Ikke nitritt anngerp

da har jeg fulgt meget gott med på nitritt i karet og nå har det stått i nesten 5 uker med 2 slørhaler siste 4 ukene.

Det har ikke blitt noe anngrep av nitritt og vannverdien er helt fin og filteret er fint innkjørt uten problem

det går ann og få til karet uten at det blir nitritt angrep
Skulle vel nesten ikke giddet å kommentere en gang, men altså: Nitirit er avfallstoffer fra fiskene. Ingen fisk: fint lite nitrit. To små guppyer: Veldig lite nitrit. Faktisk ikke mer enn at det ikke merkes, og/eller at filteret fikser jobben, tross alt. Du var heldig, og fisken var hardfør.

Du kunne jo like gjerne droppet de to guppyene, da....

Skjerpings! Ikke forled andre til å gjøre store feil!
Også jeg som trodde at slørhaler var navnet på gullfisk.

Men jo det er et poeng at man kan "snike seg til" innkjørt kar uten noen nitritteksplosjoner, dersom man ikke overbelaster karet. Men det er ofte der man trår feil, at man har for lite kar og for mange fisker i det lille karet for tidlig. Vannbytter tidt og ofte kan også være god hjelp mot for høye nitrittverdier. Og det sier du jo ikke så mye om, John Henning - hvor stort karet ditt er, hvor store slørhalene er, hvor ofte du har byttet vann mens fiskene har gått der og sånt.

Uansett, gratulerer med innkjørt kar!

Du har vel kanskje rett. Det også. Jeg forbandt det med guppy'er....
Hei Surreal Dent

Jeg har sansen for måten du svarer en nybegynner. Tilbakemeldingen din er respektfull, ryddig og informativ, uten tendensiøse sleivspark.
Dette må være hva vi på godt norsk kaller Flaks, Gullhår eller hva som helst. Men må si det er litt morro å lese om dem som får til ting uansett hva vitenskapen sier om ting. Å for å ikke snakke om at folk får det til så di slipper å bli skremt fra denne hobbyen i løpet av 4 uker Nå veit ikke jeg om det er snakk om en nybegynner her men i allefall, For dem så burde det faktisk vært funnet opp ett mirakel middel så dem slipper innkjøringen.
Jeg kan ikke trylle så jeg får det ikke til men det må da være mulig å lage/finne noe sånnt. Allt annet er jo mulig å få til. Dem lurer jo seller og bakterier i kroppen vår med medisiner så noen bakterier i akvarium kan da ikke være noe værre lure for en kjemiker. Men vi får vell bare la bakterie kretsløpet gå sin gang til det kommer noe
Siggi
Dette må være hva vi på godt norsk kaller Flaks, Gullhår eller hva som helst. :) Men må si det er litt morro å lese om dem som får til ting uansett hva vitenskapen sier om ting. :) Å for å ikke snakke om at folk får det til så di slipper å bli skremt fra denne hobbyen i løpet av 4 uker :) Nå veit ikke jeg om det er snakk om en nybegynner her men i allefall, For dem så burde det faktisk vært funnet opp ett mirakel middel så dem slipper innkjøringen. Jeg kan ikke trylle så jeg får det ikke til men det må da være mulig å lage/finne noe sånnt. Allt annet er jo mulig å få til. :) Dem lurer jo seller og bakterier i kroppen vår med medisiner så noen bakterier i akvarium kan da ikke være noe værre lure for en kjemiker. Men vi får vell bare la bakterie kretsløpet gå sin gang til det kommer noe :)


Mirakelmiddelet finnes, frisk filterguffe fra et allerede eksisterende akvarium. Det er det endel av de "start opp raskt" middlene prøver å kopiere, men dessverre er det skjeldent de har klart å holde liv i bakteriekulturen hele veien fram til forbruker.
Ja jeg bruker filterguffe fra innkjørte pumper, men er man nybegynner å har kjøpt seg sitt første akvarium så er dette heller vanskelig å få til.

Det stemmer det dem sliter med å holde liv i bakterikulturen frem til forbrukerene på starthjelp produkter så dem må prøve å finne på noe nytt.. Butikkene kunne jo fks hatt noen store innkjørte filtere som dem kunne tappet filterguffe fra når man kjøpter akvarium, men da kommer problemet med, hvor lang tid det tar før kjøperen har karret oppe å gå igjen da.
Nei di får genmanipulere noen bakterier som lever lenger osv så dem kan overleve på en flaske i noen måneder i hverfall uker, kan jo være holdbarhetsdato på dem som på melk hehehe
mitt karr er på 120 L. det var egentlig bare uflaks att jeg måtte flytte di to slørhalene i karret så tidlig får jentungene fikk vær sin i bolle. di var så ivrig på og hoppe over så jeg hadde ikke noe valg måtte flytte dem over da hadde karret kjørt en ukes tid.

da det gjelder størelse av dem to. dem er runt 12 cm begge to som har blitt med i fra begynnelsen

dem er friske og raske
John Henning Bruget
mitt karr er på 120 L. det var egentlig bare uflaks att jeg måtte flytte di to slørhalene i karret så tidlig får jentungene fikk vær sin i bolle. di var så ivrig på og hoppe over så jeg hadde ikke noe valg måtte flytte dem over da hadde karret kjørt en ukes tid. da det gjelder størelse av dem to. dem er runt 12 cm begge to som har blitt med i fra begynnelsen :-) dem er friske og raske :-)


glemte og skrive med at jeg hadde delvasbytte annenvær dag
Siggi
Nei di får genmanipulere noen bakterier som lever lenger osv så dem kan overleve på en flaske i noen måneder i hverfall uker, kan jo være holdbarhetsdato på dem som på melk hehehe :)


Hrm, kanskje det er det jeg skal bli rik på når jeg er ferdig med min mastergrad i genmodifisering av E.coli og Pseudomonas Skal jævli mye modifisering til da, urk.
John Henning Bruget
mitt karr er på 120 L. det var egentlig bare uflaks att jeg måtte flytte di to slørhalene i karret så tidlig får jentungene fikk vær sin i bolle. di var så ivrig på og hoppe over så jeg hadde ikke noe valg måtte flytte dem over da hadde karret kjørt en ukes tid. da det gjelder størelse av dem to. dem er runt 12 cm begge to som har blitt med i fra begynnelsen :-) dem er friske og raske :-)

---

Da har nok både fiskearten og at du har byttet vann så ofte vært til hjelp. Men at du (eller døtrene dine) har gullfisk i bolle, det er det mange som vil fraråde på det sterkeste.
Selv om gullfisk overlever i glassboller, betyr ikke det at fiskene har det bra. Kanskje "fluktforsøkene" du har opplevd er med på å si såpass. Jeg håper du lar dem få lov til å fortsette å bo i 110-literen så lenge de ikke er for store, og at du flytter dem over i et større kar når de trenger det.
Orphan
Hei Surreal Dent Jeg har sansen for måten du svarer en nybegynner. Tilbakemeldingen din er respektfull, ryddig og informativ, uten tendensiøse sleivspark.

---

Tusen takk for hyggelig ros. Sånt tar jeg til meg og koser meg med på en lørdagskveld! ;o)
som jeg skrev så kom fiskene i bolle og det er en grunn for at jeg tok dem over i karret pga jeg vet att dem ikke har det bra i bollen.

jeg har drevet med akvarie i noen år før men har hatt noen år uten akvarie så da dem fikk disse slørhalene fant jeg ut at jeg skulle begynne med akvarie igjen


fikk egentlig bre lit lyst til og si det at da jeg drev med akvarie før så var jeg heller ikke borti noe nitritt angrep da heller

om det er flaks kan hende men og ha så mye flaks vet jeg ikke om det går ann heheh.

dette karret jeg har nå er det 9 karret jeg har starta opp og har hatt en rekke forskjellige fiske arter.

men jeg setter pris på hjelpen her inne for vart plustselig usikker på en del ting da jeg skulle strate opp igjen
120 L er karre jeg har nå men driver og skal få tak ett større imellom 400 til 500 L tenker jeg

dem blir flytta da dem blir så store så dem ikke passer i det 120 L karret
Selve poenget med filter er jo for å utsette vannbytter.. Det aller beste er jo å ikke ha filter, men kontinuerlige og stabile vannbytter.. slik som det er i naturen.

Derfor blir hele denne tråden usaklig, imo.
Eg starta opp ett 26 liter jebo kar, og hadde 1 kampfisk og 3 damer til han, samme dag som det blei satt opp. innen ei veka så la den skumrede og no har eg ca 23 kampfisk ungar, og di har gått der i snart 3 månar.
Så då har eg vert heldig med nittritt eg og.
Bytta vann ein gang i veka ca 20%
jeg hadde heller ikke nitritt i mitt storkar, men det skyltes to store filtre, fiskeløs innkjøring i en uke mens jeg daglig klemte over filterbakterier fra 63-literen, samt få fisk i oppstarten. Så ja det er mulig å unngå nitritt om man gjør noen grep...

Men i mitt første kar, 63-literen var ikke nitritten å unngå..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap