt, ikke noe problemer der. Men du har vel sand på bunnen av akvariet ditt, ikke grus...?? Du ha sand med sommerfuglciklider, kakadueciklider og pansermaller. Alle disse artene roter rundt på bunnen og siler sand gjennom gjellene sine, en atferd som er umulig med grus. Sandsiling er deres måte å lete etter små spiselige partikler på bunnen, og det er en instinktiv atferd som de må få mulighet til å utøve.
Tusen takk for hjelpen alle sammen og ikke minst for tipset om øksefisken, var akkurat sånne jeg tenkte på å ha, men visste ikke hva de het

Det blir nok en liten gjeng med kardinal tetraer og en 6 stk av zebrabotiaen. Og ikke minst en gjeng med øksefisk

Så får vi bare håpe på at ciklidene kommer over ens med hverandre i hver sin side av akvariumet. Skal bli interessant å se om de to hannene møtes på midten og har en liten "stand off" med hverandre hehehe.

Her er forresten et bilde av akvariumet per idag.
Skal legge inn en liten skiferhule til ancistrus og en kokosnøtt til venstre tenkte jeg.

Ps. det er biltema sand grov type som ligger som bunnsubstrat.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap