Superfersk nybegynner;)

Jeg kjøpte ett 54 ltrs akvarium til min datter på 10 år i julegave.
Vel, etterhvert ser det ut til at jeg er blitt like hekta som henne, hehe...

Men - jeg kan jo ingenting om dette. Annet enn at jeg vil at fiskene skal ha det best mulig og at jeg prøver holde det rent og pent for dem.

Vedlegger bilder
Heisann!
Velkommen til akvaforum og gratulerer så mye som fersk akvarist! Hobbyen kan gi deg ufattelig mange gleder, bare du pleier den, og karrene godt.

Anbefaler deg på det sterkeste å ta en titt på akvarieskolen blandt artikklene hær på forumet. Og bruk fiskebasen for alt den er verdt! Hver gang du tenker på å kjøpe fisk, anbefaler jeg at du søker på navnet dens i fiskebasen FØR du kjøper fisken, for å se at den vil trives i ditt akvarium.

Kan med en gang si, at scalarene du har kjøpt, vil bli ALT for store for karret ditt. Mallen(algeeteren) du har kunne se ut som en Gibbiceps, og denne vil bli like lang som karret den nå går i. Med andre ord mange ganger for stor.

Masse lykke til med karret og hobbyen!
Store fisker
det er sant som beate sier. gibbicepsen(plecoen) og skalarer vil med tiden ikke trives i karet ditt grunnet størrelsen og ser ar du har guppyer også som skalarer ser på som mat etterhvert.

Iallefall skjede det her hos meg

Har du forresten et par prakt botia som er på bildet jeg har lagt med. dem vil holde karret fritt for snegler som kan følge med planter du kjøper.
Vil med det samme foreslå at du kjøper inn et par ancistrus eller klovne-plecoer. dem blir ikke så store. i mitt kar på 120l har jeg 3 ancistrus og 1 klovne-pleco, og gibbiceps(pleco) frem til vi finner noen som kan overta den.



til lykke med karret.
Så det jeg bør gjøre er enten kjøpe større akvarie eller gi bort mallene og scalarene?
Hmm, tja.... jeg har slettes ikke lyst å kvitte med mallene, scalarene kan jeg godt plassere bort. Så da er altså valget enkelt - større akvarium.

Men mener dere det - blir Arvid virkelig like stor som akvariet?!??!
Hvor stort akvarie må jeg skaffe da? Vil jo ikke det skal vært så voldsomt at det dominerer halve stua heller da;=)!

Har liksom fallt ned på maller som en virkelig favoritt type fisk, og synes reker ål o.l. er kjempeartige.
Det er uten tvil en Gibbiceps eller Pleco og disse blir 40cm++ - og de vokser fort! Skal du beholde den må du ha større kar - MYE større.

Praktbotia som blir foreslått har heller ingenting i en 54l å gjøre, de trenger mange ganger større plass.


Det enkleste er å kjøpe seg større kar

Og ja - bruk fiskebasen her på forumet, står mye nyttig om de fleste arter der - ikke alt er like nøyaktig, men stort sett er den meget bra.
Når du sier mye større, må jeg bare spørre - hvor mye større mener du da? 200 ltr - 300 ltr?
Har flere maller, men vet ikke type. Her er bilder av dem vedlagt.
Ingrid Robertsen
Når du sier mye større, må jeg bare spørre - hvor mye større mener du da? 200 ltr - 300 ltr? Har flere maller, men vet ikke type. Her er bilder av dem vedlagt.
De 2 nederste bildene er i hvertfall ancistrus.. disse kan du beholde.. disse er kjempe flinke algespisere! Den med barter er en hann, og dersom den andre er like stor, så er nok dette en hunn, og dersom du da har en hule til de, så kan det hende du får yngel på disse etter hvert!

Hvis det er en gibbiceps du har, så kan du se i fiskebasen hvor stor plass den MINIMUM trenger. For min del, synes jeg ikke det er spesielt pent å ha en så stor fisk med mindre karret nærmer seg 1000 liter.. Men gud da er de virkelig flotte altså!
vil foresten anbefale deg å ta planten ut av potta og sette den ned i grusen..

Og mange av fiskene du har, er slike som liker å ha litt plass å gjemme seg på. Så jeg vil også anbefale eg å sette inn flere gjemmesteder i form av røtter(som alle maller trenger i kosten sin) og kanskje noen flere planter..
hei skaffer du deg et akvarium mellom 200-300 liter skulle det holde.selv om gibbicebs trenger helst større akvarium.
Otto på det første bildet, ancistrus på det andre og ser ut som en pleco på det siste
Otto passer fint i et så lite kar, men de liker seg best når de er flere sammen. gjerne 5-6 stk. Ancistrus skal også kunne gå i så små kar, men det kan nok variere litt fra fisk til fisk. Du merker fort hvis de blir for bøllete og trenger mere plass. Pleco har ingen ting å gjøre i kar under 700L... Dette er en av mange populære fisk som blir solgt som akvariefisk i butikkene. Butikken bør få denne i retur siden de selger deg feil fisk til feil akvarie.

Praktbotia har ingen ting i en 50L å gjøre. Dette er også en stimfik og trenger derfor stor plass.

Jeg våger meg litt utpå og kommenterer innredninga i karet ditt :
Mal bakglasset med en mørk farge, jeg bruker sort akrylmaling på mine kar. Det gjør fiskene tryggere og det gir et rolig intrykk av karet, samt at planter og fisk vises bedre. Få inn en rot som mallene kan gjemme seg under og spise av. Mange sugemaller har behov for trevirke i kostholdet sitt. Kjøp noen flere planter og ta plantene ut av potta, og fjern vatten rundt røttene før du planter.

Men er det maller du vil satse på trenger du et mye større kar og inn med masse gjemmesteder i form av steinheller, huler og røtter. Vil du feks ha maller som corydoras må du også bytte ut grusen til sand.

Som "fersking" har du en del å sette deg inn i og jeg syns det er litt for mye å skulle ramse opp i denne tåden her. Derfor er tipset over her om å lese akvarieskolen et lurt setd å begynne. Anbefaler deg også å lese "Akvarium for fiskenes skyld?" et fint sted å starte for å gjøre seg opp en mening om sitt eget akvariehold
Ja synes også det ser litt "snaut" ut nedi nå;=)! Gjorde rent akvariet for 14 dg siden ca, og etter det kom det så voldsomt med svarte alger på glasset, pumpa og overalt! Måtte virkelig skrubbe for å få det bort.
Har ikke hatt det tidligere.
Så vat det noen som sa at det kunne være (de nye) plantene jeg hadde satt nedi som forårsaket algene.
Så var butikken utsolgt for planter, så det kommer flere.
Tuuuuusen takk for alle gode råd og hjelp!!! Nå har jeg litt av ett prosjekt foran meg, ser jeg, med å sette meg inn i alt dette her.

Så ett hjertesukk, noe som frustrerer meg litt. Når jeg er i dyrebutikken(e) så pleier jeg spørre å grave om alt mulig i forhold til fiskene jeg har lyst på og de jeg allerede har. Vil de passe sammen, størrelse på karet mitt osv osv...
Og de svarene jeg har fått er helt motsatt av det jeg finner ut her inne!!! Er aller dyrebutikk folk bare optatt av å selge, eller tenker de ikke over å gi rett info??
Når jeg som nybegynner spør, så er det jo for å få vite fakta.
Jeg fikk fortalt at en scalare var så fredelig og ville passe utmerket inn sammen med de fiskene jeg allerede hadde (guppy, gurami osv) osv osv... Det er frustrerende.
Ikke vanskelig å forstå hvilken butikk du har vært å søkt råd...


Planter er bare positivt, de forårsaker IKKE alger, enkelte av dem konkurrerer faktisk med algene om den samme næringen.
Det er dessverre et veldig vanlig problem at de i butikken gir en del feil svar på fiskesammensteninger og hvor store kar de behøver. Grunnen er nok en god blanding av at de vil selge og at de ansatte har alt for mye å sette seg inn i om stell av fisk, fugl, gnager, hest og hund. De har ikke tid til å spesialisere seg i alt og samtidig rekke å behandle alle kunder.
Handler du på en lørdag er også faren stor for at du blir hjulpet av en ung lørdagshjelp som ikke vet så mye. Dette varierer selfølgelig fra butikk til butikk

Ser du en fisk du har lyst på, skriv opp navnet på den og finn nermerste nett-tilgang og les om den før du kjøper. Når jeg kjøper fisk er det nesten alltid fisk jeg har lest om på forhånd og sikker på at passer inn hos meg, både med andre fisk jeg har, vannverdier, temperatur og innredning.
Vel, siden jeg ser det må gjøres endringer i forhold til mitt "fiskehold", så har jeg da 3 stk svart/hvite scalarer samt 1 gibbiceps malle å gi bort. Er der noen i nærheten som har ett stort nok akvarie til å kunne gi disse ett godt hjem?
plantene er nok ikke skyld i algene næi.. det er heller tvert motsatt!
Plantene tar opp nitraten i vannet, og HINDRER algevekst..
Ups! dette svaret hadde du visst allerede fått.. :P
Små enda
Som jeg skreiv i stad. Et par prakt botia`er som holder sneglene borte. vet at det sies at dem trenger stor plass dem også.

Men dem jeg har er ikke større en en fullvoksen sort neontetra. og dem er over året nå.
Artig å se scalarene. De er nok yngel av at par jeg hadde før
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap